فائزه مرادی حقیقی*
پیشبینی وضعیت تجارت ایران
نقش برجسته امکانات پروژه کمربند و راه در تسهیل تجارت کشورها: در ابتکار «کمربند و راه» اهداف متعددی در حوزههای مختلف پیگیری میشود. این طرح شامل پنج حوزه ارتباطی یعنی سیاست، زیرساختها و تسهیلات، تجارت، ارز و مردم میباشد. این حوزهها را میبایست در چارچوب اهداف اعلامی دولت چین مورد توجه قرار داد.
اهداف مذکور در قالب بخشهای راهبردی ابتکار کمربند و راه قرار میگیرند که طی آن، علاوه بر پیگیری اهداف کلانی نظیر، اتصال و تقویت ثبات منطقهای، «تسهیل تجارت» نیز به عنوان یکی از مهمترین اقدامات تاکتیکی در حوزههای مرتبط با اقتصاد سیاسی طرح مذکور مورد توجه قرار دارد؛ این تسهیلات از سوی چین در دو حوزه تامین اعتبار و هدایت منابع به بخشهای زیرساختی مرتبط با اهداف ابتکار ارائه میشوند. در واقع کشورهای در حال توسعهای نظیر ایران که در مسیر این پروژه قرار دارند، با پیوستن به این طرح میتوانند از تسهیلات آن در حوزه رفع موانع تجاری بهره گیرند. بر این اساس، با بررسی اقداماتی که در راستای تسهیل تجارت مورد توجه عوامل این ابتکار قرار دارد، میتوان مزایای پیوستن به این ابتکار را مورد توجه قرار داد. دو هدف اساسی در این ابتکار عبارتند از:
بهبود زیرساختهای منطقه و ایجاد شبکه ایمن و کارآمد معابر زمینی، ریلی، دریایی و هوایی؛
تقویت هر چه بیشتر تجارت و تسهیل سرمایهگذاری و مدیریت مناطق آزاد تجاری که مطابق با استانداردهای فوق باشد؛ به گونه ای که روابط تجاری میان اقتصادهای عضو بتواند بیشتر تعمیق یابد.
اهداف پروژه کمربند و راه در بهبود ابعاد سخت افزاری یعنی زیرساختهای عینی نظیر بنادر و بزرگراهها و ابعاد نرم افزاری مربوط به شفافیت، مدیریت گمرک، محیط کسب و کار و سایر عوامل نهادی، به شکلی مکمل و همزمان پیگیری میشود.
مولفههای شاخص تسهیل تجارت: امکان سهولت در تجارت بین کشورهای واقع در مسیر کمربند، به بهترین وجه در گزارش فعالسازی تجارت جهانی[۱] منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد (WEF) [۲]، خلاصه شده است. شاخص تسهیل تجارت (ETI)[۳] از هفت بخش اصلی تشکیل شده است که موانع مختلف تجاری موجود در یک کشور، هم ناشی از نحوه حکمرانی کشورها و هم موانع طبیعی و جغرافیایی، اندازه گیری میکند. این هفت بخش عبارتند از: دسترسی به بازار داخلی؛ دسترسی به بازار خارجی؛ کارایی و شفافیت مدیریت مرزی؛ در دسترس بودن و کیفیت زیرساختهای حمل و نقل؛ در دسترس بودن و کیفیت خدمات حمل و نقل؛ در دسترس بودن و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ و محیط عملیاتی.
بررسی وضعیت شاخص:
مطابق نمودار ذیل (امتیار از ۱ تا ۷ در هر شاخص)، کشورهای واقع در مسیر کمربند، از لحاظ وضعیت شاخصهای تسهیل تجارت متفاوت بوده و در بین ۱۳۶ کشور دارای رتبههای مختلفی هستند؛ در این میان، سنگاپور و هنگ کنگ در ردههای اول و سوم قرار دارند، در حالی که بنگلادش و ایران به ترتیب رتبههای ۱۲۳ و ۱۳۲ را کسب کردهاند. بنابراین ایجاد زیرساختهایی با کیفیت بهتر در ایران در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری ضروری به نظر میرسد. بر اساس دادههای این نمودار، ایران در تمامی حوزه شاخصهای تسهیل تجارت، عملکرد مطلوبی در قیاس با سایر کشورها نداشته است. بنابراین با توجه به ضعفهای ساختاری و مدیریتی موجود در بخش تجارت ایران و با در نظر گرفتن امکاناتی که در این طرح مهیا شده است، به نظر میرسد که با تشریح مناسب کمبودها و نیازها در این حوزه در کنار شناسایی کامل امکانات و تسهیلات کشورهای واقع در مسیر کمربند بهتر میتوان از ظرفیتهای این ابتکار بهره برد.
شبیهسازی آثار بهبود زیرساختهای لجستیکی بر تجارت ایران: تأثیر بهبود زیرساختها (هوایی، زمینی و دریایی) توسط هررو و شو (۲۰۱۶) [۴] برای کشورهای واقع در مسیر کمربند شبیه سازی شدهاست. آنها با استفاده از یک مدل جاذبه و استفاده از مسافت به عنوان عامل موثر در هزینههای حمل و نقل دریافتند که کاهش ۱۰ درصدی در هزینههای ریلی، هوایی و دریایی، صادرات را برای کشورهای واقع در مسیر کمربند به ترتیب ۲ ، ۵.۵ و ۱.۱ درصد افزایش میدهد. طبق نتایج این پژوهش، تأثیر کاهش هزینههای هوایی و ریلی بر افزایش صادرات، بیشتر از کاهش تعرفهها است. با این حال، پروژههای زیرساختی به سرمایهگذاری و همکاری سیاسی زیادی احتیاج دارند. میزان تأثیر ایجاد این زیرساختهای سخت و نرم در امتداد مسیر کمربند و راه، در پژوهش دیگری تحت عنوان «تسهیل تجارت در امتداد راهروهای ابتکار کمربند و راه[۵]» زیر نظر کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوس آرام[۶] نیز بررسی شده است؛ طبق این ارزیابیها، افزایش کارایی و شفافیت مدیریت مرزی، در دسترس بودن و کیفیت زیرساختهای حمل و نقل و در دسترس بودن و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ترکیبی از این اقدامات، در افزایش تجارت کریدورهای اقتصادی ابتکار کمربند و راه، اثرگذاریهای چشمگیری دارد.
برخی از متغیرهای در نظر گرفته شده در بخش کارآیی و شفافیت مدیریت مرزی، شامل خدمات گمرکی، شفافیت گمرکی، تعداد اسناد، زمان و هزینه (پیچیدگیهای اداری) برای واردات و صادرات و همچنین پرداختهای خارج از شمول قانون میباشد. کیفیت زیرساختها نیز شامل کیفیت و در دسترس بودن زیرساختهای هوایی، ریلی، و دریایی است. استفاده از فناوری اطلاعات هم شامل ضریب نفوذ اینترنت و هم میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاملات تجاری میباشد. طی این پژوهش بیش از ۷۰،۰۰۰ رابطه تجاری دو جانبه بین ۱۳۹ کشور در سراسر جهان برای دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ بررسی شده است. در نهایت به این نتیجه دست یافته شده است که افزایش یک درصدی راندمان مدیریت مرزی و زیرساختهای حمل و نقل به ترتیب ۱.۵ درصد و ۰.۷ درصد صادرات را افزایش میدهد. از سوی دیگر، پیشرفت مداوم در کیفیت فناوری اطاعات و ارتباطات، میتواند صادرات را ۱.۴ درصد افزایش دهد. واضح است که از بین این سه عامل مورد بررسی، پیشرفت در کارایی مدیریت مرزها بیشترین تأثیر را بر صادرات خواهد داشت.
طبق اطلاعات جدول فوق، ورود فعال ایران به این ابتکار و بهرهمندی از تسهیلات آن، در دو سطح میتواند منجر به ارتقای توان صادراتی کشور شود:
در سطح اول، عملکرد مطلوب، عملکرد فعلی چین در نظر گرفته شده است؛ بر این اساس، دستیابی به این استاندارد در مدیریت مرزی منجر به رشد ۹۵.۹ درصدی صادرات میشود؛ در عین حال بهبود زیرساختها به میزان ۲۹.۵ درصد و ارتقای کمی و کیفی فناوری اطلاعات نیز به میزان ۳۶.۱ صادرات را افزایش خواهد داد.
در سطح بعدی، عملکرد ایدهآل، مبتنی بر اهداف پروژه کمربند و راه در نظر گرفته شده است. بر این مبنا، بهبود عملکرد در حوزه مدیریت مرزی مبتنی بر اهداف تعیین شده در پروژه مذکور، منجر به رشد ۲۰۰.۴ درصدی صادرات ایران میشود؛ همچنین تجهیز زیرساختها بر مبنای اهداف پروژه کمربند و راه، منجر به رشد ۵۲.۹ درصدی صادرات خواهد شد؛ در نهایت نیز بهبود وضعیت فناوری اطلاعات و ارتقای آن به سطوح مد نظر در پروژه مذکور، زمینه رشد ۱۶۱.۳ درصدی در میزان صادرات ایران را مهیا خواهد نمود.
مهمترین هدف تاکتیکی ابتکار «کمربند و راه» تسهیل تجارت و رفع موانع تجاری از طریق بهبود زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری در اقتصادهای همسو با ابتکار عمل میباشد؛
پیشرفت در کیفیت زیرساختها ذیل ورود فعال به ابتکار کمربند و راه، بیشترین مزایا را برای رشد صادرات به ویژه برای کشورهای کم درآمد در پی خواهد داشت؛
طبق ارزیابیها، افزایش یک درصدی راندمان مدیریت مرزی و زیرساختهای حمل و نقل ذیل ابتکار کمربند و راه، به ترتیب ۱.۵ درصد و ۰.۷ درصد صادرات را افزایش میدهد؛ این پیشبینی نشان میدهد:
بهبود عملکرد در حوزه مدیریت مرزی مبتنی بر اهداف تعیین شده در پروژه مذکور، میتواند منجر به رشد بیش از دوبرابری صادرات ایران شود؛
تجهیز زیرساختها بر مبنای اهداف پروژه کمربند و راه، میتواند منجر به رشد ۵۲.۹ درصدی صادرات ایران خواهد شد؛
بهبود وضعیت فناوری اطلاعات و ارتقای آن به سطوح مد نظر در پروژه مذکور، زمینه رشد ۱۶۱.۳ درصدی در میزان صادرات ایران را مهیا خواهد نمود.
با توجه به ضعفهای ساختاری موجود در بخش تجارت ایران خصوصا در مولفههای دسترسی به بازارهای خارجی و همچنین کارایی و شفافیت مدیریت مرزی و بندری و با در نظر گرفتن امکاناتی که در این طرح مهیا شده است، به نظر میرسد که با تشریح مناسب کمبودها و نیازها در این حوزه با شناسایی کامل امکانات و تسهیلات کشورهای واقع در مسیر کمربند میتوان از ظرفیتهای این ابتکار به نحو موثر بهره برد.
*پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
ارسال دیدگاه