تسهیل ورود پساب‌ استان‌ها به بورس انرژی

تهران (پانا) - هفته گذشته برای نخستین‌بار پساب تولیدی فاضلاب تهران در بورس انرژی عرضه شد تا مسیر ورود پساب تولیدی فاضلاب سایر استان‌ها در بورس را فراهم کند.

کد مطلب: ۱۴۷۵۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تسهیل ورود پساب‌ استان‌ها به بورس انرژی

چند سالی است که از فعالیت بورس انرژی ایران می‌گذرد و بخش انرژی کشور به خریدوفروش در این بازار مشغول هستند. خرید فروش برق نیز در این بازار اخیراً رونق بیشتری گرفته است، اما جدیدترین محصولی که در بورس انرژی عرضه شد و قرار است تحولی شگرف ایجاد کند عرضه پساب تولیدی فاضلاب است که برای نخستین‌بار در این زمینه فاضلاب تهران خط‌شکن شد.

در همین زمینه مدیرعامل فاضلاب تهران گفته است: نزدیک به ۷ تا ۸ درصد ذخیره منابع آبی کشور در حوزه شرب استفاده می‌شود و بخش عمده این آب تبدیل به فاضلاب می‌شود.

عباسعلی مصر زاده ادامه داد: این فاضلاب به لحاظ تکنیکی قابلیت تصفیه باکیفیت بالا برای ورود به چرخه طبیعت و برای مصارف مختلف را داراست.

وی افزود: همچنین نیاز آبی بخش صنعت در کل کشور کمتر از پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌ها در کل کشور است.

اگر بتوانیم با بازچرخانی پساب را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم می‌توانیم اعلام کنیم نیاز آبی صنعت در کل کشور با پساب جبران و تأمین می‌شود؛ در چنین شرایطی ایجاد سازوکار شفاف، عادلانه و رقابت‌پذیر برای عرضه پساب به‌ویژه در حوزه صنعت می‌تواند عامل موفقیت برای نیل به این هدف بزرگ باشد.

در همین زمینه مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ رفته‌رفته پساب استان‌های مختلف وارد بورس می‌شود، گفت: قرار است عرضه پساب در بورس به تمام کشور تسری پیدا کند و استان به استان این اتفاق مهم اجرایی شود.

طبق اعلام وزارت نیرو، سید مرتضی احتشامی، افزود: در هفته‌ای که گذشت پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در بورس انرژی عرضه شد که مورد استقبال صنایع قرار گرفت.

وی افزود: ورود پساب به بورس انرژی اتفاق بسیار خوبی برای بخش آب کشور است، چرا که با توسعه استفاده از پساب در بخش صنعت، برداشت آب کمتری از منابع زیرزمینی توسط صنایع صورت خواهد گرفت.

احتشامی با بیان اینکه پیش‌ازاین تخصیص پساب به صنایع با قیمتی توافقی صورت می‌گرفت، ادامه داد: در عرضه پساب در بورس انرژی، میزان قیمت بستگی به قیمت بورس دارد و کشف قیمتی واقعی در فضای رقابتی خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی چاه‌هایی که در اختیار صنایع قرار داده شده باید مسدود شود تا صنایع به مصرف پساب روی‌آورند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عرضه پساب در بورس باعرضه بخشی از پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران آغاز شد، اما این کار در سراسر کشور تسری خواهد یافت و در سال ۱۴۰۳ رفته‌رفته پساب استان‌های مختلف وارد بورس می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار