در شش ماه نخست سال جاری انجام شد؛
ارائه آموزشهای مهارتی به بیش از یک میلیون مهارتآموز در کشور
تهران (پانا) - سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، از ارائه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای به ۱ میلیون و ۲۸ هزار و ۶۳۶ نفر از متقاضیان مهارت آموزی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین محمدی»، داشتن مهارت را بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی بیان کرد و افزود: در ۶ ماه نخست سال ۵۹۱۸۸۱ در بخش خصوصی (موسسات کارآموزی آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع و صنوف) و ۴۳۵۷۵۵ نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارت های فنی و حرفه ای شده اند.
وی رسیدن به بهترین نتایج را منوط به بهترین عملکرد و داشتن بهترین عملکرد را در گرو بهترین مهارت برشمرد و تصریح کرد: سازمان، متولی ارائه ی آموزش های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف می باشد و آموزش های مهارتی در ۶۵۹ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی (ثابت و شعب شهری)، ۴ هزار و ۶۶۴ کارگاه آموزشی و ۲۷۲۲۵ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال در ثبت نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه می شود.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای تصریح کرد: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی است اما اطمینان از داشتن مهارت های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز بسیار مهم است.
وی با اشاره به بیش از ۱۱۷۰۰ استاندارد مهارتی عنوان استاندارد در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان، اظهار داشت: تعداد ۱۵۸۷۰۱ نفر زن و ۲۷۸۰۵۴ نفر مرد در بخش دولتی و ۳۳۰۸۶۸ نفر زن و ۲۶۱۰۱۳ نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزشها ثبت نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی جهت سنجش مهارت معرفی شدهاند.
محمدی با تأکید بر ارتقاء منزلت و صلاحیت حرفه ای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اذعان داشت: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور می باشند و ارائه آموزش های مهارتی در این سازمان توسط بیش از ۵۰ هزار مربی دولتی و غیر دولتی انجام می شود.
وی، گفت: مولفههای شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیتهای جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارتهای موردنیاز شغلهای جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند لذا استانداردهای شغل و شایستگی در این سازمان، بر اساس این مؤلفه ها تدوین می شود.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامه های مؤثر سازمان در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار داشت: تجربه و مطالعات نشان میدهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار میگیرد. طبق آمار بیش از ۵۸ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند و این طرح باعث افزایش بهرهبری ملی میشود.
وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقاء مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال میکنیم و ۹۱۳۰۵ نفر دوره در ۶ ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقاء مهارت های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه ها، اصناف و ... شده اند.
محمدی، بیان داشت: مولفههای شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیتهای جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارتهای موردنیاز شغلهای جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.
ارسال دیدگاه