گزارش پانا از باید و نبایدهای آموزش‌های مهارت‌ورزی:

آموزش‌وپرورش باید دانش‌آموزانی ماهر و آماده روانه بازار کار کند

تهران (پانا) - استفاده از روش‌های تدریس مبتنی بر فعالیت تجربی، کاربست دانش نظری در عمل، تدریس در محیط واقعی کار، استفاده از آموزش مبتنی بر کار گروهی، استفاده از تکنسین‌های کارگاهی خبره و تعاملی بودن ارتباط استادکاران و دانش‌آموزان و دانشجویان از راهکارهایی است که می‌تواند بر کیفیت تدریس مؤثر باشد.

کد مطلب: ۱۵۲۹۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌وپرورش باید دانش‌آموزانی ماهر و آماده روانه بازار کار کند

کارشناسان معتقدند باید برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر لازم اندیشیده شود تا آموزش‌های فنی و حرفه ای و مهارتی هم به لحاظ کمی و هم از نظر کیفی ارتقا پیدا کنند.

اخذ مدرک نباید هدف اصلی افراد باشد بلکه باید در کنار دریافت مدرک، مهارت‌ها و توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان رشته‌های آموزشی و دانشگاهی برای ورود به بازار کار نیز مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در سالهای اخیر، در برنامه‌های درسی علوم و روشهای آموزش آن تأکید اساسی بر روش‌هایی است که یادگیرنده در آنها نقشی فعال دارد. در این روشها نقش اصلی در فرآیند یادگیری به عهده یادگیرنده است، و اوست که فرآیند یاددهی- یادگیری را به پیش می‌برد. بنابراین، سایر عوامل مانند محتوای آموزشی، تجهیزات و ابزارهای آموزشی و اقدامات معلم همگی در ارتباط با فعالیت یادگیرنده معنی و مفهوم پیدا می‌کنند.

یک عضو کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران معتقد است ‌طرح‌های کنونی آموزشی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد نیاز به ارتقا و به‌روزرسانی دارند تا سطح مهارت‌های آموزشی را به شرایط استاندارد نزدیک و دانش‌اموزانی آماده و ماهر به بازار کار روانه شوند.

وحید فولادگر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره چگونگی برقراری ارتباط میان محیط‌های آموزشی و کار واقعی و انجام آموزش‌های عملی در محیطهای کار صنعتی اظهار کرد:‌ «طرح‌هایی از گذشته در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است که تجربه مفید آن می‌تواند در افزایش مهارت آموزی دانش‌اموزان در رشته‌های فنی موثر باشد. از جمله این طرح‌ها طرح کارورزی،‌طرح کاد و غیره است.»

وی افزود:‌ «طرح کارورزی که اکنون از سوی وزارت کار و امور اجتماعی در حال اجراست نیز همین اهداف را دنبال کار و در تلاش است تا مهارت آموزی در محیط‌های کار واقعی و عملی انجام شود.»

فولادگر خاطرنشان کرد: «اموزش‌های فنی در آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که هم دانش فنی و هم دانش عملی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. طرح‌های کنونی نیاز به ارتقا و به‌روزرسانی دارند تا سطح مهارت‌های آموزشی را به شرایط استاندارد نزدیک و دانش‌اموزانی آماده و ماهر به بازار کار روانه شوند.»

عضو کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:‌ «ورود نیروی کار در حال تحصیل به مراکز کار الزامات خود را دارد و شرایط آن باید تسهیل شود تا حضور نیروی  در حال آموزش برای صاحبان مشاغل از نظر بیمه و قوانین کار ایجاد زحمت و دردسر نکند.»

وی گفت: «در قانون کارورزی این موارد به خوبی پیش‌بینی شده و باید در اجرا نیز شرایط بهتری برای آن وجود داشته باشد.»

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار