در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

بررسی زیرساخت‌های لازم برای آموزش بورس به دانش‌آ‌موزان

تهران (پانا) - این روزها که جامعه با موضوع تورم دست و پنجه نرم می‌کند قاعدتا آموزش سرمایه‌گذاری صحیح که منجر به درآمد بیشتر شود، اهمیت دارد. بورس سرمایه‌گذاری مولد و مطمئنی است که در سال‌های اخیر به‌دلیل نبود آموزش صحیح منجر به بی‌اعتمادی عمیقی در میان افراد جامعه شده و در این شرایط ضرورت آموزش بورس از دوران دانش‌آموزی بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
بررسی زیرساخت‌های لازم برای آموزش بورس به دانش‌آ‌موزان

حسین خزلی، فعال بازار سرمایه معتقد است دانش‌آموز باید یاد بگیرد که چگونه در مقابل تورم ارزش سرمایه‌اش را حفظ کند و این مهم نیاز به آموزش منسجم سرمایه‌گذاری از سوی آموزش و پرورش دارد. عزیزنژاد، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان می‌کند که دانش‌آموزان می‌توانند در زمان‌هایی که با بازی‌های گوشی وقت می‌گذرانند سرمایه‌گذاری در بورس را بیاموزند. باغانی، کارشناس بورس معتقد است یکی از چالش‌های دهه‌های گذشته این بوده که فرهنگ سرمایه‌گذاری به بچه‌ها آموزش داده نشده است. میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین اولویت‌های ‌آموزش بورس به دانش‌آموزان را آشنایی با مکانیزم سهام‌دار شدن و مشارکت در این نوع بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد.

آموزش و پرورش با کمک قصه و انیمیشن به دانش‌آموزان بورس را بیاموزد

حسین خزلی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با بورس در دوران تحصیل گفت: «برای اینکه بچه‌ها وقتی به سن نوجوانی و جوانی می‌رسند با پدیده تورم و روش‌های مصون ماندن از تورم آشنا شوند باید با پدیده‌ای با نام سرمایه‌گذاری‌های مولد آشنا شوند. حتماً باید این آموزش‌ها را از دبستان آغاز کرد و در این مقطع با انواع بازی‌ها و به‌صورت غیرمستقیم این آموزش‌ها داده شود و در مقاطعی مانند راهنمایی و دبیرستان این مفاهیم را می‌توان در درس‌هایشان گنجاند و ذهن بچه‌ها را به سمت این برد که اگر درآمد و مازاد درآمدی دارند حتماً باید پس‌انداز داشته باشند.»

خزلی گفت: «بچه‌ها از همان سنین دوران مدرسه باید یاد بگیرند که چگونه این پس‌اندازشان را مولد نگه دارند تا تورم ارزش این پس‌اندازها و زحمات‌شان را از بین نبرد. اکنون در این زمینه آموزش منسجمی در مدارس برای دانش‌آموزان وجود ندارد و جای این نوع آموزش در مدارس و کتاب‌های درسی خالی است.»

این فعال بازار سرمایه اظهار کرد: «برخی از خانواده‌ها برنامه‌هایی برای آموزش اقتصادی و مالی دارند و بعضی از مدارس هم دوره‌های آموزشی این‌چنینی داشته‌اند اما سیاست منسجمی برای آموزش در آموزش و پرورش فعلا وجود ندارد که اگر این مهم جدی گرفته شود بسیار اثرگذار خواهد بود.»

خزلی درباره نهادهایی که بیرون از آموزش و پرورش می‌توانند کمک کنند تا آموزش منسجم سرمایه‌گذاری در بورس به دانش‌آموزان پیگیری شود، گفت: «برای به سرانجام رسیدن این مهم، سه نهاد بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه که سه نهاد ناظر مالی و پولی کشور هستند و هر سه وظیفه فرهنگ‌سازی و آموزش دارند، می‌توانند کمک‌های خوبی به آموزش و پرورش داشته باشند. سازمان بورس در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه انتشار کتاب‌ها و انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی برای آموزش بچه‌ها داشته اما سطحش بسیار محدود بوده و این مهم باید در سطح ملی فراگیر شود تا به سرانجام خوبی برسد.»

دانش‌آ‌موزان تمرین خریدوفروش در بازار بورس داشته باشند

صمد عزیزنژاد، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز درباره اهمیت آموزش بازار سرمایه مانند بورس به دانش‌آ‌موزان گفت: «آموزش و پرورش درس‌هایی دارد با عنوان کار و فناوری که در این مباحث می‌تواند بورس را به دانش‌آموزان آموزش دهد، البته این درس باید در متوسطه دوم تعریف شود و متوسطه اول فقط مفاهیم آموزش داده شود.»

وی افزود: «بچه‌های ما این روزها دائم در گوشی هستند و اوقات فراغتی که به بازی می‌گذرد را می‌تواند به یادگیری بورس بپردازد و خریدوفروش تمرینی داشته باشد. در این شرایط دانش‌آموزان آگاهانه وارد بازار کار خواهند شد.»

باید سرمایه‌گذاری در بانک به سرمایه‌گذاری در بورس تغییر کند

علیرضا باغانی، کارشناس بورس در گفت‌وگو با پانا نیز با اشاره به اینکه در گذشته آموزش سرمایه‌گذاری به شکل دیگر وجود داشته که باید به‌روز شود، اظهار کرد: «درگذشته آموزش سرمایه‌گذاری به شکل ابتدایی وجود داشت. آن هم به این شکل که صرفاً قلکی را می‌دادند که پولی جمع شود بعد پول‌های قلک به بانک سپرده شود اما باید به‌روز شود و سرمایه‌گذاری‌هایی مانند بورس باید آموزش داده شود.»

این کارشناس بورس اظهار کرد:‌ «دانش‌آموز باید بداند با دید 10 یا 20 سال به سمت بورس بیاید. در سال‌های اخیر دانش‌آ‌موزان در سنین پایین به موضوع بورس توجه نشان داده‌اند و حالا جای خالی آموزش درست دیده می‌شود. یکی از چالش‌های دهه‌های گذشته این بوده که فرهنگ سرمایه‌گذاری را به بچه‌ها آموزش نداده‌ایم. بچه‌ها یا باید نخبه بودند یا پزشک می‌شدند که سرمایه‌دار شوند. در حالی‌که دنیای آینده این است که در هر شرایطی اگر بخواهیم زندگی کنیم باید سرمایه داشته باشیم. این سرمایه باید به‌خوبی نگهداری و مدیریت هم شود. پس سرمایه‌گذاری باید آموزش داده شود. خوب است سرفصلی با عنوان بورس به دانش‌آموزان آموزش دهند.»

زیرساخت‌های لازم برای آموزش بورس به کودکان

سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: ‌«در تمام کشورهای توسعه‌یافته اینگونه مباحث و چگونگی استفاده از مازادها که در اختیار شخص در کودکی تا بازنشستگی قرار دارد، آموزش داده می‌شود. در جوامع پیشرفته 80 تا 90 درصد جمعیت درگیر هستند و در جنبه‌های مختلف بورس، از اوراق گرفته تا سهام مشارکت دارند.»

وی افزود: «به این موضوع به‌صورت ساختاری می‌توان نگاه کرد و اگر از دوران نوجوانی آموزشی باشد، در آینده این آموزش می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند زیرا افراد با مکانیزم بورس و بازدهی که در بورس وجود دارد، آشنا هستند و قاعدتاً مشارکت بالایی در طرح‌ها و پروژه‌هایی که در اقتصاد ملی فعال‌اند، خواهند داشت.»

میرمعینی درباره زیرساخت‌های لازم برای آموزش بورس گفت:‌ «نهاد متولی بازار سرمایه، سازمان بورس اوراق بهادار است. این سازمان بسته‌های آموزشی متنوعی را برای سطوح مختلف دانشی در جامعه منتشر کرده است.»

وی درباره مباحث اولویت‌دار بازار سرمایه که قابلیت آموزش در سنین نوجوانی را دارد، گفت: «مهم‌ترین مباحث کلی که خوب است در سنین نوجوانی آموزش داده شود شامل آشنایی با بازارها و مکانیزم‌هایی که دارند و سلسله‌مراتب بازار و مأموریت‌هایی که بازار پول و اوراق بهادار بر عهده دارد و همچنین فرآیند فعالیت در این بازارها اهمیت دارد. آشنایی با مکانیزم سهام‌دار شدن و مشارکت در این نوع بنگاه‌های اقتصادی هم از سرفصل‌های مهم آموزشی است که همه این مباحث به‌طورکلی حدود 2 تا 10 ساعت به لحاظ ترمی وقت دانش‌آموز را به خودش اختصاص می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار