قیمت خودروی فرسوده چگونه محاسبه می‌شود؟

تهران (پانا) - دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با بیان اینکه خودروی فرسوده درمجموع بیشتر از 40 میلیون تومان قیمت ندارد، عنوان کرد که به‌ صرفه‌ترین روش فروش خودروی فرسوده استفاده از سهم 10 درصدی درپیش فروش خودرو توسط سازندگان خودرو است.

کد مطلب: ۱۳۴۲۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
قیمت خودروی فرسوده چگونه محاسبه می‌شود؟

سیدامیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور در گفت‌وگو با پانا درباره بهترین روش فروش خودروی فرسوده، گفت: «خودروساز اعلام می‌کند که هرکسی خودروی فرسوده دارد در زمان اعلام شده برای پیش‌فروش خودرو اقدام به ثبت‌نام در سامانه اعلام‌شده کرده و اطلاعاتش را ثبت می‌کند و وقتی در قرعه‌کشی به نتیجه رسید خودرویش را تحویل می‌دهد.»

فرآیند ثبت اسقاط خودرو

احمدی افزود: «بعدازاینکه فرآیند اسقاط انجام و صاحب خودرو کد را دریافت کرد و آن خودرو از رده خارج شد، تایید ناجای آن خودرو بر روی سامانه می‌نشیند و خودروساز می‌تواند ردیف قرارداد بنویسد و واریز وجه انجام شود و بعد از مدت اعلام شده خودرو را تحویل بگیرد.»

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور درباره عوامل اثرگذار بر تعیین قیمت خودروی فرسوده، گفت: «خودروی فرسوده متاثر از دو موضوع است، اول لاشه خودرو بررسی می‌شود که عددی برای ضایعاتش نقد می‌شود و دوم گواهی تولید شده آن خودرو که قیمت مشخصی دارد و بر اساس همان عدد ماشین فرسوده قیمت‌گذاری می‌شود. به طور کلی قیمت خودروی فرسوده حدود 35 تا 40 میلیون تومان بیشتر نیست.»

فروش خودروی فرسوده در بازار آزاد بهتر است یا فروش دولتی؟

احمدی درباره فروش خودرو در بازار آزاد و مزیت های فروش خودرو در پیش‌فروش خودرو گفت: «وقتی فردی خودرو را به بازار آزاد می‌برد که بفروشد دیگر تسهیلات و شرایط و طرح‌هایی برایش تعریف نمی‌شود. درحالی‌که قانون داریم و دولت موظف است از موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت در وزارت نفت، ردیف بودجه‌ای را برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور اختصاص دهد. این ناوگان باید به گونه ای نوسازی شود که وام‌های کم بهره 4 درصد در مدت زمان 4 یا 5 سال به آن تعلق گیرد. برای مثال در زمان آقای احمدی‌نژاد 50 میلیون پرداخت میشد که وام 4 درصدی برای مدت زمان 4 سال محاسبه‌شده بود و استقبال بسیار زیادی شد.»

وی افزود: «در سال 86 طرح فروش نقدی خودرو اجرایی شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در آن زمان خودروی فرسوده به صورت نقدی به دولت فروخته می‌شد و مزیت آن طرح این بود که خودرو 1 میلیون تومان بیشتر از قیمت آن روز که یک و نیم میلیون بود توسط دولت خریداری می‌شد. همین باعث شد تعداد زیادی که خودروی فرسوده داشتند برای فروش خودروی شان به دولت مراجعه کنند. البته شرط این بود که در معاینه فنی حتما غیرکاربردی بودن خودرو تایید شود.»

عوامل موثر در تعیین قیمت خودروی فرسوده

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور گفت: «البته فروش خودروی فرسوده بستگی به مدل و نوع ماشین و شرایط خودرو دارد. این‌گونه نیست همه یک قیمت باشد. بهترین روش فروش خودروی فرسوده این است که خودرو به سازنده خودرو فروخته شود. با توجه به اینکه منافع مردم درمیان است بهتر است بر این اساس برنامه‌ریزی کنند که بتوانند در شرکت های خودروسازی ثبت‌نام کنند و حداقل از مزایای طرح‌ها را می‌توانند استفاده کنند. در قانون بودجه 1401 خودروساز موظف شده 10 درصد از تولید خودش را در موضوع پیش‌فروش به مالک خودروی فرسوده عرضه کند و منافع صاحبان خودروی فرسوده در این است که از این امتیاز استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار