در گردهمایی تولیدکنندگان بخش کشاورزی در هفتمین نمایشگاه آیفارم مطرح شد؛

نیاز سالانه ۱۴۰ همتی برای اجرای آبیاری هوشمند در کشور

تهران (پانا) - هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم از امروز در محل نمایشگاه شهر آفتاب آغاز به کار کرد و تا ۶ مهر ادامه دارد.در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه اعلام شد استقرار آبیاری مدرن و هوشمند به سالانه ۱۴۰ همت بودجه نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۵۰۴۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
نیاز سالانه ۱۴۰ همتی برای اجرای آبیاری هوشمند در کشور

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهادکشاورزی در مراسم آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم، عنوان کرد: برای فعالان حوزه کشاورزی شرکت در نمایشگاه نشان دادن توانمندی‌های مجموعه‌های تحت نظر خود است تا بتوانند بازار مناسبی هم برای تولیدات خود پیدا کنند.

وی با اشاره به تاکید مقامات بالادست و تصمیم‌سازان بر اهمیت بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: نیاز امنیت غذایی تعادل در عرضه و تقاضاست که وزارت جهاد نیز بر تامین مالی این حوزه اهتمام خواهد داشت.

نوری قزلجه بیان کرد: باید در به حداقل‌رساندن هزینه تمام‌شده محصولات به بخش کشاورزی تلاش کرد. ارتباطات تجاری و صادرات نیز از نکات مهم در بخش کشاورزی است که رفع موانع آن در دستور کار وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

عباس تقدسی‌نژاد، مدیر نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب نیز در این مراسم درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه معدن معدن‌جوی را تسلیت گفت و افزود: صرف برگزاری نمایشگاه ضمن گردهم‌اوری جمعی از مدیران و تولیدکنندگان نیست و این امیدواری وجود دارد که نمایشگاه محل حل مشکلات در زمینه تولید باشد. این در حالی است که نمایشگاه‌ها تبدیل به تکرار، بدون اثربخشی شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش میانگین سنی کشاورزان، گفت: این شرایط نشان می‌دهند دانشگاه‌ها و بخش‌های آموزشی در کنار وزارت جهادکشاورزی نتوانسته‌اند ترغیب لازم را در میان جوانان برای هدایت به سمت بخش کشاورزی ایجاد کنند.

تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر سن کشاورزان بالارفته است در حالی که در سال ۸۹ سن متوسط کشاورزان ۴۰ سال بوده ودر سال ۹۲ این سن متوسط کشاورزان به بیشتر ۴۰ سال رسیده است؛ گفت: این نشان می‌دهد که بخش‌های مهم پژوهشی و آموزشی در بخش کشاورزی باید بیش از شرایط فعلی در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای کشاورزی فعال‌تر شود.

وی گفت: استفاده از مراکز علمی و دانشگاهی برای ورود نیرو‌ها و کشاورزان جوان به بخش نمایشگاه کشاورزی کشور یکی از راهکار‌های حل مشکلات و گام موثر در تحقق اهداف توسعه‌ای بخش کشاورزی کشور است.

به گفته مدیر عامل نمایشگاه شهر آفتاب؛ نمایشگاه‌ها نباید شاهد برگزاری  سلسله برنامه‌های تکراری باشند؛ بلکه با استفاده از نتایج پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف به ویژه صنایع مرتبط با امنیت غذایی می‌توانیم راه را برای گذر از بحران‌ها هموار کنیم.

در ادامه صفدر نیازی، معاون امور آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: در بحث عرضه و تقاضا یکی از موارد تعیین‌کننده منابع آبی در دسترس است.تغییرات اقلیمی منابع آبی در اختیار را کاهش داده است.اگرچه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور اقدام مناسبی بوده است اما باید به سمت آبیاری هوشمند حرکت کرد.

وی گفت: در آبیاری هوشمند، متناسب با شرایط آب و هوایی، رطوبت مورد نیاز تولید و سایر مولفه‌ها کار آبیاری انجام می‌شود به گونه‌ای که کمترین هدر رفت وجود داشته باشد.

نیازی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده سالانه ۱۴۰ همت برای بهبود سیستم‌های آبیاری سرمایه‌گذاری شود.

در ادامه این مراسم، محمدمهدی برومندی، معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: این نمایشگاه یک دستاورد بزرگ است که حاصل تلاش و همکاری مشترک بخش خصوصی و دولتی است چون به دلیل شرایط اقلیمی کشور لازم است کشاورزی مدرن و هوشمند جایگزین سایر روش‌های تولید شود.

وی با اشاره به وجود ۲۰ هزار گلخانه در کشور گفت: ۱۷۰ شرکت که برخی از آنها شرکای خارجی دارند در این نمایشگاه حضور دارند و برای افزایش کمی و کیفی تولید در بخش کشاورزی تلاش می‌کنند.تولید صیفی و سبزی را باید به محیط‌های کنترل‌شده هدایت کرد تا به جای مصرف ۲۵ لیتر آب در هر کیلوگرم مصرف را به ۵ لیتر کاهش داد.

وی با اشاره به اهمیت نهال سالم و گواهی‌شده گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد تولید نهال است و سالانه به ۷۵ میلیون اصله نهال نیاز هست. ۱۰۰ شرکت گلخانه‌ساز در این نمایشگاه حضور دارند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی سال‌های گذشته تامین تجهیزات آبیاری و تاسیسات در محیط هوشمند ازخارج کشور تامین می‌شد اما امروز با هم‌افزایی دانش‌بنیان‌ها این تجهیزات در داخل تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا امروز و در راستای تحقق کشت و تولید محصولات ۲۷هزار گلخانه ایجاد شده و شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر تامین نیاز داخل در کشورهای همسایه و آسیای میانه و تاجیکستان اقدام به تاسیس و ایجاد گلخانه کرده‌اند.


 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار