خاندوزی: بالاترین رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ ثبت شد

تهران (پانا)- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی معتبر در سال گذشته(۱۴۰۲) بالاترین رکورد را در ١۶ سال گذشته ثبت کردیم.

کد مطلب: ۱۴۹۳۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
خاندوزی: بالاترین رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ ثبت شد

سید احسان خاندوزی روز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ در نخستین نشست شبیه‌سازی وزیران امور اقتصادی و دارایی بریکس و دومین نشست شبیه‌سازی وزیران امور اقتصادی و دارایی سازمان همکاری اسلامی (OIC) افزود: ایران توانست با وجود فشارهای تحریم اعتماد کشورهای مختلف را جذب کند.

وی ادامه داد: همچنین بالاترین رکورد حجم و میزان ارزش وزنی صادرات غیر نفتی را رقم زدیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد سه دسته اقدام را برای دیپلماسی اقتصادی و برون گرایی اقتصادی در دستور کار خود داشته است.

وی با بیان اینکه خبرهای خوبی را در این حوزه ارائه خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: ایران توانست در سال گذشته از نظر ترانزیت کالاها رکورد همه سال‌های گذشته را پشت سر بگذارد و در این راستا رقم 18.5 میلیون کالا که بالاترین میزان ترانزیت است ثبت شد.

خاندوزی افزود: همچنین در چهار ماه ابتدایی سال جدید نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد رشد ۵۸ درصدی ترانزیت از کشور بودیم.

وی ادامه داد: این موضوع، نشان دهنده مزیت‌های کریدوری و ترانزیتی ایران نسبت به کشورهای همسایه و منطقه است که به خوبی از آن استفاده می‌شود. 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: سومین خبر این است که یکی از بالاترین رکوردهای حجم و ارزش وزنی صادرات غیرنفتی کشور در تمام سال‌های گذشته را ثبت کردیم.

خاندوزی گفت: محور سوم اقدام های وزارتخانه که بیش از همه امید آفرین بوده، سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت سرمایه نیروی انسانی برای دیپلماسی اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: نشست امروز به نظرم یکی از بهترین جلوه‌هایی است که نشان می‌دهد تلاش کردیم با همکاری سازمان همکاری اسلامی و بریکس سرمایه‌گذاری بلند مدت جهت ارتباطات پایدار و تربیت نسل را انجام دهیم به طوری که بتواند در حوزه دیپلماسی و اقتصاد پیوند دهنده این کشورها باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: هر اتفاقی در حوزه تحریم و فشارهای بین‌المللی رخ دهد شما به عنوان سرمایه‌های بلند مدت و پایدار در حوزه دیپلماسی اقتصادی، نویدبخش دستاوردهای مهم‌تر و بلند مدت‌ خواهید بود.

خاندوزی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اصلی و بلند مدت سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی کشورها است، افزود: شبیه سازی نشست وزرای عضو همکاری اسلامی و بریکس در کنار توافق برای تاسیس باشگاه می‌تواند شروع کننده مسیری باشد که پرورش ابتکارات و استعدادهای جوان را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین می تواند این استعدادهای جوان را با دستاوردهای و تجارب مدیران اجرایی کشور در حوزه دیپلماسی و اقتصاد پیوند دهد. 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال‌های آینده از میان شما، افراد آموزش دهنده‌ای برای دوره‌های بعدی ظاهر شوند و شاهد ظهور نیروهای خبره و با صلاحیت بالا در مجامع سیاستگذاری کشور و حوزه‌های دیپلماسی و تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری باشیم.

خاندوزی گفت: مفتخر هستم که در پایتخت ایران و با وجود همه جوسازی‌هایی که به چشم می‌خورد این نشست در شرایط با ثبات و امن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اجلاس‌هایی مانند نشست امروز بستر و اقدام مهمی است که متولیان آن نباید از تداومش غفلت کنند. 

وزیر اقتصاد افزود: پیشنهاد من نهادینه کردن خروجی‌ها و دستاوردهای این اجلاس است که ما در وزارت اقتصاد آماده‌ایم

تا کمک کنیم این مسیر به یک نهاد پایدار و درخت تناور و پرثمر برای بهره‌گیری همه جوانان عضو بریکس و سازمان همکاری اسلامی و کشورهای همسو و ملل آزادی‌خواه دنیا تبدیل شود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: امیدوارم خروجی این اجلاس شبیه سازی کمک کند تا روابط عضو اعضای بریکس به شکل پایدار در حوزه اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری و نهادهای پولی و مالی تبدیل شده و آینده درخشان در انتظار آن باشد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار