کارشناس پژوهش و تحقیق ناحیه ۴:
تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت از اهداف کلیدی الگوی مدرسه تراز است
اصفهان(پانا)- کارشناس پژوهش و تحقیق ناحیه ۴ بیان کرد: تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت از اهداف کلیدی الگوی مدرسه تراز است و معلمان معماران آینده هستند ومدرسه تراز تنها یک طرح اداری نیست، بلکه تجلی نقش بیبدیل معلمان در پرورش نسل آینده است .
الهه خیراللهی، کارشناس پژوهش و تحقیق ناحیه ۴، در گفتوگویی اختصاصی به تشریح اهداف دوره «مسیر معلمی» و نقش الگوی مدرسه تراز در تحقق سند تحول بنیادین پرداخت.
وی هدف اصلی دوره «مسیر معلمی» را توانمندسازی حرفهای معلمان برای ایفای نقش راهبر تربیتی دانست و تأکید کرد که این دوره بهجای تمرکز صرف بر دانش، بر شکلگیری نگرشها، مهارتهای عملی و شناخت الزامات تحول تأکید دارد.
خیراللهی در ادامه، مدرسه تراز را نقشه عملیاتی سند تحول در سطح مدرسه معرفی کرد و گفت: «این الگو مدرسه را بهعنوان محیطی فرهنگی، اجتماعی و تربیتی تعریف میکند و پایهگذار مدرسهای با محوریت تربیت تمامساحتی، مشارکت جامعه محلی و ارزیابی نتایج تربیتی است.»
وی درباره طراحی الگوی مدرسه تراز توضیح داد که این فرآیند از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و شامل مطالعات تطبیقی داخلی و خارجی، تحلیل اسناد بالادستی و اعتباربخشی مؤلفهها بوده است.
مهمترین ابعاد این الگو شامل مدیریت و راهبری تربیتی، برنامه درسی و تربیتی، محیط تربیتی، کنشگران و نتایج است. خیراللهی تفاوت مدرسه تراز با الگوهای پیشین را نگاه سیستمی و نتیجهمحور آن دانست و تأکید کرد که این الگو به مشارکت فعال خانواده و جامعه محلی اهمیت میدهد.
به گفته وی، دوره «مسیر معلمی» نقش مهمی در استقرار این الگو دارد و از طریق توانمندسازی معلمان، ایجاد فهم مشترک و آموزش خودارزیابی، زمینه اجرای آن را فراهم میکند. همچنین حمایتهای آموزشی، اجرایی و مالی برای معلمان و مدیران پیشبینی شده است.
خیراللهی تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت را از اهداف کلیدی این الگو برشمرد و در پایان، معلمان را معماران آینده دانست و گفت: «مدرسه تراز تنها یک طرح اداری نیست، بلکه تجلی نقش بیبدیل معلمان در پرورش نسل آینده است.»
ارسال دیدگاه