در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

بغزیان: به آموزش فنی‌‌و‌حرفه‌ای باید به‌مثابه آموزش مادام‌العمر نگاه شود

شیوه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان باید مبتنی بر کاربردی بودن در محیط کار باشد/ مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای باید بتواند دانش‌آموزان را توانمند کند

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با اشاره به اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای باید مادام‌العمر باشد عنوان کرد که ارتباط آموزش با دنیای کار، دانش‌آموزان را در شرایط دنیای واقعی قرار می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
بغزیان: به آموزش فنی‌‌و‌حرفه‌ای باید به‌مثابه آموزش مادام‌العمر نگاه شود

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ارتباط میان مدرسه و دنیای کار گفت: «ارتباط میان کار و آموزش جزء بزرگ‌ترین مسئله‌هایی است که از اولین سال‌های توسعه صنعتی در امریکا و اروپا وجود داشته و تاکنون هم ادامه دارد. این موضوع فقط به کشورهای توسعه‌یافته تعلق ندارد بلکه به‌عنوان چالش اصلی نظام‌های آموزشی در کشورهای درحال‌توسعه نیز مطرح است زیرا پاسخگویی به نیازهای محیط کار از دغدغه‌های اساسی همه نظام‌های آموزشی است.»

شیوه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان باید مبتنی بر کاربردی بودن در محیط کار باشد

بغزیان با اشاره به اینکه سرعت تحولات و تغییرات فناوری و همچنین شیوه‌های تولید و نوع محصولات عرضه‌شده در بازار اهمیت ارتباط نظام‌های آموزشی با دنیای کار را بیشتر کرده است، اظهار کرد: «‌بدیهی است که باید برنامه‌های درسی و شیوه­‌های مهارت‌آموزی به‌گونه‌ای باشد که بتواند دانش‌آموزان را پس از فراغت از تحصیل در حدی توانمند سازد که بتوانند به‌آسانی در محیط کار از مهارت خود استفاده کنند و از عهده کارهای محول‌شده به‌خوبی برآیند و خود را با تغییرات فناوری هماهنگ سازند.»

ارتباط آموزش با دنیای کار، دانش‌آموزان را در شرایط دنیای واقعی قرار می‌دهد

بغزیان اظهار کرد: «فعالیت‌های یادگیری کارمحور برای دانش‌آموزان فرصتی را فراهم می‌کند که طی آن دانش نظری و مهارت حرفه­‌ای را همراه هم برای حل مسائل جهان واقعی به‌کار ببرند. ارتباط آموزش با دنیای کار، دانش‌آموزان را در شرایط دنیای واقعی قرار می‌دهد و فرصت اکتشاف در شرایط واقعی را برای آن‌ها فراهم می‌سازد.»

آموزش فنی و حرفه‌­ای یک تحصیل مداوم و بی‌پایان است

این اقتصاددان اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌هایی که همواره در نظام‌های آموزشی وجود داشته، مسئله ادامه تحصیل بعد از آموزش متوسطه است. گرایش شدید دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها به رفتن به دانشگاه و تقاضای بالای شرکت در کنکور دانشگاه‌ها اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در ایران این دغدغه را بیشتر آشکار می‌کند. شاید یکی از دلایل عدم استقبال دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها به آموزش‌های فنی و حرفه‌­ای در مقایسه با آموزش‌های نظری شانس کمتر فارغ‌التحصیلان این آموزش‌ها برای ورود به دانشگاه­‌ها باشد.»

وی با اشاره به اینکه ادامه تحصیل و کسب مهارت‌های سطح بالاتر در دوره‌های بعد از متوسطه از مواردی است که همواره باید مورد تأکید باشد، گفت: «آموزش فنی و حرفه‌­ای یک تحصیل مداوم و بی‌پایان است، و تکنیسین‌ها باید همواره با فناوری پیشرفته بی‌پایان همگام شوند. بنابراین، به آموزش فنی و حرفه‌ای باید به‌مثابه آموزش مادام‌العمر نگاه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار