عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتوگو با پانا:
آموزش و پرورش برای کارورزی دانش آموزان باید با نهادها و سازمان هماهنگ شود
تهران(پانا)- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد وزارت آموزش و پرورش باید برای کارورزی دانش آموزان در مراکز صنعتی و کارگاهی با ستاد نیروهای مسلح هماهنگ شده و از آنها موافقت بگیرد تا دانشآموزان هنرستانی بتوانند در این مراکز مشغول کار شوند.
علیاکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتوگو با پانا درباره ارتباط هنرستانها با محل تشکیل آنها، بیان کرد: «معمولا هنرستانها دانشآموزان منطقه خود را به تحصیل میگیرند در نتیجه طبیعی است در هنرستانها رشتههایی تدریس شود که دانشآموزان بعد از فارغالتحصیلی بالافاصله وارد بازار کار در همان محل شوند.»
وی درباره همکاری سازمانهای مختلف برای تجهیز هنرستانها، گفت: « تجهزیات فنی و آموزشی که در هنرستانها وجود دارد، مسئله مهمی است که دستگاههای مختلف میتوانند به آن رسیدگی کنند. بحث اصلی مربوط به بودجه است.
علیرضا برمی بیان کرد: «مجلس به بحث گسترش هنرستانها بسیار توجه داشت به نحوی که دانشآموز بالافصله بعد از فارغالتحصیلی به عنوان نیرو متخصص و ماهر در بازار فعالیت کرده و دانشآموز مشکل بیکاری دانشجویان فارغالتحصیل از دانشگاه را نداشته باشند.»
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: «تجهیز مدارس هم سختافزاری و عمومی و هم به طور اختصاصی برای هنرستانها موضوع دیگری است که مجلس به آن اهتمام زیادی داشت اما دستور العملها را وزارت آموزش و پرورش تهیه میکند.وزارت آموزش و پرورش باید با ستاد نیروهای مسلح هماهنگ شده و از آنها موافقت بگیرد تا دانشآموزان هنرستانی بتوانند در مراکز صنعتی و کارگاهی مشغول کار شوند.»
ضرورت ایجاد تفاهمنامه مشترک بین آموزش و پرورش و وزارت صنایع
وی ادامه داد: «یک تفاهمنامه بین آموزش و پرورش و وزارت صنایع همچنین وزارت جهاد و دیگر مراکزی که زمینه کار هنرستانها را مشخص میکنند، تنظیم شده و با اجازه از ستاد نیروهای مسلح، دانشآموز بعد از فارغالتحصیلی بالافاصله توسط کارگاه صنعتی، مراکز کشاورزی و مراکز صنایع دستی به کارگیری شود.با این روش هم افراد در دورا سربازی خود عمر مفیدی را سپری کرده و کلاس عملی مفیدی را میگذرانند و هم کشور از قدرت و توان آنها استفاده میکند.»
علیزاده برمی تاکید کرد: «اگر آموزش و پرورش با صنایع و کشاورزی هماهنگ شود، بقینا خود آن صاحبان صنایع و کشاورزی حاضر و مشتاق به این همکاری هستند و مراکز و هنرستانها را تجهیز میکنند. زیرا این کار باعث انسانسازی شده و هم صنعتگر و هم آموزش و پرورش سود میبرند.»
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: «اگر آموزش و پرورش این موارد را در کلان مد نظر قرار داده و آن را به فرهنگ یا گفتمان تبدیل کند، شکوفایی عظیمی در تدریس رخ خواهد داد. تجهیز مدارس و تامین نیرو انسانی ماهر، برای مراکز صنعتی و کشاورزی و هم بالا رفتن بهرهوری در این مراکز مفید خواهد بود.»
هماهنگ شدن آموزش و پرورش با وزارت جهاد در راستا استفاده از مراکزتولید
علیزاده برمی در خصوص اینکه وزارت جهاد چگونه میتواند امکانات آموزشی خود را در اختیار هنرستانها قرار دهد، بیان کرد: «وزارت جهاد شرکتهای کشت و صنعت و باغات فراوانی دارد که آموزش و پرورش میتواند با وزارت جهاد هماهنگ شده و از مراکز تولید مواد غذایی، تولید و پرورش آبزیان استفاده کند.
وی خاطر نشان کرد: «این گونه مراکز در دسترس وزارت جهاد بالا بوده و آموزش و پرورش میتواند با وصل شدن به این مراکز و کارگاههای تولید پسته، خرما و آبزیان دانشآموزان را به این محیطها برده و عملی با کار آشنا کند. این کار از طرفی دانشآموز را به نیرو ماهر تبدیل کرده و طرفی هم با وصلشدن آن مجموعه به بازار بهرهمندی زیاد برای کشور خواهد داشت.»
ارسال دیدگاه