مدیرعامل توانیر:

تعیین مشوق‌ها به‌منظور ترویج فرهنگ مصرف انرژی از اولویت‌های توانیر است

تهران (پانا)- مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) با تاکید بر توسعه پایدار ساخت‌وساز ساختمان بر اساس الگوهای و استانداردهای مصرف انرژی، گفت تعیین مشوق‌ها در زمینه ترویج فرهنگ مصرف انرژی از اولویت‌های توانیر است.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تعیین مشوق‌ها به‌منظور ترویج فرهنگ مصرف انرژی از اولویت‌های توانیر است

به گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان، مصطفی رجبی مشهدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری الزام استفاده از پنل‌های فتوولتاییک در ساختمان‌ها بین توانیر و سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: استفاده از فناوری نوینی همچون پنل‌های خورشیدی هم از آلایندگی محیط‌زیستی می‌توان پیشگیری کرد و هم هزینه خانوارها در سبد انرژی مدیریت خواهد شد.

وی با اشاره به اقبال روزافزون به خودورهای برقی، برای پیشگیری از اضافه بار این نیاز جدید، الزام تأمین برق این‌گونه خودروها به انرژی‌های تجدیدپذیر و جدا از شبکه توزیع برق کشور را بیش از پیش توصیف کرد.

در این مراسم، حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اعلام آمادگی این سازمان در زمینه تنظیم و نظات بر طراحی و اجرای شبکه‌های برق ساختمانی، اضافه‌کرد: لزوم همکاری نهادهایی همچون شهرداری در صدور پروانه بر اساس رعایت مقررات و الگوهای نوین انرژی در ساختمان‌ها باعث اصلاح رویکرد جامعه و اهمیت جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی در بخش خانگی خواهد شد.

همچنین محسن ذبیحی معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به تغییر الگو و فرهنگ استفاده از وسایل سرمایشی، برای پایداری شبکه توزیع و استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر به‌منظور تأمین نیازهای حداقلی ساختمان‌های مسکونی را ضرورت پیش‌رو توصیف کرد و افزود: شبکه‌ توزیع برق با توجه به آسیب‌پذیری و گستردگی زیرساخت‌ها و خطرات غیرمترقبه، اگر با جایگزین‌های چون انرژی‌های تجدیدپذیر وابسته به خود مردم مانند پنل‌های خورشیدی نصب شده در منازل می‌توان از تأمین حداقل‌های ضروری منازل به برق اطمینان حاصل کرد.

وی در ادامه با اشاره به این تفاهم‌نامه، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیته‌های اجرایی و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی متناسب با شرایط اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی مناطق مختلف کشور، این طرح به‌صورت آزمایشی در استان‌های مستعد و دارای ظرفیت با زودی اجرایی شود.

در ادامه مجتبی فرهمند رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی با اشاره به ناترازی انرژی در کشور و نقش ساختمان‌های شهری در الگوی مصرف نامتعارف و اتلاف انرژی برق، گفت: در کمیسیون تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای اصلاح الگو با توجه به عدم وحدت رویه در دیگر نهادهای مرتبط با این موضوع، موفقیتی کسب نشده است. بخشی از این عدم توفیق به واگذاری انشعابات برق بدون در نظر گرفتن ملاک‌ها و ملاحظات نظارت مهندسی است.

تفاهم‌نامه دو جانبه‌ میان شرکت مادرتخصصی توانیر و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ظرفیت‌سازی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌ها امضا شد.

توسعه، ظرفیت‌سازی و ارائه ایده‌های نو و بهره‌مندی از توانمندی‌های مهندسان مجرب سازمان‌های نظام مهندسی سراسر کشور باهدف به‌کارگیری الزامی پنل‌های فتوولتاییک بر روی پشت‌بام محوطه و پارکینگ ساختمان‌های مسکونی بیش از چهار طبقه مورد تاکید قرار گرفت.

این تفاهم‌نامه در راستای توسعه و تقویت سطح همکاری طرفین در ترویج فرهنگ مصرف بهینه برق در بخش خانگی با برنامه‌ها و اقداماتی مشترک در ۴ ماده و ۲ تبصره امضا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار