در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

بورس در قالب واحد درسی کار و فناوری در مدارس آموزش داده شود

آموزش مباحث مربوط به سواد مالی برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف چگونه باید باشد؟

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقد است مسائل مالی در هر مقطع تحصیلی باید با روش مختص آن دوره آموزش داده شود و مهم‌ترین مبحث بورس است که در مقطع متوسطه اول در قالب آموزش مفاهیم و در مقطع متوسطه دوم به‌صورت عملی قابل آموزش دادن است.

کد مطلب: ۱۳۱۵۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
بورس در قالب واحد درسی کار و فناوری در مدارس آموزش داده شود

صمد عزیزنژاد، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان در مقاطع مختلف گفت: «موضوع سواد یا دانش مالی مسئله‌ای است که آموزش آن به دانش‌آ‌موزان ضرورت دارد اما باید طبقه‌بندی شود.»

عزیزنژاد درباره روش آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی گفت: «برای دانش‌آ‌موزانی که در دوران ابتدایی تحصیل می‌کنند باید آموزش به‌گونه‌ای باشد که مقتضای سن این مقطع است و همین موضوع برای آموزش به دانش‌آموزی که در دوره متوسطه اول یا دوم است، متفاوت باشد. همچنین برای دانشجویان هم به روش دیگری آموزش سواد مالی انجام شود.»

آموزش سواد مالی به دانش‌آ‌موزان ابتدایی

این کارشناس اقتصادی درباره نحوه آموزش به دانش‌آموزان دوره ابتدایی گفت: «برای این دوره باید مفاهیم اقتصاد را عملی آموزش داد و نه اینکه نگاه یک واحد درسی وجود داشته باشد. برای مثال پس‌انداز را در قالب خوردن یا نوشیدن آموزش داد. خاطرم هست مثالی در دوران ما بود که عنوان می‌شد یک بطری آبی برای پیمودن مسیر کوه در اختیار داریم، حالا می‌توانیم ابتدای راه همه را بنوشیم یا تقسیم‌بندی کنیم و در طول مسیر آب را بنوشیم. این بطری آب نماد سرمایه در اختیار است و اینکه چگونه این سرمایه را می‌توان در مسیر زندگی خرج کرد.»

وی افزود: «یکی دیگر از مسیرهای آموزشی نحوه کار کردن با کارت‌ بانکی است. در واقع دانش‌آموز به‌جای پول نقد، کارت‌ بانکی داشته باشد و از این مسیر با بانکداری الکترونیکی آشنا شود.»

آموزش سواد مالی به دانش‌آموز متوسطه اول و دوم

عزیزنژاد درباره محتوای مورد نیاز برای آموزش در دوره متوسطه اول گفت:‌ «در این دوره دانش‌آموز با مفاهیم پایه مانند قیمت، ارزش و قدرت خرید و تورم در قالب مفاهیم درسی آشنا شود. در دوره متوسطه دوم هم مطالب عمیق‌تری قابل آموزش است. برای مثال مبحث مهمی مانند سرمایه‌گذاری آموزش داده شود و دانش‌آموز با بازار خریدوفروش بورس آشنا شود. در این شرایط وقتی دانش‌آموز ادامه تحصیل داد لزوماً به امید استخدام نمی‌ماند و خودش می‌تواند در بازار بورس وارد شود و فعالیت اقتصادی داشته باشد.»

وی افزود: «در این سن والدین می‌توانند کمک کنند تا دانش‌آ‌موز کد سهام بگیرد و سرمایه اندکی به‌اندازه یک‌میلیون در اختیار دانش‌آموز بگذارند تا سهام بخرد و بفروشد و تمرین خوبی است.»

عزیزنژاد گفت: «حتی دانش‌آ‌موز با پدر یا مادر خانواده برای گرفتن وام همراه باشد تا در جریان نحوه تشکیل پرونده باشد و با مسیر گرفتن وام آشنا شود و بداند ضامن چیست و چه مسئولیتی دارد. همه این‌ها مواردی است که جایش در سیستم آموزشی ما خالی است.»

دانش‌آ‌موزان تمرین خریدوفروش در بازار بورس داشته باشند

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت آموزش بازار سرمایه مانند بورس به دانش آ‌موزان گفت: «آموزش و پرورش درس‌هایی دارد با عنوان کار و فناوری که در این مباحث می‌تواند بورس را به دانش‌آموزان آموزش دهد، البته این درس باید در متوسطه دوم تعریف شود و متوسطه اول فقط مفاهیم آموزش داده شود.»

وی افزود: «بچه‌های ما این روزها دائم در گوشی هستند و اوقات فراغتی که به بازی می‌گذرد را می‌تواند به یادگیری بورس بپردازد و خریدوفروش تمرینی داشته باشد. در این شرایط دانش‌آموزان آگاهانه وارد بازار کار خواهند شد.»

آموزش قوانین حقوقی اقتصاد باید با روش‌های جذاب آموزش داده شود

عزیزنژاد درباره اهمیت آموزش از سنین کودکی با قوانین چک و قراردادهای بانکی گفت: «آموزش قوانین به دانش‌آموزان کار راحتی نیست و باید مباحث نرم و جذاب آموزش داده شود. در سنین دبیرستان دانش‌آموز به‌دنبال خودشکوفایی است و از این جهت ورود دانش‌آموز به بورس برایش هیجان دارد اما وقتی آموزش لازم را دیده باشد، مدیریت مالی می‌کند. در همین مسیر آموزش‌ها مباحث حقوقی را در قالب تبعات آن کاری که در حال انجام است می‌توان به دانش‌آموز یاد داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار