همت دولت برای تامین‌آب تربت‌حیدریه از هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار گذشت

تهران (پانا) - مدیر عامل آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: افزون بر هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب شهری و روستایی و شبکه فاضلاب این شهرستان در یک و نیم سال گذشته از سوی دولت اختصاص یافته که همچنان تخصیص این اعتبارات ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۴۹۷۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
همت دولت برای تامین‌آب تربت‌حیدریه از هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار گذشت

علیرضا عباسی در جریان بازدید تور خبری اصحاب رسانه مشهد و تربت‌حیدریه از تاسیسات شبکه توزیع آب و ۲ تصفیه‌خانه تربت‌حیدریه اظهار کرد: اهمیت این ارقام زمانی بیشتر مشخص می‌شود که مسوولان بالادستی بدانند اکنون جنوب خراسان رضوی و به خصوص تربت‌حیدریه از حیث منابع آبی در وضعیت هشدار قرار دارد و مهم‌تر اینکه اقتصاد این منطقه مبتنی بر کشاورزی و دامپروری است.

وی در تبیین وضعیت موجود بیان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ ها برای پنج شهر و ۱۲۴ روستای شهرستان تربت‌حیدریه با ۵۶ منبع تامین آب در شهر و ۵۲ منبع آب روستایی است.

مدیر عامل آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه افزود: بر این اساس اکنون به ۶۸ هزار و ۳۷۸ مشترک شهری و ۳۰ هزار و ۶۴۵ مشترک روستایی از طریق ۴۷۳ کیلومتر طول خطوط انتقال و ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع خدمات داده می‌شود.

وی از سال ۱۴۰۳ به عنوان سال جهش زیرساخت‌های آبفا در شهرستان تربت‌حیدریه یاد کرد و در ادامه به برنامه‌ریزی در حوزه تولید، انتقال، توزیع و هوشمندسازی اشاره کرد.

عباسی اظهار کرد: در ابتدای ورود به شرکت بعد از بررسی تمام فعالیت‌ها در دهه ۹۰ برای مطالعات و برنامه‌ریزی در این چهار حوزه اقدام کردیم که اکنون نتایج آن را در سطح شهر شاهد هستیم.

وی با اشاره به تمدید طرح آبرسانی به تربت‌حیدریه از سال ۱۴۰۰ و به مدت سه سال افزود: اکنون علاوه بر چهار حلقه چاه «جعفرآباد» که تجهیز و وارد مدار آبرسانی شد، چاه‌های «زندان، بوستان ملت، صنوبر، قندشتن، بهارستان، گوجی و اسفیوخ و شماره یک و چهار» بهره‌برداری شده و یا در حال بهره‌برداری است.

کسری آب هنوز حرف اول را می‌زند

مدیر عامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: با وجود فعالیت ۲۴ ساعته منابع آبی به میزان ۶۲۲ لیتر بر ثانیه، این شهرستان با کسری ۲۸ لیتر بر ثانیه کسری روبرو است و اگر فعالیت به ۲۰ ساعت تقلیل یابد، رقم کسری به ۹۰ لیتر بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حوزه اصلاح خطوط انتقال، ۲ هزار و ۵۰۰ متر اصلاح شبکه پارسال انجام شد و هزار و ۵۰۰ متر امسال در حال اجرا است.

به گفته وی، همچنین امسال طرح ارتقای ۲ ایستگاه‌ پمپاژ آب در مسیر انتقال با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.

عباسی توزیع عادلانه آب را در گرو اجرای طرح زون‌بندی (منطقه بندی) دانست و گفت: در گام نخست زون شماره یک در بلوار شهید بهشتی اجرا و مردم اثرات آن را نیز امسال احساس کردند.

وی گفت: مرحله دوم طرح زون‌بندی نیز در بلوار خرمشهر و میدان ۲۲ بهمن اکنون با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه با بیان اینکه در طرح زون‌بندی سوم بلوار شهید باهنر برنامه‌ریزی شد، افزود: در عین حال گاهی اخذ مجوز برای اجرای طرح‌ها علاوه بر اینکه زمان را از ما می‌گیرد، مسیر اجرای طرح را نیز با چالش مواجه می‌کند.

وی همچنین به مشکل آب برخی روستاها نیز اشاره کرد و افزود: حوزه آب روستای رودخانه پارسال تحویل آبفا شد و تحویل روستاهای «فِرِزق، عباس‌آباد و بَکاول» هم سال آینده انجام می‌شود.

عباسی گفت: در همین راستا احداث مخزن و خط انتقال و شبکه توزیع روستای رودخانه با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته که البته نیازمند اعتبارات بیشتری است.

تصفیه‌خانه شماره ۲ تربت‌حیدریه بهمن امسال به‌ بهره‌برداری می‌رسد

مدیر عامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه در خصوص طرح‌های فاضلاب گفت: تصفیه خانه شماره یک تربت‌حیدریه با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز فعال است.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی مدول دوم تصفیه خانه شماره یک روبه پایان است، افزود: این طرح با صرف اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می شود که ۱۳ هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب به ظرفیت آن اضافه خواهد شد.

عباسی در ادامه به ساخت ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر اشاره و بیان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ در شهرک ولی‌عصر(عج) با ظرفیت پنج هزار و ۷۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال اکنون ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: همچنین تصفیه‌خانه شهر نسر با ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار