نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا:

آموزش نیروی انسانی نیاز به آمایش دارد

تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه باید آمایش سرزمینی که در بنگاه‌های صنعتی وجود دارد در مورد آموزش نیروی انسانی نیز صورت گیرد، اظهار کرد:‌ یکی از چالش‌های جدی در بخش نفت و گاز کشور منابع انسانی است بنابراین نهادهای آموزشی باید در جهت آموزش نیروهای تکنسین تلاش‌های جدی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۶۰۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش نیروی انسانی نیاز به آمایش دارد

علی اصغر صادقی مجرد در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد‌: بخش نفت وگاز کشور در تامین نیروی انسانی با مشکلات بسیاری مواجه است و نه تنها در نیروی تکنسین و متخصص که در کارگر ساده نیز با کمبود مواجه است به همین دلیل باید آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف توسعه یابد.

صادقی مجرد عنوان کرد:‌ یکی از دلایل کمبود نیروی انسانی فضای کسب و کار و دیگری حداقل حقوق‌ها است که سطح بسیار پائینی دارد. در دنیا نیروهای تکنسینی از اهمیت و جایگاه مناسب شغلی برخوردار هستند و در پاره‌ای موارد درآمدهای بالاتری نیز دارند چون خدمت مبتنی بر مهارت ارایه می‌دهند.

وی افزود:‌ در ایران حتی پس از چند سال سابقه کار، نگاه کارمندی به نیروهای انسانی وجود دارد و در نگاه درآمدی هر ساله مبلغی مطابق با مصوبات دولت به حقوق‌ها اضافه می‌شود و نیروی تکنسینی شاغل در نیروگاه یا پالایشگاه ترجیح می‌دهد پس از چند سال سابقه در بازار کار آزاد مشغول به کار شود به همین دلیل بخش‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ یک جوشکار حرفه‌ای در پالایشگاه تهران ماهانه 20 میلیون تومان درآمد دارد اما اگر روزمزد در عسلویه کار کند روزی یک میلیون تومان درآمد خواهد داشت و به عبارت دیگر یک سوم حقوق فعلی‌اش در تهران افزایش درآمد خواهد داشت.

وی تصریح کرد:‌ یکی از چالش‌های جدی در بخش نفت و گاز کشور منابع انسانی است بنابراین نهادهای آموزشی باید در جهت آموزش نیروهای تکنسین تلاش‌های جدی داشته باشند.

ضرورت اتصال مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش یا هنرستان‌ها به مراکز کار

صادقی مجرد عنوان کرد:‌ مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش یا هنرستان‌ها باید به مراکز کار مرتبط و متصل شوند. اکنون بخش عمده فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها جذب بازار کار می‌شوند و بهتر است این رشته‌ها در استان‌هایی که صنایع مرتبط دارند توسعه و گسترش بیشتری داشته باشند تا بتوانند فارغ‌التحصیلان بیشتری را از آموزش و پرورش روانه بازار کار کنند.

وی افزود: در بازار کار افرادی وجود ندارند که خدمتی را بدانند و بیکار باشد. ممکن است دانش‌آموزی در نوشهر و در هنرستان جوشکاری بخواند اما در شهر محل سکونت‌اش به این رشته تحصیلی یا مهارتی که آموخته نیازی وجود نداشته باشد بنابراین باید آمایش سرزمینی که در بنگاه‌های صنعتی وجود دارد در مورد آموزش نیروی انسانی نیز صورت گیرد.

گفت وگو :‌ناهید شمشیری

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار