۵۷ میلیون ایرانی عضو تعاونی‌های سهام عدالت

تهران (پانا) - نشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعضای اتاق تعاون ایران در محل اتاق تعاون برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۰۸۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
۵۷ میلیون ایرانی عضو تعاونی‌های سهام عدالت

به گزارش‌ صدا‌و‌سیما، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون در نشست مشترک اتاق تعاون ایران و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: هم اکنون ۱۰ درصد اشتغال در تعاونی‌ها قرار دارد. تعداد اعضای معمولی تعاونی‌ها ۲۹ میلیون نفر است و با احتساب تعاونی‌های سهام عدالت ۵۷ میلیون نفر معادل ۷۰ درصد جمعیت کشور عضو تعاونی‌ها هستند.

وی گفت: ۶۰۰ داور از قضات بازنشسته بزرگ‌ترین مرکز داوری در اتاق تعاون را تشکیل می‌دهند که در ۳۱ استان مستقرند. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۵۰۰ پرونده رسیدگی شد و تا کنون ۹۸.۵ درصد آرای مرکز داوری در محاکم قضایی تائید شده است.

به گفته رئیس اتاق تعاون، قرار بود ۳۰ درصد منابع واگذاری‌ها را به بخش تعاون اختصاص دهند که تاکنون ریالی محقق نشده است.

وی افزود: از وظایف مجلس وضع قانون و نظارت بر حسن اجرای قوانین است که متاسفانه به علت نبود نظارت بیشتر قوانین در حوزه تعاونی‌ها اجرا نمی‌شود. 

عبداللهی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواست نظارت بیشتری بر اجرای قوانین داشته باشند و لوایح بودجه‌ای را برای حمایت از تعاونی‌ها در بودجه امسال لحاظ کنند. 

وی با اشاره به بانک توسعه تعاون گفت: این بانک، با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومان شکل گرفت و سرمایه آن پارسال به ۲ همت رسید و اکنون سرمایه اش ۶ همت است که ۶۰ درصد آن سهام غیر نقد است. این بانک با ارائه وام فرزند، ازدواج و مسکن منابعی برای شرکت تعاونی ندارد.

‌رئیس اتاق تعاون ایران افزود: تعاونی‌ها بر خلاف تفکر عامه در کشور‌های سرمایه‌دار و اقتصاد باز شیوع و توسعه بیشتری دارد.

به گفته عبداللهی ۲ میلیارد نفر، عضو ۳ میلیون تعاونی در جهان هستند و سهم ایران از این بخش حداقلی و ۳ درصد است. همچنین آمار اشتغالزایی در این بستر فقط ۱۰ درصد به ثبت رسیده است.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به فعالیت اتحادیه جهانی تعاون ادامه داد: ۱۱۰ کشور عضو این اتحادیه هستند که قدمت ۱۳۰ ساله دارد. اتحادیه جهانی تعاون به لحاظ بالابودن تعداد اعضا، بعد از سازمان ملل قرار دارد.

وی یادآور شد: هر سال ۳۰۰ تعاونی برتر را اتحادیه معرفی می‌کند که سال گذشته این ۳۰۰ تعاونی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی داشتند. به عنوان مثال، تعاونی‌ها در فرانسه ۱۱۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند و این عدد برای آلمان ۸۴ میلیارد دلار است.

عبداللهی افزود: در واقع تعاونی‌ها در جهان عملکرد بالایی دارند که سهم ایران در این خصوص حداقلی است.

وی با بیان اینکه ایران در بین کشور‌های جهان در حوزه فعالیت تعاونی‌ها در انتهای جدول قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس برنامه توسعه پنجم و ششم قرار بوده سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ۲۵ درصد باشد که امروز برنامه ۵ ساله هفتم در دست اجرا است و حداکثر سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ۵ تا ۶ درصد است. این عدد در نیوزلند ۲۵ درصد و فرانسه ۱۶ درصد بوده که گردش مالی بسیاری دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران در پاسخ چرایی این امر عنوان کرد: عدم اجرای قوانین مصوب مجلس در حوزه تعاونی‌ها وضعیت کنونی را به وجود آورده که هیچ نظارتی بر اجرای قوانین نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۶۴ هزار تعاونی در کشور ثبت شده است، یادآور شد: از این آمار فقط ۱۰۰ هزار و ۹۲۲ تعاونی فعال و آمار اشتغال آن ۱.۸ میلیون نفر بوده است.

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تعاونی‌ها در سال‌های بین ۸۵ تا ۸۷ رشد خوبی داشته اند، خاطرنشان کرد: ابلاغ اصل ۴۴ و تصویب قوانین مربوط به آن موجب رشد فعالیت تعاونی‌ها شد، اما در ادامه به فراموشی سپرده شد.

عبداللهی در پایان گفت: یک دهه از تدوین سند تعاونی‌ها گذشته که ۲۱ نهاد موظف به اجرای احکام آن هستند، اما فقط ۱۲ درصد احکام این سند اجرایی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار