مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس:

کارت‌های سوخت حداکثر ۱۵ روزه صادر می شود

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس گفت کارت سوخت کل جایگاه‌های کشور در شیراز صادر و توزیع می‌شود؛ پیش از این، بازه زمانی تقریباً ۴۵ روزه برای توزیع کارت سوخت وجود داشت، اما اکنون این کار حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد.

کد مطلب: ۱۴۹۸۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کارت‌های سوخت حداکثر ۱۵ روزه صادر می شود

اسدالله طاهری درباره کارت سوخت‌های آزادی که باید در جایگاه‌های عرضه سوخت وجود داشته باشند، گفت: در گام نخست هم از مردم هم از شرکت‌های دولتی درخواست می‌شود تا هنگام استفاده از سوخت حتماً از کارت سوخت خودرو خود استفاده کنند، چراکه این کارت سوخت‌ها بیشتر برای مواقع اضطرار و نیروهای امدادی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: برای هر سکو یک کارت با هفت هزار لیتر ظرفیت در نظر گرفته‌ شده تا در مواقع اضطرار از آن استفاده شود، مردم نیز اگر از هر جایگاهی شکایتی دارند، شکایت خود را به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش دهند.

طاهری میزان مصرف گازوییل در پنج ماه گذشته در استان فارس را حدود یک میلیارد و ۲۶ میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: این میزان حدود ۶ درصد از مصرف سال گذشته بیشتر است و میزان مصرف سوخت هوایی نیز به‌دلیل تعطیلی فرودگاه جهرم برای تعمیرات، نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس ادامه داد: در پنج ماه گذشته حدود یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین در استان فارس مصرف شده که ۱۰ درصد بالاتر از میانگین پنج ماهه سال گذشته است.

طاهری اضافه کرد: فارس یکی از فقیرترین استان‌ها در رمینه تامین سوخت است چراکه در ۵۰ سال اخیر نه پالایشگاه جدیدی در این استان راه‌اندازی شده و نه استان به خطوط لوله انتقال بنزین و گازوییل دسترسی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس روزانه هشت میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین و بیش از ۶ میلیون لیتر گازوییل در استان توزیع می‌شود که همه اینها به وسیله نفتکش‌های جاده‌پیما صورت می‌گیرد.

طاهری با بیان اینکه این استان از ۱۳۳ جایگاه سی ان جی، ۷۳۸ فروشنده تعاون روستایی و ۳۹ تاسیسات سیلندرپرکنی بهره می‌برد گفت: چهار فرودگاه فعال استان فارس سالانه حدود ۲۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی را استفاده می‌کنند، همچنین روزانه حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب سوخت CNG توزیع می‌شود البته استقبال از CNG در استان کمتر شده است.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به همجواری استان‌های فارس با استان‌های هم مرز پاکستان آیا آماری در این زمینه وجود دارد که چند درصد بنزین و یا گازوییل فارس قاچاق می‌شود گفت: برای پاسخ دادن به این پرسش عدد دقیقی نمی‌توان مشخص کرد زیرا چندین برابر کشفیات روزانه بنزین و گازوییل از فارس قاچاق می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه هم‌اکنون روزی ۶۰ میلیارد ریال کرایه نفت‌کش برای انتقال فرآورده‌های نفتی از جنوب کشور به استان فارس پرداخت می‌شود گفت: این رقم معادل ماهانه یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و سالانه ۲۴ هزار میلیارد ریال است و به دلیل همین مساله اتصال فارس به خطوط انتقال در دستور کار است.

وی اضافه کرد: روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفتکش از استان فارس به سمت بندرعباس و همین تعداد برعکس برای انتقال فراورده‌های نفتی حرکت می‌کند، البته راه‌اندازی خط لوله ۴۲۰ کیلومتری از مهر آران بندرعباس به سمت فارس در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس گفت: کمتر از ۱۷ درصد بنزین مصرفی فارس از طریق پالایشگاه شیراز و مابقی نیاز از استان‌های هم جوار از جمله هرمزگان، یزد، اصفهان، خوزستان و بوشهر تامین می‌شود.

وی بر لزوم اتصال استان فارس به پالایشگاه تولید بنزین و گازوییل هرمزگان از طریق خطوط لوله تاکید کرد و افزود: احداث خط لوله انتقال سوخت از هرمزگان به شیراز در شورای اقتصادی مطرح شد و در نهایت احداث این خط انتقال در تعهدات وزارت نفت قرار گرفت.

طاهری درباره جزییات این پروژه گفت: هزینه اجرایی این خط بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. این اقدام چنانچه از طریق فایناس و مشارکت بخش خصوصی انجام شود، طبق پیش بینی ها هزینه انجام شده طی سه تا چهار سال بر می گردد.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس از اجرای طرح تخصیص نفت گاز براساس اسناد حمل برخط در این استان خبر داد و گفت: بخش‌های زیادی از گازوییل از جنوب کشور به سراسر کشور ارسال می‌شود و برای اینکه این بار مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و قاچاق نشود، طرح تخصیص نفت گاز به‌صورت آزمایشی در استان فارس اجرا شد.

وی افزود: این طرح با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، راهداری، همیاری شهرداری‌ها، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پلیس امنیت اقتصادی اجرا می‌شود.

او یکی از اهداف این کار را مبارزه با قاچاق سوخت دانست و گفت: این طرح از ابتدای شهریور ماه به‌صورت آزمایشی آغاز شده؛ وقتی نفت گاز از بندرعباس توسط نفتکش بار می‌شود، مسیر نفتکش از قبل مشخص می‌شود که باید دقیقاً از چه مسیری حرکت کند و در این مسیر از GPS هم استفاده می‌شود و اگر یک نفتکش از مسیر خارج شد، کارت سوخت آن در هیچ جایگاه دیگری کار نخواهد کرد.

طاهری معتقد است امسال استان فارس تابستان بسیار پرمصرفی در بحث استفاده از سوخت را تجربه کرد و به‌طور کلی فارس استانی پرمصرف به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس درباره تجهیزات سامانه هوشمند، گفت: استان فارس با معضل خرابی بسیار بالای تجهیزات سامانه (نازل‌های سوخت) مواجه بود و حتی حدود یک سال پیش، خرابی سامانه‌ها در استان بالای ۴۰ درصد بود، اما از ۲ ماه گذشته یک کارگاه بزرگ در شیراز و مرکز استان برای تعمیر سا

مانه قطعات هوشمند راه‌اندازی شده و اکنون میزان خرابی در فارس زیر پنج درصد است.

او با بیان اینکه این کارگاه افزون بر تعمیر تجهیزات سامانه هوشمند، قطعات را هم تست می‌کند، گفت: حدود ۲۷ جایگاه عرضه سوخت در سه سال گذشته در استان فارس افتتاح شد و در این مدت ۲ جایگاه اختصاصی CNG در استان به بهره‌برداری رسید.

طاهری درباره آزادراه شیراز ـ اصفهان هم گفت: تنها خدمات‌رسانی که تاکنون به صورت کامل در این آزادراه انجام شده، احداث پمپ بنزین است؛ اکنون سه جایگاه در مجتمع‌های خدماتی رفاهی و سه جایگاه سیار در این آزادراه مشغول به فعالیت هستند و اگر بخش خصوصی همراهی کند، می‌توان ۲ جایگاه دیگر هم تا پایان سال راه‌اندازی کرد.

وی درباره تولید پالایشگاه شیراز، اظهار کرد: اکنون فقط ۱۷ درصد نیاز مصرف بنزین استان و به‌طور کلی حداکثر ۳۰ درصد مصرف فرآورده‌های نفتی استان توسط پالایشگاه شیراز تامین و بقیه فرآورده‌های نفتی به اجبار به‌صورت کار عملیاتی دقیق و بالا از سایر مبادی تامین می‌شود.

طاهری با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار خودرو عمومی مثل وانت و تاکسی به ناوگان ۲گانه سوز تبدیل شده، درباره فرسودگی پمپ بنزین ابیوردی که متعلق به این شرکت است نیز گفت: این پمپ بنزین از پیش از انقلاب اسلامی فعال بوده و اکنون لوله‌های آن فرسوده است و هر آن احتمال حادثه وجود دارد.

وی ادامه داد: اما شهرداری شیراز از ۲ سال پیش مدعی است که مالک این جایگاه است و نه اجازه بازسازی را به ما می‌دهد و نه سند مالکیت آن را رو می‌کند.

آن طور که مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی فارس می‌گوید تقریباً ۶۰ درصد بنزین استان فارس از بندرعباس با فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری تأمین می‌شود و برای نواحی غربی استان مثل نورآباد، کازرون، کوهچنار و مصیری از

ناحیه بوشهر و ماهشهر فرآورده‌های نفتی حمل می‌شود و برای مناطق جنوبی مثل لار، لامرد، مهر، خنج، اوز و گراش مستقیماً از بندرعباس سوخت انتقال داده می‌شود و سوخت مورد نیاز برای بقیه نواحی از ذخیره‌سازی بندر به وسیله نفتکش‌ها ارسال می‌شود.

طاهری عنوان کرد: استان فارس اکنون از حدود ۳۳۰ جایگاه پمپ بنزین و نفت گاز بهره می‌برد و کار سوخت‌گیری به وسیله چهار هزار و ۲۰۰ نازل در استان انجام می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار