گزارش پانا از تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم سیاست انقباظی بانکی بر تولید:

نظام بانکی در مورد شرایط تامین مالی بنگاه‌های تولیدی تجدیدنظر کند

تهران (پانا) - بانک‌ها به دلایل متعدد سیاست انقباظی در پرداخت تسهیلات به تولید در پیش‌ گرفته‌اند و این شرایط آنگونه که نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید زیان و خسران چندباره برای تولید‌کننده و صادرکننده بخش کشاورزی است.

کد مطلب: ۱۴۲۶۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
نظام بانکی در مورد شرایط تامین مالی بنگاه‌های تولیدی تجدیدنظر کند

به گفته ترابی موسوی وقتی صادرکننده با مشکلات تامین منابع مالی مواجه باشد طبیعی است که نقدینگی برای خرید محصول کشاورز ندارد و خود به خود با وجود هزینه‌های بالای تولید قیمت محصول کشاورزی در معرض فساد کاهش می‌یابد و این یعنی خسران چندباره برای کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و ضروری است که نظام بانکی در مورد سیاست انقباظی خود در بخش تولید تدابیر جدی اندیشه کند.

نقش مهم بازارهای پولی و مالی در اقتصاد

براساس این گزارش بازارهای مالی نقش مهمی در اقتصاد مدرن ایفا می‌کنند. بازارهای مالی به بنگاهها اجازه می‌دهند که به بودجه مورد نیاز برای دنبال کردن پروژه‌های سودمند که خودشان به تنهایی قادر به تأمین مالی آنها نیستند، دست یابند.اما در شرایطی که سیاست‌های پولی و مالی کشور روند انقباظی در پیش گرفته است طبیعی است که تولیدکنندگان با محدویت‌های مالی زیادی در تامین سرمایه در گردش مواجه هستند.

تسهیلات کمتر بانک‌ها به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی

سیاست‌های انقباظی در شرایط اتخاذ می‌شود که حجم پول در گردش در چرخه‌ی اقتصاد زیاد است و نرخ رشد تورم افزایش یافته است. برای محدود شدن افزایش قیمت‌ها، بانک مرکزی نرخ بهره بانکی را افزایش می‌دهد تا مردم تمایل بیشتری به پس‌اندار پول خود در بانک داشته باشند.بانک‌ها نیز با محدودیت منابع مواجه هستند و به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تسهیلات کمتری پرداخت می‌کنند.

محمدرضا ترابی موسوی، نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا با انتقاد از روندی که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در پیش گرفته‌اند، اظهار کرد‌: بسیاری از بانک‌ها تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده‌اند تا تسهیلاتی را که برای تولید اخذ کرده‌اند تسویه کنند.

اخلال در فرآیند تولید صادراتی با عدم تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی

وی افزود:‌ وقتی صادرکننده سرمایه در گردش نداشته و مشکل نقدینگی داشته باشد طبیعی است که فرآیند تولید محصولات صادراتی با مشکل مواجه خواهد شد و بر روند صادرات نیز تاثیرات منفی به دنبال خواهد داشت.

ترابی موسوی عنوان کرد:‌ این موضوع حتی برای صادرات محصولاتی مانند پسته که در آن دارای مزیت نسبی تولید و صادرات هستیم نیز صادق است. اگر امروز تولیدکننده ای که حتی 5 تن تولید پسته دارد با مشکل نقدینگی مواجه باشد و چک او برگشت بخورد به زحمت می‌تواند چک خود را طی زمان یک ماه پرکند.

ورود اتباع خارجی به صادرات محصولات کشاورزی بدون پرداخت یک ریال مالیات

وی افزود:‌ بسیاری از اتباع خارجی وارد بازار صادرات محصولات کشاورزی شده‌اند و بخش مهمی از بازار صادراتی محصولات کشاورزی به دست دلالان افتاده است و مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند.

مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی با تامین مالی و زیان نهایی کشاورزان

وی گفت:‌صادرکنندگان نیز در بحث‌های تامین مالی به دلیل دشواری‌های نظام بانکی در پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه هستند و در این چرخه باطل زیان نهایی را کشاورز هم می‌بیند.

افزایش فشار حقوقی بانک‌ها به تسهیلات گیرندگان بانکی

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ از فروردین 1401 به این سو فشارهای حقوقی زیادی از سوی بانک‌ها به ویژه بانک کشاورزی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی وارد شده و سازشی با آنها نشده است.کشاورزان و تولیدکنندگانی بوده‌اند که به دلیل این شرایط مجبور شده‌اند خانه و املاک خود را بفروشند تا بتوانند طلب بانک را پرداخت کنند.

رابطه مستقیم صادرکننده با کشاورز

وی افزود: وقتی صادرکننده با مشکلات تامین منابع مالی مواجه باشد طبیعی است که نقدینگی برای خرید محصول کشاورزی ندارد و خود به خود با وجود هزینه‌های بالای تولید قیمت محصول کشاورزی در معرض فساد کاهش می‌یابد و این یعنی خسران چندباره برای کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و ضروری است که نظام بانکی در مورد سیاست انقباظی خود در بخش تولید تدابیر جدی اندیشه کند.

دسترسی همه افراد به تسهیلات بانکی یکسان نیست

در این میان طبیعی است که دسترسی همه افراد به تسهیلات بانکی نیز یکسان نیست و افرادی که با واسطه‌هایی به بانک‌ها متصل هستند شرایط مناسبتری برای دریافت وام و اعتبارات دارند.

کارشناسان بخش کشاورزی تاکید دارند که سیاست‌های انقباضی بانک‌ها، آسیب جدی به تولید زده و به خروج واحدهای تولیدی از چرخه تولید دامن می‌زند که فعال‌سازی دوباره آنها مستلزم پرداخت هزینه‌های مضاعف است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار