کارشناس پژوهش و تحقیق ناحیه ۴:

تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت از اهداف کلیدی الگوی مدرسه تراز است

اصفهان(پانا)- کارشناس پژوهش و تحقیق ناحیه ۴ بیان کرد: تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت از اهداف کلیدی الگوی مدرسه تراز است و معلمان معماران آینده هستند ومدرسه تراز تنها یک طرح اداری نیست، بلکه تجلی نقش بی‌بدیل معلمان در پرورش نسل آینده است .

کد مطلب: ۱۵۵۴۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد

 الهه خیراللهی، کارشناس پژوهش و تحقیق ناحیه ۴، در گفت‌وگویی اختصاصی به تشریح اهداف دوره «مسیر معلمی» و نقش الگوی مدرسه تراز در تحقق سند تحول بنیادین پرداخت.

وی هدف اصلی دوره «مسیر معلمی» را توانمندسازی حرفه‌ای معلمان برای ایفای نقش راهبر تربیتی دانست و تأکید کرد که این دوره به‌جای تمرکز صرف بر دانش، بر شکل‌گیری نگرش‌ها، مهارت‌های عملی و شناخت الزامات تحول تأکید دارد.

خیراللهی در ادامه، مدرسه تراز را نقشه عملیاتی سند تحول در سطح مدرسه معرفی کرد و گفت: «این الگو مدرسه را به‌عنوان محیطی فرهنگی، اجتماعی و تربیتی تعریف می‌کند و پایه‌گذار مدرسه‌ای با محوریت تربیت تمام‌ساحتی، مشارکت جامعه محلی و ارزیابی نتایج تربیتی است.»

وی درباره طراحی الگوی مدرسه تراز توضیح داد که این فرآیند از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و شامل مطالعات تطبیقی داخلی و خارجی، تحلیل اسناد بالادستی و اعتباربخشی مؤلفه‌ها بوده است.

مهم‌ترین ابعاد این الگو شامل مدیریت و راهبری تربیتی، برنامه درسی و تربیتی، محیط تربیتی، کنشگران و نتایج است. خیراللهی تفاوت مدرسه تراز با الگوهای پیشین را نگاه سیستمی و نتیجه‌محور آن دانست و تأکید کرد که این الگو به مشارکت فعال خانواده و جامعه محلی اهمیت می‌دهد.

به گفته وی، دوره «مسیر معلمی» نقش مهمی در استقرار این الگو دارد و از طریق توانمندسازی معلمان، ایجاد فهم مشترک و آموزش خودارزیابی، زمینه اجرای آن را فراهم می‌کند. همچنین حمایت‌های آموزشی، اجرایی و مالی برای معلمان و مدیران پیش‌بینی شده است.

خیراللهی تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت را از اهداف کلیدی این الگو برشمرد و در پایان، معلمان را معماران آینده دانست و گفت: «مدرسه تراز تنها یک طرح اداری نیست، بلکه تجلی نقش بی‌بدیل معلمان در پرورش نسل آینده است.»

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار