رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفت‌وگو با پانا:

محاسبه وزن جعبه با شیرینی کاملاً قانونی است

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه قنادان تهران با رد ادعای اداره کل استاندارد تهران مبنی بر کم‌فروشی در قنادی‌ها عنوان کرد که طبق مصوبه وزارت صمت قیمت جعبه در قیمت شیرینی مستتر است و وزن‌کشی شیرینی با جعبه کاملاً قانونی است.

کد مطلب: ۱۳۶۱۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
محاسبه وزن جعبه با شیرینی  کاملاً قانونی است

اعظم پویان - با گران شدن کاغذ مسئله قیمت جعبه و بسته‌بندی کالاها موردتوجه قرار گرفت و این موضوع قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها را بیشتر درگیر کرده است زیرا مبنای فروششان در جعبه‌هایی از جنس کاغذ است.

روز گذشته اداره کل استاندارد تهران خبر از کم‌فروشی قنادی‌ها داد و اعلام کرد که اگر قنادی هنگام فروش شیرینی، وزن جعبه یا سینی آن را هم محاسبه کند، تخلف کرده و با آن برخورد می‌شود.

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه شیرینی فروشان در گفت‌وگو با پانا با گلایه از سازمان استاندارد گفت: «این روش فروش در قنادی‌ها کاملاً قانونی است و مصوب کمیسیون نظارت است. همچنین درباره غیرقانونی بودن این نوع فروش هیچ‌گونه مکاتبه‌ای با ما نشده و اکنون ما در رسانه‌ها می‌خوانیم که چنین چیزی غیرقانونی است.»

قیمت جعبه در قیمت شیرینی مستتر است

وی افزود: «ما در این زمینه مصوبه داریم و قیمت جعبه در قیمت فروش شیرینی مستتر است. طبق قانون نظام صنفی آنالیز قیمت از طریق کارشناسان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می‌شود و نتیجه نهایی به اتحادیه اعلام‌شده و تفاهم‌نامه‌ای میان این دو ارگان بسته شده و قیمت نهایی از سوی سازمان به اتحادیه ابلاغ می‌شود.»

آنالیز قیمت فروش شیرینی از سوی وزارت صمت انجام می‌شود

بهره‌مند بابیان اینکه آنالیز قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام شده، گفت: «طبق مصوبه امضا شده توسط سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، قیمت شیرینی با جعبه است. این مصوبه مورد تائید کمیسیون نظارت استان تهران هم قرار گرفته و سازمان صمت استان تهران هم به ما ابلاغ کرده است. حالا اگر این اقدام غیرقانونی است سازمان صمت تهران به ما اعلام کند.»

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان درباره دلایل این نوع محاسبه قیمت شیرینی و آنالیز قیمتی که انجام شده گفت: «خالص فروشی در قنادی کار راحتی نیست. در صنف‌های دیگر هم فروش با جعبه وجود دارد برای مثال توت‌فرنگی با جعبه‌های سنگین فروخته می‌شود و قیمت جعبه در وزن میوه محاسبه می‌شود. چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنند؟ اکنون طبق قانون جعبه با قیمت شیرینی محاسبه شده است. سازمان صمت و انجمن حمایت از مصرف‌کننده در جلسات متعدد تفاهم کرده‌اند که مثلاً اگر قناد 1 کیلو زولبیا قرار است بفروشد باید 865 گرم زولبیا باشد و طبق استاندارد مشخص 135 گرم جعبه‌اش باشد. همه این‌ها محاسبه شده تا ما به یک قیمت مصوب رسیده‌ایم و به قنادی‌ها اعلام شده است.»

حال شغل قنادی خوب نیست

بهره‌مند گفت: «به نظر من با این تهمت‌ها صنف ما زیر سال می‌رود. در این شرایط اقتصادی درست نیست مردم را مقابل صنف قناد قرار بدهند. ما در همین شرایط هم با کاهش فروش روبه‌رو هستیم. در همین ماه مبارک رمضان قیمت زولبیا را حدود 160 هزار تومان پیش‌بینی کرده بودیم اما اکنون 120 هزار تومان فروش می‌رود، اتفاقاً 160 هزار تومان باقیمت جعبه محاسبه‌شده بود ولی اکنون قنادی باقیمت کمتر می‌فروشد تا همه توان خرید داشته باشند. نسبت به سال گذشته 500 مورد مجوز شیرینی‌فروشی باطل شده است زیرا این کار دیگر صرفه نداشته و مشتری وجود ندارد. حال شغل قنادی خوب نیست. باید دستشان را بگیریم نه اینکه سنگ جلوی پایشان بیاندازیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار