همه آنچه که باید درخصوص دستگاه‌های شنود بدانید

تهران (پانا) - عصر دیجیتال برای همیشه زندگی ما را با تغییرات بزرگی همراه کرد. امروزه از راه دور می‌توان ماهواره‌ها، ماشین‌ها، دوربین‌ها و یا هر دستگاهی را کنترل کرد. افراد مشهور، ثروتمندان، یا کسانی که شغل حساس و خاصی دارند ممکن است هدف جاسوسی یا شنود قرار بگیرند.

کد مطلب: ۱۲۳۰۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد
همه آنچه که باید درخصوص دستگاه‌های شنود بدانید

به‌گزارش خبرفارسی، به‌همین دلیل ضروی است که از عدم شنود تلفن و یا وجود دستگاه‌های شنود در منزل، خودرو و محیط کار اطمینان حاصل کنیم. در این مقاله همراه ما باشید تا راه‌های کشف شنود تلفن همراه خود را بدانید و در صورت وجود آن‌ها را خنثی کنید.

همه آنچه که باید درخصوص دستگاه‌های شنود بدانید

برای اینکه بدانیم شنود می‌شویم یا نه، بهتر است که ابتدا با دستگاه‌های شنود و جاسوسی آشنا شویم. دستگاه‌های شنود و جاسوسی بسیار کوچک‌اند و به همین دلیل در هر جایی قابل نصب هستند. از طرفی ممکن است دستگاه شنود در ابزار و وسیله‌هایی که استفاده روزانه از آن دارید، جاسازی شده باشند. نصب جی پی اس خودرو مجهز به شنود یکی از دستگاه‌هایی است که به دلیل کوچک بودن احتمال دارد در خودروی شما توسط اشخاص سودجو نصب شده باشد.

به‌همین دلیل پیدا کردن دستگاه‌های شنود گاهی بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و باید با دقت بالا اطراف خود را بررسی و جستجو کرد. چراکه دستگاه شنود ممکن است یک خودکار و یا شارژر فندکی خودرو باشد. اگر فکر می‌کنید تحت تعقیب هستید یا ظاهر خودرو، میزکار و خانه‌تان با تغییراتی همراه شده این موارد نیز می‌تواند نشانه‌ای از شنود شدن صدای شما باشد. از طرفی یکی متداول‌ترین روش‌های جاسوسی، شنود از طریق تلفن همراه است.

آیا شنود تلفن همراه دیگران جرم است؟

اصل 25 قانون اساسی جمهوری اسلام ایران عنوان شده که "بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی، تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آن‌ها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است. مگر به حکم قانون." در این راستا شنود و ردیابی گوشی همسر یا هر شخص دیگری بدون کسب اجازه از او ممنوع و غیرقانونی است.

تلفن همراه یا جاسوس همراه؟ اولین متهم را بهتر بشناسیم

سالیانه میلیون‌ها تلفن همراه در سراسر جهان به فروش می‌رسد. هر فردی اپلیکیشن‌های زیادی را روی گوشی خود نصب می‌کند. اگر به بخش permission برنامه‌های خود بروید، خواهید دید که هر اپلیکیشنی به چه امکاناتی از تلفن همراه شما دسترسی مستقیم دارد. هر اپلیکیشنی ممکن است به لوکیشن، صدا، دوربین، پیامک و دیگر بخش‌های تلفن همراه شما دسترسی داشته باشد.

ساده‌ترین راه برای جاسوسی و شنود تلفن همراه شما بدافزار‌ها هستند. به همین دلیل ضروری است که اپلیکیشن‌های خود را از فروشگاه‌های معتبری همچون Play Store و App Store دانلود و نصب کنید. این فروشگاه‌ها به‌صورت مداوم اپلیکیش‌ها را اسکن می‌کنند و در صورت وجود کشف ویروس یا تروجانی در کد‌نویسی برنامه‌ها، شما را مطلع و برنامه مورد نظر را از فروشگاه خود حذف می‌کنند.

گوشی‌های اندرویدی به شما امکان نصب برنامه‌ها از طریق منابع ناشناس را می‌دهند؛ در این خصوص بهتر است که قبل از نصب برنامه به‌صورت مستقیم ابتدا از ایمن بودن برنامه و سایتی که از آن اپ مورد نظر خود را دنلود می‌کنید، مطمئن شوید.

جلوگیری از شنود با محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌های تلفن همراه

اما حالا از کجا بفهمیم صدامون شنود میشه؟ قبل از هر چیزی ابتدا به منوی تنظیمات گوشی خود وارد شوید. سپس به بخش مدیریت برنامه‌ها که به نام‌های مختلفی از جمله apps و manage apps ارائه شده است، مراجعه کنید. سپس اپلیکیشن‌هایی که از فروشگاه‌ها مختلف نصب کرده‌اید را یک به یک بررسی کنید.

به بخش دسترسی یا permission بروید. در این بخش دسترسی‌های مختلف اپلیکیشن به امکانات مختلف را مشاهده می‌کنید. خوشبختانه می‌توانید دسترسی‌های برنامه‌ها را محدود کنید. روی هر کدام از دسترسی‌ها تپ کنید و با انتخاب گزینه Deny به راحتی می‌توانید دسترسی به امکانات آن بخش را مسدود کنید.

علائم شنود تلفن همراه؛ جاسوس ابتدا از شما اجازه می‌گیرد!

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید، زندگی بشر راحت‌تر شده است؛ اما ممکن است افراد سودجو با استفاده از همین فناوری و تکنولوژی‌ها به دنبال تهدید، اخاذی و باج‌گیری باشند و زندگی کاری و شخصی ما را با چالشی اساسی روبه‌رو کنند. به همین دلیل ضروری است که از علائم شنود تلفن همراه و چگونگی شنود، به خوبی آشنا شویم و در صورت وجود آن را لغو و از بین ببریم.

اگر در هنگام تماس تلفنی صدا‌های غیرمعمول را مرتباً می‌شنوید، ممکن است نشانه این باشد که صدای شما شنود می‌شود. همچنین اگر در پنل نوتیفیکشن‌های خود آیکن ناشناسی را می‌بینید سریعاً منشا ارسالی آن را بررسی کنید چراکه احتمال دارد که گوشی شما با بد‌افزاری آلوده شده باشد.

از دیگر علائم شنود تلفن همراه می‌توان به اجرای خودکار برنامه‌ها، فعال بودن اپ‌ها در پس زمینه، خالی شدن زودهنگام باتری، دریافت پیام و نوتیفیکشن‌های عجیب و ناشناس، تغییر خودکار زبان و تنظیمات گوشی و هنگ کردن به محض برقراری اتصال اینترنت اشاره کرد.

حذف اپلیکیشن‌های مشکوک و جایگزین آن‌ها با برنامه معتبر

اپلیکیشن‌ها برای اجرای درست، لازم است که به امکاناتی از گوشی شما دسترسی داشته باشند. اگر اپلیکیشنی روی گوشی شما نصب شده و صدا و تصویر از طریق آن، قابل اشتراک گذاشتن نیست، اما به میکروفون و دوربین شما دسترسی دارد، شک کنید. هیچ لزومی ندارد که این اپ به صدا و تصویر شما دسترسی داشته باشد؛ در این راستا بهترین استراتژی حذف برنامه و استفاده از برنامه‌های مشابه است.

در Plays Store در پایین صفحه هر برنامه، اپ‌های مشابه را به شما معرفی می‌کند. با حذف برنامه‌های مشکوک و جایگزین کردن آن‌ها با برنامه‌های دیگر از شنود صدا و ضبط تصویر به خوبی جلوگیری می‌کنید. لازم به ذکر است که استفاده از ردیاب خودرو که قابلیت شنود داشته باشد در مواقع سرقت خودرو باعث می‌شود که به راحتی بتوانید صدای سارق را بشنوید و در سریع‌ترین زمان ممکن سارق را با همکاری پلیس به دام بیاندازید.

نرم‌افزار جلوگیری از شنود تلفن همراه با برنامه Micro Guard

Micro Guard™ 2 - Blocker یک اپ امنیتی است که با نصب آن می‌توانید از شنود و جاسوسی‌های احتمالی تلفن همراه خود جلوگیری کنید. Micro Guard™ 2 - Blocker را می‌توانید از گوگل پلی دانلود و نصب کنید. بعد از نصب می‌توانید میکروفون خود را پیکربندی کنید و امکان ضبط صدا و اپ‌هایی که از میکروفون استفاده می‌کنند را شناسایی و مسدود کنید.

آیا کد تشخیص شنود تلفن همراه واقعیت دارد؟

کد لغو شنود تلفن همراه شامل کد لغو شنود همراه اول و کد لغو شنود ایرانسل وجود ندارد و باید اجازه ندهید که افراد ناشناس به گوشی شما دسترسی داشته باشند. سعی کنید که روی گوشی خود آنتی ویروس قوی و معتبری نصب کنید و حداقل یه روز در میان به اسکن برنامه‌ها و اسناد تلفن همراه خود بپردازید.

لازم به ذکر است که به هیچ‌عنوان از وای‌فای رایگان در مراکز تجاری و تفریحی استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است بدفزار و تروجان‌هایی به‌صورت اتومات روی گوشی شما نصب شوند و به جاسوسی و شنود از شما بپردازند.

ایران رهیاب بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده، انواع ردیاب با قابلیت شنود

در این مقاله به‌طور کامل سوال و نگرانی کاربران که پرسیده بودند «از کجا بفهمیم صدامون شنود میشه» را بررسی و پاسخ دادیم. تلفن همراه یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای شنود است. قبل از نصب اپ جدید مطمئن شوید که از فروشگاه معتبری برنامه خود را دانلود و نصب می‌کنید.

استفاده از آنتی ویروس قدرتمند و معتبر نیز می‌تواند به شناسایی بدافزار‌ها و تروجان‌ها کمک کند و از شنود شدن مکالمات جلوگیری کند. از طرفی نیز با استفاده از برنامه Micro Guard می‌توانید پیکربندی میکروفون خود را در تمامی اپلیکیشن‌ها مدیریت و در صورت لزوم دسترسی برنامه‌ها به میکروفون را محدود یا مسدود کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار