بازار ترکمنستان آماده جذب صنایع غذایی ایران

تهران (پانا) - همایش تجاری تخصصی بررسی توسعه صادرات پایدار به بازار ترکمنستان و معرفی نمایشگاه تخصصی ایران اگروفود ترکمنستان-عشق آباد باحضور محمود بازاری مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، اکبر گداری سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه و غلامعباس ارباب خالص سفیر پیشین ایران در ترکمنستان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۹۰۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
بازار ترکمنستان آماده جذب صنایع غذایی ایران

در ابتدای نشست محمود بازاری، مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، رویداد اگروفود ترکمنستان را در ادامه رویدادهای تجاری گذشته در ترکمنستان دانست و افزود: ترکمنستان، بازاری بالقوه و مهم برای خدمات ایرانی است. ترکمنستان، کشوری با موقعیت ویژه در کریدور شمال و جنوب است که می‌توان از ظرفیت‌های آن برای توسعه صادرات بهره گرفت.

به گفته این مقام مسئول؛ هدف از رویداد ایران آگروفود، در گام نخست نشان دادن توانمندی ایران در زمینه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی است و در گام‌های بعدی، به نمایش گذاشتن توانایی ایران در تولید ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی است.

وی با اشاره به توان ایران در زمینه تولید غذای منطقه، خاطر نشان کرد: ایران، توانایی تولید و تامین غذای منطقه را دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز به این مهم اشاره شده است. به نظر می‌رسد اگر موانع صادرات رفع شود تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه دور از انتظار نباشد.

مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در بازار ترکمنستان، نباید به صادرات مستقیم کالا اکتفا کنیم. این کشور در واقع مسیر و دروازه ورود به کشورهای حوزه اوراسیا است. پس باید از پتانسیل صادرات مجدد از این کشور بیشتر بهره بگیریم.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات B2B با مهمانان خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه، گفت: سال گذشته ایران نمایشگاهی در ترکمنستان برگزار کرد که منجر به عقد قراردادهای خوبی شد. به نظر بنده باید برای تصاحب سهم بیشتر از این بازار فرصت‌سازی مناسبی انجام دهد.

در ادامه این همایش ارباب خالص، قدمت روابط سیاسی_ اقتصادی، ترکمنستان با ایران به زمان شکل گیری این کشور نسبت داد و افزود: ترکمنستان با کشورهای زیادی ارتباط دارند و از توان مالی مناسبی برخوردار است.

وی از ایجاد اعتماد بین تجار ایرانی و ترکمنستانی خبر داد و گفت: دو کشور هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و این موضوع زمینه ایجاد همکاری‌های مشترک را ایجاد کرده است؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر در زمینه رفع موانع تجارت اقدامات خوبی صورت گرفته است.

به گفته ارباب خالص؛ ترکمنستان، اولین کشوری بود که به استقبال اجرای پروتکل‌های کرونایی رفت مسیر ریلی خود را ۶ ماه بست و این موضوع در تجارت کشورهای همجوار تاثیر مستقیم گذاشت. اما امروز شیب مناسبات در مسیر خوبی قرار گرفته و زیرساخت‌های همکاری‌های اقتصادی فراهم شده است.

وی با اشاره به سفرهای روسای جمهور دو کشور در ۲ سال گذشته، افزود: توسعه همکاری‌های سیاسی، روابط تجاری را وارد مرحله جدیدی کرد و این موضوع تاثیر خود را بر گرمی مراودات تجاری گذاشت.

خالص ترکمنستان را آماده برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران دانست و خاطر نشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه زمینه ایجاد شناخت بازارهای دو کشور را فراهم کرده‌اند. بازار ترکمنستان رو به توسعه است و ساخت وساز زیادی در این کشور انجام می‌شود ‌و باید از این ظرفیت بیشتر بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه کمتر از ۴۸ ساعت کالا از ایران به کشور می‌رسد، افزود: ترکمنستان تمایل دارد که اولویت تامین اش ایران باشد چرا که با کیفیت، تنوع خوب و قیمت مناسب محصولات ایرانی آشنا هستند و می‌دانند که تولیدکنندگان ایرانی به استانداردهای جهانی در روند تولید پایبند هستند.

وی بیان کرد: قیمت محصولات ایرانی رقابتی است و نسبت به کالاهای روس و ترکی مناسب‌تر است. همچنین اقداماتی برای تبدیل شدن ایران به مرکز توریسم درمانی برای بیماران ترکمنستانی نیز در حال انجام است.

صادرات محصولات معدنی

در ادامه گداری تقسیم‌بندی از گروه‌های کالایی صادراتی ایران به ترکمنستان ارائه داد و افزود: ۸۰ درصد کالاهای صادراتی ایران به ترکمنستان جزو محصولات معدنی ‌و صنعتی است و ۲۰ درصد آنها در دسته کشاورزی و پتروشیمی قرار می‌گیرد.

وی با طرح این پرسش که چرا در حوزه صادرات صنعت، معدن و خدمات فنی ومهندسی موفق بودیم؟ گفت: به نظر می‌رسد حضور ایران در نمایشگاه‌های از این دست زمینه توسعه صادرات این محصولات را فراهم کرده است.

گداری ادامه داد: در حوزه صنایع غذایی، در این بازار حضور پررنگی نداشتیم. یکی از راه‌های ورود به این بازار، برگزاری نمایشگاه است چرا که هنگام شرکت در نمایشگاه روند صدور ویزا با سهولت انجام می‌شود.

این مقام مسئول باتاکید بر اینکه باید نگاه پتانسیلی در توسعه بازارها داشته باشیم، گفت: ترکمنستان، جزو کشورهای همسایه است و همین موضوع کاهش هزینه حمل و نقل تجارت با این کشور را توجیه پذیر کرده است.

وی بازار ترکمنستان را مستعد جذب محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران دانست و افزود: به نظر بنده حضور نمایشگاهی به توسعه صادرات کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار