اتخاذ تصمیمهای خلقالساعه برنامهیزیهای تولید را بهم میزند
کرمونا محصول جدید شیوا به بازار عرضه شد
تهران (پانا) – مدیر برنامهریزی یک گروه صنعتی غذایی میگوید برخی تصمیمها و سیاستها در حوزه اقتصاد بهگونهای است که برنامهریزی تولیدکنندگان برای روندهای تولید و صادرات را بهم میزند و فرصت اصلاح زنجیره تولید را از تولیدکنندگان سلب میکند.
سعید یزدانی در نشستی خبری با اشاره به برخی مشکلات گمرکی و عدم ترخیص مواد اولیه از گمرکات اظهار کرد: «فرآیند تولید بهگونهای است که تأمین مواد اولیه باید در یک روند تسهیل شده انجام شود تا تولید بموقع به بازارهای داخلی و صادراتی راه پیدا کند.»
وی با اشاره به برندسازی و عرضه محصولات جدید به بازار عنوان کرد: «گروه صنایع غذایی شیوا محصولی جدید با نام کرمونا را به بازار عرضه کردهاند که با بسیاری از برندهای مطرح دنیا مانند نوتلا قابل رقابت است و تکنولوژی تولید در این محصول و مواد اولیه بهگونهای است که از نظر کیفیت قابل رقابت و حتی با کیفیت بهتر از تولیدات مشابه خارجی است؛ ضمن آنکه قیمت این محصول حدود ۵۰ درصد انواع مشابه خارجی است.»
وی درباره نظرسنجیهای صورت گرفته برای کیفیت محصول گفت: «با توجه به شرایط موجود حاصل از کرونا نمیتوان با جامعه مخاطب ارتباط چندانی برقرار کرد و تستهای مصرفکنندگان را انجام داد تا مشخص شود کدام محصول با اقبال بیشتری مواجه است اما براساس آنالیزهای صورت گرفته در طعم و مزه به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب کیفیت این محصولات بسیار مناسب است.»
یزدانی عنوان کرد: «ما در تولید محصول کرمونا که شکلات صبحانه است از اسید چرب ترانس استفاده نمیکنیم و قیمت مناسب و کیفیت بالا از ویژگیهای مهم ما در تولید این محصول است.»
مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی شیوا از مذاکره با فروشگاههای زنجیرهای برای توزییع این محصول در این فروشگاهها خبر داد و افزود: «تا ماه آینده این محصول در فروشگاههای زنجیرهای در دسترس خواهد بود.»
وی میزان مصرف داخلی شکلات صبحانه در کشور را ده هزار تن عنوان کرد و افزود: «ظرفیت تولید فعلی ما چهار هزار و پانصد تن است که به معنای سهم ۴۵ درصدی از بازار مصرف کنونی است و با افزایش تولید میتوان این سهم را افزایش داد و برای تولید نیز برنامهریزیهای لازم را انجام داد.»
وی در رابطه با بازار صادراتی شکلات صبحانه نیز گفت: «بیشتر بازار منطقه در دست برندهای ترک و نوتلا است اما هدف ما این است که در این بازارها فعالیت کنیم و با توجه به تحلیلهای اولیه از بازار پیشبینی ما این است که بتوانیم سهم مناسبی از بازار صادراتی این محصول را در آینده نزدیک به دست آوریم.»
وی با بیان اینکه تغییرات قیمت مواد اولیه یکی از مهمترین مشکلاتی است که برنامهریزیهای تولید و صادرات را بهم میزند گفت: «در چند هفته اخیر قیمت فندق و کاکائو دو برابر شده است اما تلاش ما این است که تغییرات قیمت اعمال نشود و ثبات قیمت یکی از هدفگذاریهای اساسی در تولید است که امیدواریم بتوانیم با ثبات قیمت مواد اولیه این روند را ادامه دهیم.»
مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی شیوا در ادامه از افزایش قیمت شکر از ۷ به ۱۲ هزار تومان خبر داد و افزود: اگر عوامل تولید ثابت بمانند پیشبینی ما این است که بتوانیم با مزایایی که درتولید داریم ۲۰ درصد از سهم بازار را به دست آوریم.
یزدانی در ادامه این نشست گفت: «با همه هجمههایی که به واسطه واردات و قاچاق صنایع غذایی وجود دارد این گروه صنعتی به کار خود ادامه داده و توانسته است بخش مهمی از بازار را پاسخگو باشد. نظرسنجیهای ما نیز نشان میدهد که کیفیت و قیمت مناسب از ویژگیهای تولید در محصولات این گروه صنعتی غذایی است.»
یزدانی با بیان اینکه واحد تحقیق و توسعه ما از دانش وتکنولوژی روز استفاده میکند عنوان کرد: «بسیاری از محصولات تولیدی در نظرسنجیهای انجام شده با استقبال خوب مصرفکنندگان همراه است.»
مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی شیوا گفت: «در مورد تأمین مواد اولیه و سختگیریهایی که در ترخیص کالاهای وارداتی وجود دارد مشکلاتی برای تولیدکنندگان از جمله فعالان گروههای صنعتی غذایی وجود دارد که امیدواریم با اتخاذ سیاستهای مناسب شاهد کاهش این مشکلات باشیم.»
وی یکی از مشکلات را بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اعلام کرد و افزود: «تصمیمگیریها نباید بهگونهای باشد که واردات مواد اولیه که برای صنایع حیاتی هستند با مشکل مواجه شود و میتوان از طریق اتاقهای بازرگانی مشکلات تولید را به گوش سیاستگذاران رساند تا امور به صورت تسهیل شدهتری انجام شود.»
وی با ذکر مثالی گفت: «مدتی پیش با موانعی برای واردات قهوه روبرو شدیم که برخی از صنایع به دلیل این محدودیتها در معرض تعطیلی قرار گرفتند.»
وی در ادامه اظهار کرد: « تغییر ذائقه مصرفکننده ایرانی که عادت به خوردن صبحانه در آنها پیشینه قوی دارد کار سختی است اما ما تلاش میکنیم تا با توجه به اهمیت غذایی آن مزه شکلات صبحانه را در صبحانه خانوارها جا دهیم.»
یزدانی با بیان اینکه فندق ایران و اسپانیا جزو بهترینهای فندقهای دنیا است اظهار کرد: «۲۳ کشور برای صادرات محصولات جدید هدفگذاری شدهاند که از جمله آنها عراق، آذربایجان، قطر، عمان، افغانستان، چین ترکمنستان، مالزی، استرالیا، سریلانکا، کانادا، آلمان، هلند، سوئد، گرجستان، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی مانند کنیا است.»
ارسال دیدگاه