نگاهی به اجلاس وب

تهران (پانا) - «لیسبون»، پایتخت پرتغال از دهم تا سیزدهم آبان ماه جاری میزبان اجلاس وب (Web Summit) یکی از بزرگترین اجلاس‌های فناوری اروپا بود؛ رویدادی که سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا به‌صورت آنلاین برگزار شد و حالا برپایی حضوری آن، بسیاری را به دنیای پساکرونا امیدوار کرده است.

کد مطلب: ۱۲۲۸۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به اجلاس وب

به‌گزارش ایران، بیشترین تمرکز اجلاس امسال بر تغییرات آب و هوایی و رمزارزها بود هرچند این رویداد بزرگ نیز از حاشیه این روزهای فیس‌بوک در امان نبوده است و عملاً این اجلاس به محلی برای تقابل فیس‌بوک و منتقدانش تبدیل شد. کمبود تراشه، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر (VC) برای استارتاپ‌ها و... از سایر بخش‌هایی بود که در این رویداد مورد توجه قرار گرفت.

«متا»، یک حربه تبلیغاتی
در اجلاس وب امسال، نام‌های بزرگی همچون «تیم برنرزلی» پدر اینترنت حضور یافتند تا درباره آینده وب به بحث و گفت‌و‌گو بنشینند. در این رویداد بازهم افشاگر اسناد داخلی فیس‌بوک به میدان آمده و البته مدیران فیس‌بوک هم ساکت ننشستند. «فرانسیس هوگن» افشاگر فیس بوک در این اجلاس هم درباره تسلط این شبکه اجتماعی بر 3میلیارد کاربر یا تقریباً نیمی از جمعیت سیاره زمین صحبت کرد و فیس بوک را هدف انتقاداتی تند قرار داد به گونه‌ای که خواستار کناره‌گیری «مارک زاکربرگ» شد. به اعتقاد وی، در صورت ادامه حضور «زاکربرگ» در فیس بوک تغییر چندانی در این کمپانی بزرگ شاهد نخواهیم بود و تغییر نام فیس‌بوک به «متا» را نیز تنها یک حربه تبلیغاتی برای انحراف افکار عمومی دانست. وی با اشاره به انتشار هزاران صفحه از اسناد داخلی درباره بی‌توجهی فیس‌بوک به حقوق کاربران یادآور شد؛ فیس‌بوک برای نجات خود باید به فکر یک مدیر دیگر باشد.

در پاسخ به طرح دوباره این انتقادات، «کریس کاکس»، مدیر ارشد اجرایی فیس بوک گفت: تا پایان سال 2021 حدود 5 میلیارد دلار برای امنیت فیس بوک هزینه خواهد شد که این رقم بیش از میزانی است که هر کمپانی دیگری در جهان به این امر اختصاص داده است. به گفته وی، در حال حاضر 40 هزار نفر فقط وظیفه حفظ حریم خصوصی و تأمین امنیت کاربران اپلیکیشن‌های فیس‌بوک را به عهده دارند.
فیس‌بوک بتازگی خبر داده است که 10هزار نفر را در اروپا برای ساختن متاورس به کار خواهد گرفت که این موضوع هم مورد انتقاد «هوگن» است. وی اعتقاد دارد، فیس‌بوک به جای سرمایه‌گذاری در تأمین امنیت پلتفرم خود به‌دنبال سرمایه‌گذاری در عرصه بازی‌های ویدیویی است. این موضوع توسط «کریس کان» سخنران حوزه متا عجیب و شگفت‌آور خوانده شد و گفت: اینکه از یک کمپانی توقع دارند تنها به فکر امنیت باشد و به تکنولوژی‌های جدید وارد نشود عجیب است. هردو کار را می‌توان به موازات یکدیگر انجام داد و البته به موفقیت هم رسید.

تبلیغ خشونت در شبکه‌های اجتماعی
فرانسیس هوگن، مهندس سابق فیس‌بوک که اسناد داخلی این کمپانی را فاش کرده است در این اجلاس گفت: فیس بوک به کشورهایی که از دفتر مرکزی آن در «سیلیکون ولی» دور هستند، خسارت زیادی وارد کرده است. وی همچنین از اتیوپی به‌عنوان نمونه‌ای از کشورهایی یاد کرد که در آن خشونت توسط رسانه‌های اجتماعی تشدید شده است و فیس بوک را متهم کرد که سال‌ها الگوریتم‌های «محتوای تفرقه‌انگیز» را در تایم لاین کاربران بیشتر نمایان کرده است.
در پاسخ به این انتقادات نیز «نیک کلگ»، معاون فیس بوک گفت: حدود ۸۷ درصد از بودجه مقابله با انتشار اخبار جعلی و غلط فیس بوک در امریکا متمرکز شده در حالی که بخش عمده‌ای از کاربران ما در سایر مناطق جهان زندگی می‌کنند و ما تلاش زیادی برای تغییر این وضعیت داشته‌ایم. اکنون در بیش از 70 کشور نظارت محتوا داریم و امسال ناظران به 12 زبان جدید از جمله هائیتی استخدام شده‌اند. وی با اشاره به استفاده گسترده از فیس بوک برای دامن زدن به خشونت قومی در میانمار افزود: ما آشکارا از آنچه در میانمار اتفاق افتاد درس گرفتیم. «نیک کلگ» تأکید کرد که از سال 2014 تغییرات بزرگی در سیاست‌های فیس بوک ایجاد شده است و منابع بیشتری به کشورهایی اختصاص داده شده است که از نظر وضعیت حقوق بشر، در معرض خطر ارزیابی می‌شوند. وی خاطرنشان کرد که فیس‌بوک به‌دلیل وجود ده‌ها لهجه مختلف که در میان اتیوپیایی‌ها صحبت می‌شود، مدت‌ها تلاش کرده است تا سخنان نفرت‌انگیز را از بین ببرد و امروز نتیجه این تلاش‌ها دیده می‌شود. وی همچنین از تغییر نام فیس بوک دفاع کرد و گفت این کار به منظور نشان دادن تغییر تمرکز به سمت توسعه متاورس است. متاورس یک اینترنت واقعیت مجازی است که تجربیات آنلاین را چهره به چهره احساس می‌کند.

تیری هنری، مربی فوتبال و بازیکن فوتبال حرفه‌ای پیشین اهل فرانسه هم در این اجلاس از تلاش‌هایش برای مقابله با خشونت در شبکه‌های اجتماعی صحبت کرد. وی که یک بار به‌دلیل هجوم مردم به صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی مجبور به بستن آن شد، گفت: در ماه آوریل بیشتر فوتبالیست‌ها در انگلیس و همچنین پرنس ویلیام به مدت ۳روز همه شبکه‌های اجتماعی را بایکوت کردند تا به نژادپرستی، سوء‌استفاده و هرگونه خشونت در این فضا اعتراض کنند. شبکه‌های اجتماعی باید در کنار ما باشند تا این فضا را برای کاربران امن‌تر کنیم.

کمبود تراشه تا پایان ۲۰۲۲
«سیمون سگارز»، مدیرعامل هولدینگ توسعه هوش مصنوعیARM که در واقع یک کمپانی بریتانیایی فعال در زمینه تراشه‌ها و طراحی نرم افزار مبتنی برهوش مصنوعی است هم در این اجلاس سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه مشکل کمبود تراشه و قطعات مورد نیاز گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر، لپ تاپ، صنایع خودروسازی و.. حداقل تا پایان ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، گفت: در این صنعت هر هفته حدود ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. به این ترتیب میزان تولید افزایش می‌یابد و البته انتظار می‌رود که این میزان سرمایه‌گذاری در طول ۵سال افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کند. وی یادآور شد، کاهش تولید در آسیا به موازات افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، برخی تراشه‌سازان را تشویق کرد تا محل کارخانه هایشان را تغییر بدهند ولی این راهکار هم چندان پاسخ نداد چراکه تنها ساخت کارخانه کافی نیست و صنعت تراشه‌سازی به مواد اولیه هم نیاز دارد و بسته‌بندی و... هم تأثیرگذار است. وی خواستار همکاری همه فعالان این حوزه شد تا بتوانند تا پایان ۲۰۲۲ مشکل را تا حد زیادی حل کنند.

نگاهی به اجلاس وب
Web Summit یک کنفرانس فناوری سالانه است که هرسال در لیسبون، پرتغال برگزار می‌شود. پس از کنگره موبایل اسپانیا(MWC) که در ژوئن برپا شد این دومین رویداد بزرگ فناورانه اروپا محسوب می‌شود که از برگزاری آنلاین، فاصله گرفته و غول‌های فناوری، استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذارانVC و... را در یک فضای فیزیکی گردهم جمع کرده و البته همه پروتکل‌ها و موارد بهداشتی در آن رعایت شده است. این اجلاس با حضور سخنرانانی از مایکروسافت، اپل، آمازون، گوگل، سیسکو و... و بیان دغدغه‌های فعالان عرصه فناوری برگزار شد. امسال در این رویداد بیش از 70یونیکورن(استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) و صدها استارتاپ که به‌دنبال سرمایه‌گذار برای توسعه ایده‌شان بودند در کنار همدیگر حضور یافتند تا از ایده هایشان دفاع کنند.

همچنین امسال 200 استارتاپ فعال در حوزه تغییرات اقلیمی در این رویداد حضور یافتند و بسیاری، همزمانی آن با اجلاس گلاسکو (COP26) را جالب دانسته‌اند و آن را نشانه‌ای از ضرورت توجه بیشتر به این امر با کمک راهکارهای فناورانه و تلاش برای خنثی‌سازی و حرکت در مسیر کاهش میزان کربن تولیدی جهان دانستند. این رویداد فناورانه با 45رویداد جانبی همراه بوده است که ازآنها می‌توان به «شب استارتاپ ها»، «دیدار استعدادهای تکنولوژی و سرمایه‌گذاران»، «گردهمایی هکرها» و «گیم‌های ویدیویی» اشاره کرد. گفتنی است درحالی که اجلاس سال ۲۰۲۰ که به‌صورت آنلاین برگزار شد حدود 140هزارنفر از 168کشور را جذب خود کرد، امسال تنها حدود 40هزار شرکت‌کننده به این اجلاس فیزیکی پیوستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار