در گفتوگوی پانا با یک عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد:
تربیت کشاورز ماهر در هنرستانهای کشاورزی موضوعی کلیدی برای این بخش است
تهران (پانا) - هنرستانهای کشاورزی میتوانند با تغییر در دیدگاه کشاورزان و مسئولین، ترویج و ارائه راهکارهای مناسب در توسعه کشاورزی و دامپروری به شیوه نوین در منطقه ضمن ایجاد اشتغال نقش خود را در بهره وری بیشتر ایفا کرده و باعث تغییر و توسعه کشاورزی و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف در کشور شوند؛ به گفته یک عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس تربیت کشاورز ماهر یکی از موضوعات مهم در این بخش است.
هدف از آموزش کشاورزی در هنرستانهای کشاورزی این است که با ایجاد زمینه مساعد به منظور جذب، پرورش، رشد، شکوفائی استعدادهای نهفته علاقه مندان بویژه جوانان روستائی و تربیت و تامین این گونه نیروهای انسانی کارآمد و مفید در بخش کشاورزی جهت گسترش و افزایش سطح تولیدات کشاورزی به نحوی که آنها با کسب مهارت و دانش کشاورزی توان و کارایی لازم را متناسب با آموخته های خود به منظور انجام کار کشاورزی در روستا و مراکز تولید محصولات کشاورزی و انتقال آگاهیهای کمی و کیفی امور کشاورزی به روستائیان را داشته باشند تا روستاها و مراکز تولیدی این بخش که محل تولید در بخش کشاورزی است فعال و مولد باقی بمانند و با این روند موجبات رسیدن به یک خودکفائی نسبی نیز فراهم شود.
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص میگوید یکی از برنامههایی که در سالهای اخیر در دستور کار دولت قرار گرفته است رونق هنرستانهای کشاورزی و تربیت دانشآموزانی ماهر برای کشاورزی آینده است که یکی از دغدغههای مجلس نیز باید این باشد که به دولت کمک کند تا کشاورزان آینده کشور مجرب، ماهر و تحصیلکرده باشند.
ذبیحالله اعظمی ساردویی، عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتوگو با پانا درباره نقش و اهمیت حضور نیروهای انسانی ماهر و متخصص در بخش کشاورزی، اظهار کرد: «تربیت کشاورز ماهر یکی از موضوعات مهم در این بخش است. اکنون ۵۳ درصد کشاورزان کمسواد یا بالای ۷۰ سال سن دارند بنابراین تربیت کشاورزان ماهر و باسواد نقش مهمی در افزایش بهرهوری دارد.»
وی گفت: «یکی از برنامههایی نیز که در سالهای اخیر در دستور کار دولت قرار گرفته است، رونق هنرستانهای کشاورزی و تربیت دانشآموزانی برای کشاورزی آینده است که یکی از دغدغههای مجلس نیز باید این باشد که به دولت کمک کند تا کشاورزان آینده کشور مجرب و تحصیلکرده باشند.»
وی افزود: «با توجه به اینکه کشاورزی کشور بیشتر خردهمالکی است، باید با فرهنگسازی مناسب از خردکردن بیشتر زمینهای کشاورزی پرهیز شده و به سمت یکپارچهسازی اراضی کشاورزی حرکت شود. همچنین باید با قوانین جدید به سمتی حرکت کرد که پس از فوت کشاورزان، وارثان امکان خردکردن زمینهای کشاورزی را نداشته باشند و برای حرکت به سمت کشاورزی صنعتی باید یکپارچهسازی اراضی کشور تسریع شود.»
عضو سابق کمیسیون کشاورزی گفت: «در کشورهایی مانند آمریکای جنوبی و آفریقا قوانین بهگونهای اصلاح شده که پس از فوت کشاورز، زمین کشاورزی فقط به یکی از وراث منتقل و امکان خرد کردن بیشتر زمین وجود ندارد.»
اعظمی ساردویی بیان کرد: «خردکردن زمینهای کشاورزی بیشترین زیان را به کشاورزی و تولید در بخش وارد خواهد کرد و در ایران نیز قوانین باید بهگونهای اصلاح شود که امکان آن فراهم نباشد.»
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: «یکی از موضوعات مهم در بخش کشاورزی این است که نهادهای متولی از جمله وزارت جهادکشاورزی برای افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی اقدامهای اساسی انجام دهند. بهرهوری در مصرف آب افزایش تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی را به همراه دارد تا با همین میزان مصرف آب بتوان به اندازهای تولید کرد که کشور خودکفا باشد و نیازی به واردات نداشته باشد.»
اعظمیساردویی عنوان کرد: «قوانین مورد نیاز نیز در این زمینه باید مصوب شوند. مجلس یازدهم یکی از قوانین مهم در این زمینه را مصوب کرد که قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی بوده است تا با قیمتهایی عادلانه محصول از کشاورزان خرید شود و این انگیزه را داشته باشند که به تولید ادامه دهند.»
گفتنی است امـروزه یکـی از نگرانیهای مهم و جدی سیاسـتگذاران و برنامهریـزان نظامهـای آموزشـی جهان، گـذار دانشآموزان از مدرسـه بـه بـازار کار اسـت ونقـش آموزشوپـرورش در ارتقـا و بهبـود ظرفیتهـای تولیـدی افـراد و به عبارت دیگـر بهبـود کارآمـدی نیـروی انسـانی و تأثیـر آن در افزایـش بهـرهوری و تولیـد مورد توجه جدی قرار گرفته است.
ارسال دیدگاه