در گفت‌وگو با پانا :

ارز چندنرخی عامل بی‌عدالتی اقتصادی است

تهران (پانا)- رئیس مجمع عالی واردات درباره مشکلات نظام ارز چندنرخی پرداخت و گفت یکی از بزرگترین عوامل فساد اقتصادی و رانت در کشور همین ارزچندنرخی است که باید هر چه زودتر اصلاح شود.

کد مطلب: ۱۵۰۸۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
ارز چندنرخی عامل بی‌عدالتی اقتصادی است

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات در گفت وگو با پانا در خصوص لزوم تک‌نرخی شدن ارز و تأثیرات آن بر اقتصاد کشور اظهار کرد: «از دیدگاه من، این جراحی اقتصادی باید خیلی زودتر انجام می‌شد. به دلیل تعلل در اجرای این سیاست، ما هنوز گرفتار نظام چندنرخی ارز هستیم که باعث نابرابری‌های فراوان شده است. هرچه زودتر به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم، بهتر است. همه فسادهایی که از زمان اجرای ارز چندنرخی تاکنون شاهد بوده‌ایم، ناشی از همین تفاوت نرخ‌ها بوده است.»

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه تخصیص ارز ارزان هیچ‌گاه به نفع مردم نبوده است، بیان کرد: «ما هیچ کالایی را ندیده‌ایم که با ارز دولتی وارد شده باشد و به همان نرخ دولتی به دست مردم رسیده باشد. این ارز ارزان‌قیمت تنها به جیب عده‌ای خاص رفته است و مردم عادی از آن بهره‌ای نبرده‌اند. حتی اگر در مراحل اولیه به نظر برسد که این ارز به‌درستی تخصیص یافته، در چرخه اقتصادی باز هم این تفاوت نرخ به نفع عده‌ای خاص و به زیان عموم مردم تمام می‌شود. این مسئله عامل اصلی فساد، اختلاس و نارضایتی‌های اجتماعی است که اکنون مشاهده می‌کنیم.»

مناقبی در ادامه به معضلات چندنرخی بودن ارز برای اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: «زمانی که ارز چندنرخی باشد، افراد با امضاهای طلایی و روابط خاص می‌توانند از این شرایط سوءاستفاده کنند. این وضعیت باعث می‌شود که افراد خاص به ارز ارزان دسترسی پیدا کنند و از این موقعیت به نفع خود استفاده کنند، در حالی که مردم عادی هیچ‌گونه نفعی از این ارز ارزان نمی‌برند. بنابراین، هرچه زودتر این جراحی اقتصادی صورت بگیرد و ارز تک‌نرخی شود، بهتر است.»

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به نگرانی‌هایی که برخی از مسئولین در خصوص تک‌نرخی شدن ارز مطرح می‌کنند، افزود: «برخی‌ها معتقدند که تک‌نرخی شدن ارز باعث تنش در جامعه خواهد شد و مردم مجبور به خرید کالاها با قیمت‌های بالاتر خواهند شد. اما حقیقت این است که بخش عمده‌ای از ارز کشور در اختیار دولت و شرکت‌های دولتی است. اگر این ارز به قیمت واقعی به بازار عرضه شود، درآمدهای دولت هم افزایش می‌یابد. دولت باید از این درآمد اضافی برای تأمین هزینه‌های مردم استفاده کند. اما مهم‌تر از همه، باید همزمان با تک‌نرخی شدن ارز، حقوق و درآمدهای مردم نیز به نسبت افزایش یابد تا توان خرید مردم حفظ شود.»

مناقبی در پاسخ به مسئله افزایش حقوق کارگران و کارمندان در صورت تک‌نرخی شدن ارز، بیان کرد: «اگر قرار است ارز تک‌نرخی شود و قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان یا حتی بیشتر برسد، دیگر نمی‌توان با افزایش حقوق ۱۰ درصدی مردم را راضی کرد. حقوق و درآمدهای مردم باید به‌صورت متناسب با نرخ ارز افزایش یابد تا بتوانند با قیمت‌های جدید زندگی کنند. این تنها راهی است که می‌تواند عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند و ارزش پول ملی را به درستی منعکس کند.»

مناقبی تاکید کرد: «برای جلوگیری از فساد، دولت باید این تصمیمات را به صورت شجاعانه و قاطعانه اجرایی کند. ارز چندنرخی دست عده‌ای خاص را در جیب مردم می‌گذارد و باید هر چه زودتر این روند متوقف شود. ما باید به سمت نظام اقتصادی شفاف و عدالت‌محور حرکت کنیم که در آن همه اقشار جامعه به صورت برابر از منابع کشور بهره‌مند شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار