گزارش پانا از بازار نامناسب و ناعادلانه محصولات کشاورزی:
انگیزه دانشآموزان برای ورود به هنرستانهای کشاورزی را چگونه تقویت کنیم؟
تهران (پانا) - یک کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به اینکه سود کمی از کشاورزی نصیب کشاورز میشود و دلالان محصولات کشاورزی را در بازار به سه برابر قیمت خریداریشده از کشاورز به فروش میرسانند، اظهار کرد بخش کشاورزی باید انگیزه و توجیه لازم را برای جوانان و دانشآموزان داشته باشند تا بتوانند دانشآموزان علاقهمند به کشاورزی را در رشتههای مختلف مربوط به این بخش جذب کنند.
عواملی مانند سختی کار، ریسک بالا، سیاستگذاریها و بازاررسانی نامناسب باعث پیرشدن جامعه کشاورزی و بیانگیزگی جوانان روستایی برای ورود به شغل کشاورزی شده است. کارشناسان این بخش معتقدند تا در جامعه جایگاه مناسب و درخوری برای کشاورزان در نظر گرفته نشود نمیتوان انتظار داشت تا روستاییان به کار خود ادامه دهند و به شهرها مهاجرت نکنند.
سود تولید محصولات کشاورزی به جیب دلال و سودجو میرود
نابسامانیهای بازار محصولات کشاورزی نیز یکی دیگر از عوامل بیمیلی دانشآموزان و جوانان برای ورود به این رشته یا تحصیل در هنرستانهای کشاورزی است چرا که هر محصولی در بازار مصرف به سه برابر قیمتی که از کشاورزان خریداری شده، فروخته میشود و در این میان سود اصلی نصیب عدهای دلال و سودجو میشود که زحمتی برای تولید آن محصولات نکشیدهاند.
افزایش انگیزه دانشآموزان برای ورود به رشته کشاورزی با بهبود شرایط بازار کار
یک کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به ضرورت افزایش انگیزه دانشآموزان برای ورود به رشته کشاورزی با بهبود شرایط بازار کار میگوید اگر بتوان در دانشگاهها یا هنرستانهای کشاورزی، رشتههای تحصیلی را به سمت تخصصیترشدن آموزشها هدایت کرد طبیعی است که کشاورزی کشور به سمت بهرهوری بهتر و مناسبتر حرکت خواهد کرد.
بخش کشاورزی باید جذابیت لازم برای ورود به این رشته را فراهم کند
مهدی قیصری در گفتوگو با پانا درباره آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز بخش کشاورزی در آموزش و پرورش تصریح کرد: «به طور حتم آموزش و پرورش نقش مهم و اثرگذاری در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص دارد اما واقعیت این است که بخش کشاورزی باید انگیزه و توجیه لازم را برای جوانان و دانشآموزان داشته باشند تا بتوانند دانشآموزان علاقهمند به کشاورزی را در رشتههای مختلف مربوط به این بخش جذب کنند.»
وی افزود: «اگر بتوان جایگاه کشاورزی به گونهای ارتقا یابد که دانشآموختگان بدانند پس از دوره دانشآموختگی میتوانند وارد بازار کار شده و کار در شان داشته باشند انگیزه لازم برای ورود آنها ایجاد خواهد شد تا با دقت و علاقه بیشتری هم مطالعه داشته باشند و هم دورههای عملی را طی کنند.»
بخش کشاورزی سازوکار معینی برای جذب دانشآموختگان این رشته ندارد
قیصری اظهار کرد: «اکنون بخش کشاورزی سازوکار معینی برای جذب دانشآموختگان این رشته ندارد که البته دلایلی دارد به طور مثال ظرفیت جذب شرکتهای بخش کشاورزی یا حتی خود دولت برای جذب این دانشآموختگان اندک است واین کارآفرینی و ایجاد ظرفیت در خود بخش کشاورزی است که میتواند انگیزه لازم را برای جذب نیروهای دانشآموخته داشته باشد.»
وی ادامه داد: «ایجاد ظرفیت در بازار کار کشاورزی میتواند دانشآموختگان را در سطح وسیعی به این صنعت جذب کند.هر یک از دانشآموختگان بخش کشاورزی تخصصی خاص دارند به طور مثال تخصص در خاک،زارعت، باغبانی،کود و غیره از رشتهها و تخصصهای زیرمجموعه است.»
کارشناس بخش کشاورزی عنوان کرد: «اکنون نیاز است تا در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشآموختگانی وجود داشته باشند که واقف به علم کشاورزی باشند و بتوانند مدیران مزرعه خوب باشند و مدیر بهرهوری در مزرعه شوند.»
وی بیان کرد: «اگر بتوان در دانشگاهها یا هنرستانهای کشاورزی، رشتههای تحصیلی را به سمت تخصصیترشدن آموزشها هدایت کرد طبیعی است که کشاورزی کشور به سمت بهرهوری بهتر و مناسبتر حرکت خواهد کرد.»
گفتنی است تأمین نیازهای غذایی همواره یکی از مشکلات اساسی انسان از زمانهای گذشته تا حال بوده و امنیت غذایی یکی از مهمترین اهداف و برنامههای دولتها بوده است.
کشور ما ایران اراضی کشاورزی فراوانی داشته و با آب و هوا و اقلیم مناسب، ظرفیت بسیار بالایی برای کشاورزی داراست. پیشرفت و توسعه کشور میتواند با توسعه این بخش، پیشرفت چشمگیری داشته باشد. برای موفقیت اقتصادی این رشته، باید با کشاورزی به روش سنتی خداحافظی و روشهای مدرن کشاورزی را در کشور پیاده کرد. وجود متخصصان رشته اقتصاد کشاورزی در زمینههای مختلف این بخش از اقتصاد بسیار ضروری است و طبیعی است که باید زمینه ورود به این رشته را با ایجاد ظرفیت و علاقهمندی دانشآموزان و دانشجویان فراهم کرد.
ارسال دیدگاه