با حضور وزیر اقتصاد و نمایندگان رسانه‌های گروهی؛

«سامانه مدیریت ریسک فساد وزارت اقتصاد» رونمایی شد

تهران (پانا) - سامانه مدیریت ریسک فساد وزارت امور اقتصادی و دارایی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) طی مراسمی با حضور سیداحسان خاندوزی و نمایندگان رسانه‌های گروهی رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۴۶۱۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
«سامانه مدیریت ریسک فساد وزارت اقتصاد» رونمایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گ از شادا، حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام "محمد رضا یزدی" رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و "فتاح آقازاده" مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری استخدامی کشور نیز با حضور در این مراسم، به ایراد سخنرانی پرداختند.

علی نظامی رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به تشریح فرایند تدوین و عملکرد سامانه مدیریت ریسک فساد وزارت اقتصاد پرداخت.

"سامانه مدیریت ریسک فساد وزارت امور اقتصادی و دارایی" با الهام گرفتن از ادبیات بین‌المللی و نوآوری‌های داخلی، برای ارزیابی نظام‌مند گلوگاه‌های فساد و ارائه راهکارهای رفع آنها - بعنوان اولین تجربه‌ کشور در این حوزه - طراحی شده است.

در این سامانه، فرآیندهای ارائه خدمت در ستاد وزارت اقتصاد و دستگاه‌های تابعه، تجزیه و تحلیل شده، موقعیت‌های فسادزای آن‌ها شناسایی شده و مورد توصیف و ارزیابی قرار می‌گیرد. در ادامه، ریسک‌های احصاء شده بر اساس «احتمال وقوع» و «شدت پیامد»، بصورت کمّی اولویت‌بندی شده و موقعیت‌های پرریسک بمنظور مدیریت، در دستور کار قرار می‌گیرند.

یکی از ابتکارات طراحی شده در این سامانه، استفاده تلفیقی از نظرات کارشناسان "دستگاه مالک فرایند" و "نخبگان و صاحب‌نظران" در فرایند مورد مطالعه است؛ به این معنا که دستگاه مالک فرایند، نظرات خود را در خصوص شناسایی و توصیف ریسک‌ها یا ارائه راهکار ها، بیان می کند و سپس نخبگان بیرونی، اظهار نظر تکمیلی خود را ارائه می‌دهند.

بنا بر سازوکار طراحی شده در این سامانه، این رفت و برگشت کارشناسی بین دستگاه مالک فرایند و نخبگان بیرونی، تحت نظارت ضلع سوم یعنی کمیته سلامت اداری و مرکز بازرسی وزارت اقتصاد آنقدر تکرار می‌شود تا دو طرف بر سر ریسک‌ها و راهکارها به اجماع برسند.

در نهایت و پس از تکمیل صد درصدی تمامی پروژه‌های اصلاحی تعریف‌شده ذیل راهکارها، در صورت کاهش ریسک‌های فساد موجود در یک خدمت به زیر آستانه‌ ریسکِ تعریف شده، فرآیند مدیریت ریسک فساد خاتمه یافته و برای خدمت مدنظر "گواهینامه سلامت فرایند" صادر می‌شود.

این سامانه همچنین امکان گزارش‌گیری و رصدهای مختلفی را برای وزیر اقتصاد و دیگر مدیران مربوطه فراهم می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار