وزیر راه و شهرسازی:
تکمیل کریدورهای ترانزیتی در اولویت است
تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه به دنبال تکمیل کریدورهای ترانزیتی است تا ترانزیت را به بهترین نحو ممکن رقم بزنیم و در این زمینه با وجود همه محدودیتها و تحریمها کشورهای همسایه روی ما حساب کردهاند.

فرزانه صادق مالواجرد روز شنبه در نشست استانداران سراسر کشور در محل وزارت کشور افزود: تکمیل کریدورهای ترانزیتی باید خیلی زودتر از اینها انجام میشد اما باید گفت الان نیز دیر نیست.
وی بیان داشت: به طور مثال چینیها همچنان معتقدند که ترانزیت کالا از مسیر ایران روانتر، ارزانتر و به لحاظ مسافت نزدیکتر است و همین مساله تُرکها را ترغیب کرده که با ما تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.
این عضو کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: بر این اساس گیری پایانههای مرزی نیز جزو اولویتهای ما خواهد بود.
صادق ادامه داد: در پنج ماه گذشته بیشترین مراودات را با برگزاری کمیسیونهای مشترک، برگزاری جلسات وبیناری با همسایگان و همچنین دعوت از آنان به حضور در ایران در زمینه مرزها، پایانههای مرزی و ارتباطات با همسایگان داشتهایم.
وی با اشاره به مشکلاتی که برای رانندگان ایرانی در مرز ترکیه و بحث «باک پُر» پیش آمده بود، گفت: گرههایی که در این راستا برخی استانداران حل میکنند میتواند کمک بسیار بزرگی برای ما باشد که در این زمینه کمک آقای رحمانی استاندار آذربایجان غربی در موضوع ترکیه به ما فرصت داد که با دست پُر وارد مذاکرات با مسئولان ترکیه شویم.
وزیر راه شهرسازی خاطرنشان کرد: اگه امروز با مسائلی همچون ناترازی انرژی، محدودیتها و تحریمها مواجهیم و حتی ممکن است تحریمها شدیدتر نیز شود، اما حمل و نقل و ترانزیت یکی از چارههای اساسی کار ما است و باید بستر آن در کشور مهیا شود.
صادق اظهار داشت :نقاطی که جادههای ترانزیتی ما به مرز و ریل وصل میشود، توسعه و ثروت آفرینی برای کشور به دنبال خواهد داشت و اگر استانداران اعتقاد به این موضوع دارند باید برای کل دولت، مجلس و قوه قضاییه مسائل را تبیین کنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در شرایط کنونی کشور و مواجهه با ناترازی انرژی و دیگر مشکلات، بعضاً از من درخواست میشود که اعتباراتی به صورت نقدی داده شود، در حالی که اکنون بُرج ۱۲ و شب عید است و به دلایلی همچون ناترازیهای انرژی، پرداخت پول گندمکاران، پرستاران و غیره (که همه اینها بدهیهایی بوده که از گذشته وجود داشته) پرداخت اعتبارات با پیچیدگیهای خاص خود همراه است.
وی یادآور شد: امسال حتی از حساب شرکتهایی که شرکتهای درآمد- هزینهای بودند نیز برداشت و به گندمکاران پرداخت شده است. لذا تخصیص اعتبار با دستور من امکانپذیر نیست، زیرا این منابع باید وجود داشته باشد. این در حالیست که هر آنچه به استانها داده شده اوراق بوده است که باید فقط به مطالبات میدادیم.
این عضو کابینه دولت چهاردهم یادآور شد: هشت هزار میلیارد تومان از وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه رفته و یک چهارم آن به مجلس رفته است. از طرفی در دو استان با انبوهی از پروژهها مواجهیم که از پنج تا ۹۵ پیشرفت فیزیکی داشتهاند.
وی گفت: به همکاران خود در وزارت راه و شهرسازی دستور دادم تا پروژههای راهسازی که زیر ۲۰ کیلومتر مسیر برای تکمیل شدن نیاز دارند را فهرست کنند که فقط در همین زمینه پروژههایی داریم که از پنج سال تا ۲۵ سال در حال ساخت هستند و تکمیل همینها اعتباری بیش از ۵۰۰ همت در کل کشور نیاز دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت: بر این اساس از استانداران میخواهم که با توجه به جمیع جهات یک اولویت بندی از پروژهها داشته باشند و همچنین در موضوع مولدسازی همه چیز را به داراییهای وزارت راه و شهرسازی گره نزنند، بلکه اگر املاک و داراییهایی متعلق به سایر سازمانها، ارگانها و نهادها وجود دارد، استانداران با اشراف اطلاعاتی که دارند و با نگاه پدرانه آنها را در اولویت قرار داده و مولدسازی کنند.
صادق در این زمینه به تجربه بسیار خوب در استان البرز اشاره کرد و گفت: با ابتکار عمل استاندار با مولدسازی اراضی، اکنون بزرگراهی در این استان در حال ساخت است که اگر مولدسازی انجام نمیشد اکنون بزرگراهی وجود نداشت؛ بنابراین از استانداران انتظار میرود در موضوع مولدسازی نیز اولویتهای خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند.
صادق در ادامه با اشاره به مساله مسکن گفت: در این زمینه با قانون برنامه هفتم و قانون جهش تولید مسکن مواجهیم.
وی یادآور شد: پیش از این ثبت نام از هموطنان انجام شده و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر طی چند سال ثبت نام کردند که از شروط چهارگانه برخوردارند و ۸۰۰ هزار نفر از آنان نیز آورده نقدی خود را تکمیل کردند.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در ماههای گذشته ۶۰ هزار پروژه دیگر به تسهیلات بانکی وصل شده است و تاکنون ۴۳۰ هزار مورد پروژه وصل به تسهیلات هستند، اما هنوز حدود ۴۰۰ هزار فقره به تسهیلات وصل نشدهاند.
وی اظهار داشت: طی جلساتی با مسئولان بانک مرکزی، تقسیم سهمیهبندی به تفکیک بانکها انجام و ابلاغ شد در این راستا انتظار میرود استانداران حتماً از بانکها در خصوص چگونگی تقسیم تسهیلات گزارش بخواهند و بانکها را پای کار بیاورند.
وی در خصوص آمادهسازیهای مسکن نیز گفت: یک سوم این موضوع مربوط به وزارت راه و شهرسازی است که دستورات لازم در این زمینه داده شده است. یک سوم بر عهده وزارت نیرو و شرکت آب منطقهای و یک سوم دیگر مربوط به استانداریها است.
پروژه یک طبقه مسکن طبس آب ندارد
صادق با اشاره به آماده شدن مسکن یک طبقه در شهر طبس گفت: این پروژه آب ندارد، بنابراین آن را افتتاح نمیکنیم.
وی ادامه داد: همچنین در برخی مناطق اراضی داریم که هزینه آمادهسازی آنها بین پنج تا ۱۰ برابر ارزش زمینی است که میخواهیم به مردم بدهیم؛ در این زمینهها بهتر است ورود نکنیم زیرا به معنای دورریز بیت المال هست و حتی در برخی جاها اگر مسکن بخریم ارزانتر تمام میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون جوانی جمعیت یادآور شد: در برخی استانها حتی برای تامین اراضی برای اجرای این قانون به مشکل برخوردیم. زمینی را باید در گردونه واگذاری قرار دهیم که حداقل بر و کف آن مشخص باشد.
وی خاطرنشان کرد: تا دیروز نمیتوانستیم زمین را با پیمانکاران تهاتر کنیم اما در بودجه ۱۴۰۴ این موضوع آورده شده که گشایشی در کار خواهد بود.
این عضو کابینه دولت چهاردهم همچنین با اشاره مجدد به ۸۰۰ هزار پروژه ساختمانی که آورده نقدی آنها تامین شده است، گفت: بیش از ۳۰۰ هزار مورد از آنها از دهکهای ۸، ۹ و ۱۰ هستند و در باقیمانده پروژهها باید با اولویت بندی به پیش برویم.
صادق گفت: همه موضوعات را نمیتوان به بودجه گره زد، بلکه باید با ابتکار عمل در استانها از طرق مختلف اقدام کرد و چنانچه نیاز به تفویض اختیارات از سوی وزارت راه و شهرسازی باشد حتماً انجام خواهیم داد.
وی همچنین به برخی مناطق آزاد اشاره کرد که در آنها مشکل تامین اراضی وجود داشت و گفت: طی تفاهمی که با دبیر شورای عالی مناطق آزاد انجام دادیم، در موضوع مولدسازی و دیگر امور این مناطق تسهیل انجام خواهد شد.
ارسال دیدگاه