چه کسب و کارهایی در جهان محبوب هستند؟
تهران (پانا)-بررسیها نشان میدهد که در دو دهه اخیر تحولات بسیاری در بازارهای جهانی رخ داده و ماهیت کسب و کارها تغییر کرده است. بیشتر کشورها به دلیل هزینههای پایین، پایداری بیشتر، نوآوری، سودآوری و درآمدزایی به سمت گسترش مشاغل خُرد و کوچک رفته و اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور در سایه کسب و کارهای خرد و کوچک به بهره وری و رشد و پویایی دست یافتهاند.
به گزارش ایسنا، توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسیها نشان می دهد که کسب وکارهای خرد و کوچک و متوسط از طریق چهار کانال کارآفرینی، نوآوری و پویایی صنعت، ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار بوده است.
در دو دهه اخیر تغییر و تحولات بسیار زیادی در بازارهای جهانی رخ داده و ماهیت کسب و کارها تغییر کرده است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی معتقد است هر چقدر بتوانیم مشاغل خُرد را توسعه بدهیم اشتغال هم افزایش مییابد.
عبدالملکی با اشاره به ضریب پایین اشتغال در پروژههای بزرگ صنعتی می گوید: در همه استانها درخواست مگاپروژه داده میشود در حالی که اصل اشتغال در کارگاههای خرد و متوسط است لذا باید سرمایهگذارانی با روش تامین مالی مبتنی بر قرارداد جذب شوند.
به گفته وی در صورتی که مراکز فنی و حرفهای بتوانند با آموزشهای مهارتی به نیروهای محلی، کسب و کارهای خُرد راهاندازی کنند با پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی مورد حمایت قرار می گیرند.
در حال حاضر در اکثر کشورها کسب وکارهای کوچک و متوسط به عنوان عنصری مهم در پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی شناخته شده اند. این کسب وکارها به ویژه در ایجاد فرصت های شغلی با سرمایه گذاری های پایین، توسعه منطقه ای، توسعه متکی به اصول تکنولوژی، نوآوری محصولات و ایجاد روش های نوین، اهمیت بسیاری یافته اند.
اما بنگاههای خرد و کوچک چه ویژگی ها و مزیت هایی دارند که اقتصاد کشورهای توسعه یافته به سمت آنها حرکت کرده است؟
نظام اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از کسب وکارهای کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی در این کشورها به شمار می رود. این بنگاهها با وجود نیاز به سرمایه گذاری کم، بازدهی و بهره وری بیشتری دارند و در ایجاد اشتغال و بستر مناسب برای نوآوری و افزایش صادرات نقش مهمی ایفا می کنند.
بنگاههای خرد و کوچک به دلیل انعطاف پذیری و ویژگی های منحصر به فرد خود از جاذبه های فراوانی برای بخش خصوصی نیز برخوردارند و در اکثر کشورها، تامین کنندگان اصلی فرصت های شغلی جدید به شمار می روند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سیاست مشاغل خُرد باید در مناطقی اجرا شود که امکان استقرار صنایع بزرگ وجود نداشته باشد.
به طور حتم، ایجاد کسب و کارهای کوچک و احیای مشاغل سنتی گامی موثر در بهبود وضع معیشت روستاییان است به شرط آنکه امکانات و زیرساختهای آن فراهم شود تا پایداری لازم را داشته باشد.
علی حیدری کارشناس حوزه اشتغال، مشاغل خرد و کوچک را بهترین و زودبازدهترین نوع کسب و کارها عنوان کرده و می گوید: صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک سریعتر جذب بازار شده و به درآمدزایی میرسند.
وی با اشاره به بالا بودن هزینه ایجاد شغل می افزاید: مشاغل خرد و کوچک عمدتا زودبازده بوده و با فراهم کردن بسترهای لازم از طریق آنها می توان به سرعت اشتغالزایی کرد.
حیدری می گوید: کسب و کارهای خرد بیشتر در بخشهای کشاورزی و گردشگری تعریف می شوند و توسعه آنها موجب اشتغال پایدار و مولّد به ویژه در روستاها می شود.
به اعتقاد وی در شرایطی که با محدودیتهای مالی و مشکل جذب سرمایه ها مواجه هستیم و عملا امکان ایجاد مشاغل بزرگ وجود ندارد و بخشهای تولید و صادرات با چالشهای اساسی روبه رو هستند، بهتر است راه اندازی کسب و کارهای کوچک با سرمایه های خرد مردمی در دستور کار قرار گیرد.
در حالی که سهم بنگاههای بزرگ در اقتصاد نیم درصد و سهم بنگاههای متوسط کمتر از نیم درصد است، بنگاههای خرد و کوچک از سهم ۹۶ درصدی در اقتصاد برخوردارند.
به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی، شرایط تحریم بهترین فرصت برای توسعه و رونق کسب و کارهای خرد محلی و منطقهای به شمار میرود چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک از رشد و بازدهی بیشتر و انحراف کمتری برخوردار بوده و سهم بیشتری از اشتغال کشور را به خود اختصاص دادهاند.
ارسال دیدگاه