پانا از نقش آموزش و پرورش در تأمین نیازهای شغلی آینده گزارش می‌دهد؛

ضرورت توسعه رشته‌های هنرستانی در وزارت آموزش و پرورش

تهران (پانا) - دنیای امروز به افراد ماهر نیاز بیشتری دارد. آمایش حرفه‌ای هم نشان می‌دهد در آینده نیاز بازار کار بیشتر به نیروی تکنسین و فنی و حرفه‌ای است. مدرک‌گرایی در جامعه باید به مهارت‌گرایی تبدیل شده و هدف اصلی آموزش‌های مهارتی نیز از گذشته این بوده چون بازار کار آینده متعلق به افراد دارای مهارت است نه دارندگان مدرک.

کد مطلب: ۱۴۹۵۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توسعه رشته‌های هنرستانی در  وزارت آموزش و پرورش

امروزه یکی از بزرگترین دغدغه‌های والدین، تحصیلات و کسب موفقیت دانشگاهی فرزندان و در نتیجه ساختن آینده‌ای مطمئن از نظر جایگاه اجتماعی و اقتصادی برای آنها است؛ بنابراین پیش فرض‌ها و ذهنیات نادرست در انتخاب مسیر صحیح، باعث می‌شود که فرزندان یا توان پیمودن راه مورد نظر را تا انتها نداشته باشند یا طی مسیر آنها با سرخوردگی و دلزدگی همراه شده و گرفتن مدرک نقشی در تامین نیاز شغلی آنها نداشته باشد.بنابراین راهگشای اخذ تصمیمات درست، داشتن شناخت بهتر از راه‌های پیش‌روی دانش‌آموزان از جمله تحصیل در هنرستان و نقاط تمایز آن نسبت به تحصیل در دبیرستان است. هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با ارائه رشته‌های تحصیلی متناسب با نیاز جامعه نقش به‌سزایی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی در عرصه‌های مختلف تولیدی بر عهده دارند.

آن‌گونه که یک عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید وجود نیروی کار ماهر و متخصص در سطح تکنسین کمک مهمی به اقتصاد کشور خواهد داشت. اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و طبیعی است که وزارت آموزش و پرورش باید با گسترش هنرستان‌ها و توزیع آن‌ها در کشور به تامین نیروی انسانی پایدار کمک مهمی داشته باشد.

فریدون همتی، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «وزارت آموزش و پرورش در هر کشوری یک وزارتخانه‌ مهم محسوب می‌شود به این دلیل که مولد علم است و کارش پرورش نسل آینده و کشورساز است بنابراین این وزارتخانه باید با توجه به نیازهای بازار کار کشور در توسعه و تجهیز هنرستان‌ها در مناطق  و استان‌های مختلف به ویژه در استان‌های کمتر توسعه‌یافته تلاش جدی‌تری داشته باشد.»

همتی تصریح کرد:‌ «کشور در توجه به این وزارتخانه مهم در بحث اعتبارات و تسهیلاتی که می‌توانسته استانداردهای بالاتری را برای آموزش فراهم کند کم‌کاری کرده است.»

وی افز‌ود: «هنرستان‌ها،‌ مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش‌ها اگر از امکانات بهتری برخوردار بودند، می‌توانستند سطح علمی و عملی آموزش‌ها را ارتقا دهند و تکنسین‌های بهتر و بیشتری را روانه بازار کار کنند.»

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:‌ «وجود نیروی کار ماهر و متخصص در سطح تکنسین کمک مهمی به اقتصاد کشور خواهد داشت. اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و طبیعی است که باید با گسترش هنرستان‌ها و توزیع آن‌ها در کشور به تامین نیروی انسانی پایدار کمک کنیم.»

وی افزود: «در هریک از رشته‌های هنرستانی باید وزارتخانه‌های مرتبط به کمک آموزش و پرورش بیایند و در تجهیز این هنرستان‌ها کمک‌کننده باشند به‌طور مثال وزارت جهادکشاورزی به استانداردسازی آموزش و تجهیزاتی که در این هنرستان‌های کشاورزی باید مورد استفاده قرار بگیرد کمک کند.»

همتی بیان کرد: «همچنین تمامی وزارتخانه‌ها باید در کمک‌هایی که به بهبود آموزش منجر می‌شود، پیشقدم باشند و دولت نیز باید در تامین بودجه لازم برای آموزش بهتر به دانش آموزان شرایط ویژه‌تری را برای آموزش و پرورش در نظر بگیرد.»

وی افزود: «‌بخش خصوصی نیز باید ارتباط بهتر و موثرتری را با بخش‌های آموزشی و وزارت آموزش و پرورش داشته باشد به این دلیل که اثرات مثبت‌تری در اقتصاد کشور خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار