مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه‌ گتوند در جریان بازدید خبرنگاران مطرح کرد؛

پایداری شبکه برق با رکورد تولید برق در نیروگاه سد گتوند

تهران (پانا) - مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه‌ گتوند تصریح کرد در سال 97 به علت کمبود آب و خشکسالی اغلب نیروگاه‌های برق آبی قادر به تولید برق پیش‌بینی‌شده نبودند اما سد گتوند توانست بیشترین تولید را در بین نیروگاه‌های برق آبی کشور داشته و به پایداری شبکه برق کشور کمک کند به این دلیل که از میزان مناسب ذخایر آبی برخوردار بود.

کد مطلب: ۱۴۷۶۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
پایداری شبکه برق با رکورد تولید برق در نیروگاه سد گتوند

فرهاد نادران در جریان بازدید خبرنگاران از سد و نیروگاه گتوند اظهار کرد:‌ «سد گتوند با 182 متر ارتفاع با گنجایش حجم 2.5 میلیارد متر مکعب، کمتر از 100 لیتر بر ثانیه نشت آب دارد که این میزان از نشت، بسیار کمتر از میزان پیش‌بینی آن است و در سدهایی با این ابعاد یک رکورد محسوب شده و نشان‌دهنده عملکرد مطلوب سیستم آب‌بندی پی و هسته رسی آن است.»

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه‌ گتوند تصریح کرد: «سیستم آب‌بندی پی و تکیه‌گاه‌ها به روش ترکیبی پرده تزریق و دیوار آب‌بند که از نوعی بتن مخصوص (بتن پلاستیک) استفاده می‌شود، انجام شده که  موجب آب‌بندی بسیار مناسب سد شده است.» 

نادران عنوان کرد:‌ «اکنون حجم ذخیره آبی در مخزن سد گتوند بیش از چهار میلیارد مترمکعب است که بیشترین ذخیره را دربین سدهای کشور دارد. سد گتوند نقش تعیین‌کننده در کنترل سیلاب‌های رودخانه کارون و جلوگیری از آسیب به شهرها و صنایع پایین‌دست در دشت خوزستان دارد و در طول دوران بهره‌برداری تاکنون از هشت سیلاب با دبی بیش از 2000 مترمکعب در ثانیه جلوگیری کرده و آن‌را در مخزن خود ذخیره کرده است.»

گتوند

وی ادامه داد: «سرریز سد گتوند در مواقع سیلابی می‌تواند تا دبی 16 هزار مترمکعب در ثانیه را از خود عبور دهد.»

ترک یا نشست نامتقارن در سد گتوند وجود ندارد

نادران با اشاره به شایعات مطرح‌شده درباره شکست و ترک تاج سد گتوند عنوان کرد:‌ «تاج سد همانند یک باند فرودگاه از کیفیت مطلوب برخوردار است و با توجه به نتایج ابزار دقیق به‌کار رفته در آن هیچ‌گونه ترک یا نشست نامتقارن در آن دیده نمی‌شود.»

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه‌ گتوند در پاسخ به پرسش پانا درباره عمر قابل پیش‌بینی برای سد گتوند، اظهار کرد:‌ «به‌طور معمول عمری 100 ساله برای سدها در نظر گرفته می‌شود که با توجه به کیفیت مناسب ساخت سد گتوند این پیش‌بینی وجود دارد.»

گتوند

 وی گفت:‌«میزان تبخیر در دریاچه گتوند در مقایسه با حجمی از آب که برای کشاورزی و تامین برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، ناچیز است.»

 نادران عنوان کرد:‌ «واقعیت این است که در کنار ساخت سد باید طرح‌های آبخیز و آبخوان‌داری مناسب نیز برای تامین آب مورد نیاز کشور ساخته شوند.»

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه‌ گتوند در بخشی از تور بازدید خبرنگاران از سد و نیروگاه گتوند به موضوع شایعات مطرح شده درباره آثار زیان‌‌بار زیست‌محیطی این سد و طرح مجدد شوری آب کارون به‌واسطه رگه‌های نمکی پیرامون مخزن سد گتوند اشاره کرد و افزود:‌ «برخی از افرادی که به مسئولیت‌های خود عمل نکرده و به‌نوعی از انجام آن فرار کرده‌اند، تلاش کردند تا گتوند را به‌عنوان متهم معرفی کنند تا پوششی بر وظایفی باشد که باید انجام می‌شده است.»

براساس این گزارش پیشرفت روش‌های شناسایی، اندازه‌گیری و حذف آلاینده‌ها از یک طرف و شناسایی اثرهای جامع‌تر آن‌ها بر سلامت انسان و به‌کارگیری روش مدیریت و ارزیابی ریسک در تدوین استانداردها سبب شده است که استانداردهای آب شرب در دنیا به‌طور مداوم بازنگری و مقادیر جدیدی برای میزان مواد معدنی، آلی و غیره تعریف یا پارامترهای جدیدی معرفی شود.

براساس آخرین استاندارد 1053 ملی ایران، حداکثر میزان کل مواد جامد محلول در آب که به آن  TDS می گویندبرای آب آشامیدنی 1000میلی گرم در لیتر معادل میزان پارامتر EC= 1650 و حداکثر مجاز آن 1500 میلی گرم در لیتر معادل EC=2500   میکروموس بر سانتی‌متر است.

وضعیت مطلوب آب در سد گتوند مطابق با استاندارد 1053

در جریان بازدید خبرنگاران از سد و نیروگاه گتوند ابتدا از دریاچه پشت سد و خروجی آب در کانال پایاب نیروگاه و بند تنظیمی آن بازدید به‌عمل آمد و با توجه به اندازه‌گیری‌ها و تست کیفیت آب مشخص شد که طبق استاندارد 1053 ملی ایران در محدوه کاملا مطلوب قرار دارد.

گتوند

با اندازه‌گیری کیفیت آب در نقاط مختلف در طول مسیر رودخانه کارون پس از سد گتوند تا شهر اهواز، روند افزایش پارامتر EC  کاملا مشخص شد بدین معنی که با عبور آب از شهرهای حاشیه آن کیفیت آب به طور محسوسی پایین می‌آید. این نتیجه حاصل شد که آلودگی آب در طول مسیر خود ناشی از ورود فاضلاب‌ها و آلاینده‌های صنعتی و شهری  است که به رودخانه سرریز می‌شوند.

منابع آلوده‌کننده آب کارون در پائین‌دست سد گتوند

ورود آب آلوده فاضلاب‌های شهری، پساب‌های کشاورزی و صنعتی و آلودگی ناشی از حوضچه‌ها و مزارع پرورش ماهی از مهمترین دلایل آلودگی آب در پایین‌دست رودخانه کارون است.

امروزه آلودگی آب یک مشکل بزرگ جهانی است که به ارزیابی دقیق و تجدیدنظر در سیاست منابع آبی در همه سطوح احتیاج دارد. شرکت‌های کشت و صنعت و توسعه با ورود آلاینده‌ها و زه‌آب‌های خود یکی از آلوده کنندگان اصلی رودخانه کارون هستند. پساب‌های تولیدی به‌عنوان مهم‌ترین آلاینده رودخانه کارون هستند، از جمله پالایشگاه‌ها و صنایع فلزی و شیمیایی که از آب رودخانه استفاده می‌کنند و پسماند خود را به این رودخانه می‌ریزند.

کارشناسان تخلیه فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی را علت اصلی آلودگی کارون می‌دانند. رودخانه کارون یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران و در حقیقت شریان حیاتی استان خوزستان در کشاورزی وصنایع است اما سالانه آلاینده‌های مختلف فیزیکی، شیمیایی و زیستی وارد این رودخانه می‌شوند، بنابراین تاکید بر شناسایی دقیق علت آلودگی، اثرات توسعه صنایع در اطراف این رودخانه و در نهایت راهکارهایی برای جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون ضروری است؛ موضوعی که تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط در آن دخیل هستند و هر یک به فراخور مسئولیت‌های خود در این زمینه وظایفی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار