دانشآموز دارنده مدال نقره المپیاد جهانی زیستشناسی:
مسئولان بعد از کسب نتیجه در المپیاد، دانشآموزان را رها نکنند
دانشآموزان بین مسیر و نتیجه در زندگی تعادل ایجاد کنند
اصفهان (پانا) - دارنده مدال نقره المپیاد جهانی زیستشناسی گفت المپیاد، نوعی سنجش است برای این که افراد لایق برای حل مشکلات پیدا شوند؛ پس شایسته است که مسئولان، دانشآموزان را بعد از المپیاد رها نکنند و از آنها استفاده مورد نیاز و مطلوب را داشته باشند.
محمدرضا یزدخواستی، دانشآموز دبیرستان استعدادهای درخشان شهید اژهای یک ناحیه ۳ اصفهان و دارنده مدال طلای المپیاد زیستشناسی کشوری و مدال نقره المپیاد زیستشناسی جهانی در گفتوگو با پانا خاطرنشان کرد: «در سال دهم دبیرستان، موفق به کسب مدال طلای المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی شدم و با عنایت خداوند در سال یازدهم در ابتدا موفق به کسب مدال طلای کشوری المپیاد زیستشناسی و بعد از آن با شرکت در دورههای مختلف، موفق به عضویت در تیم ملی المپیاد زیستشناسی شدم و در مسابقات جهانی ۲۰۲۴ قزاقستان، مدال نقره جهانی المپیاد زیستشناسی را کسب کردم.»
یزدخواستی بیان کرد: «قطعا طی کردن و سپری کردن چنین روندی، تلاش و همت بالایی را میطلبد و اگر در مسیر، مشوقهایی مثل خانواده بهخصوص پدر و مادر نباشند، حقیقتاً مسیر بسیار سخت میشود و همچنین کمک افرادی مثل اساتید و کسانی که با آنها در این رابطه آشنا میشویم و در مورد مسیر مشاوره میگیریم، خیلی میتواند کمککننده باشد.»
وی افزود: «حدود یک سالی است که امتحانات نهایی، تاثیر قطعی روی کنکور سراسری و نتیجهاش دارد و این مساله، کمی دانشآموزانی که میخواهند به سمت المپیاد بیایند را نگران میکند و حتی گاهی متاسفانه سبب میشود که به این مسیر وارد نشوند با وجود اینکه بسیار علاقهمند هستند. توصیهای که میخواهم به دانشآموزان علاقهمند کنم این است که به فرع ماجرا خیلی اهمیت ندهند؛ اصل ماجرا این است که شما به این مسیر علاقه دارید و سعی کنید به جای این که از آن فاصله بگیرید، راهکارش را پیدا کنید.»
دانشآموز دارند مدال نقره المپیاد جهانی اظهار کرد: «در سالهای گذشته به دلیل این که مرحله دوم المپیادها که مرحله مهم و اساسی بود همزمان با زمانی قبل از امتحانات نهایی یعنی اردیبهشت برگزار میشد و امتحانات نهایی در خرداد بود، مشکل اساسیتر بود و فاصله آنچنانی بین امتحانات نهایی و مرحله دوم المپیادها نبود اما اکنون باشگاه دانشپژوهان جوان، برنامههایش را با توجه به امتحانات نهایی، تغییر داده و مرحله دوم المپیادها در اسفند برگزار میشود و چند ماهی بین امتحانات نهایی و مرحله دوم فاصله وجود دارد و طبیعی است که زمان زیادی برای جمع کردن امتحانات نهایی و گرفتن نتیجه مطلوب و مورد نیاز وجود دارد.»
یزدخواستی گفت: «توصیهای که میتوانم به بچهها داشته باشم این است که روزانه در کنار المپیادشان، یک مقدار و درصدی را به مطالعه دروس مدرسه و امتحانات نهایی اختصاص دهند و خیلی هم برای این موضوع نگران نباشند؛ چراکه این تغییری است که برای همه اتفاق میافتد و همه مقداری از زمانشان را برای مطالعه امتحانات نهایی گذاشتهاند. پس در رقابت المپیاد قرار نیست خیلی عقب بیفتید و شرایط مثل قبل است یعنی قبلا همه ۱۰۰٪ زمان خود را برای المپیاد میگذاشتند اما اکنون همه ۷۰٪ زمان را برای المپیاد میگذارند وتفاوتی در رقابت ایجاد نشده است.»
وی تصریح کرد: «به مسئولان پیشنهاد میکنم دانشآموزان را در رابطه با مسیری که در پیش دارند، آگاه کنند تا خوبیهای این مسیر، بیشتر برای آنها نمایان شود، دانشآموز متوجه شود که المپیاد چه ریسکها، خوبیها و امتیازاتی دارد و با روش رفع مشکلات آگاه شود که برای مثال؛ اگر به مسیر المپیاد بیایم چه نگرانیهایی وجود دارد. مسئولان به دانشآموزان توضیح دهند که با این مشکلات اینگونه رفتار کنید و این مشکلات به دلایلی که ذکر شد آنقدر نگرانی ندارد و اگر این اطلاعرسانیها به سطح عموم برسد، قطعا انگیزه بچهها بیشتر میشود و شرکت دانشآموزان پرشورتر از قبل میشود.»
یزدخواستی خاطرنشان کرد: «نکتهای که باید متذکر شد این است که مسئولان باید برای پاسخ به دانشآموزان، جوابی قانع کننده داشته باشند و باید راه حلی برای این پیدا کنند که مسیر المپیاد به دلیل امتحانات نهایی مثل قبل مطمئن نیست و بهترین راه برای این امر، پرسیدن نظرات بچههای المپیادی در جایگاه و فضای مناسب است؛ چراکه آنها این مسیر را طی کرده و با نیازهای آن آشنا هستند و با طریقه موفق شدن در آن مسیر آگاهاند.»
یزدخواستی ادامه داد: «از مسیری که آمدهام کاملاََ راضی هستم و میخواهم فرض را بر این بگذارم که هیچ وقت قرار نیست دوباره برگردم و اگر هم برمیگشتم همین مسیر را دوباره میآمدم؛ چون از نتیجه و مسیری که طی کردهام راضی هستم.»
دارنده مدال نقره المپیاد جهانی زیستشناسی تصریح کرد: «مهم نیست دانشآموزان چه زمانی المپیاد را شروع کنند ولی نکتهای که وجود دارد این است که دیر نشود! یعنی شاید یک نفر از پایه هفتم یا هشتم شروع کند ولی زمان ایدهآل آن از نظر من پایه نهم است ولی افرادی نیز هستند که از پایه نهم و هشتم شروع کردهاند و موفق هم شدهاند و در این راه حتی گاهی افرادی هستند که از پایه یازدهم شروع کرده باشند ولی به نظر من ایدهآل، پایه نهم است.»
وی گفت: «با توجه به اینکه زمان برای خواندن المپیاد محدود است و فرصت برای شرکت در المپیاد هم فقط در سال دهم و یازدهم وجود دارد، شروع را خیلی به تعویق نیندازند و کسانی که اکنون وقتش را دارند، شروع کنند و از طرفی دانشآموزانی که پایه دهم و علاقهمند به مسیر هستند، فکر نکنند که نمیشود؛ چون دانشآموزان خیلی زیادی داریم که از پایه دهم شروع کردند و موفق هم بودند.»
یزدخواستی در رابطه با عوامل موفقیت خود گفت: «عواملی که خیلی در این راه مهم هستند این است که خیلی علاقه دارم به این موضوع و دیگری این است که انسان درون خود ببیند که میتواند موفق شود؛ چون تا وقتی این را درون خود نبیند در واقع خودش را محدود میکند.»
وی اظهار کرد: «صحبتی که همیشه در جایگاههای مختلف با همسنوسالانم یا کسانی که سنشان از من کمتر است، دارم این است که مسیری که واقعا از آن لذت میبرید را انتخاب کنید. ما قرار است یک بار زندگی کنیم و از آن بهینه استفاده کنیم و لذت ببریم و غیر از این نیست. سعی کنید یک تعادلی بین مسیر و نتیجه ایجاد کنید.»
یزدخواستی ادامه داد: «حمایتی که مسئولان میتوانند از دانشآموزان داشته باشند این است که المپیاد، مسیری است که خروجی آن بچههایی هستند که واقعا ذهنشان پرورش یافته که یکسری مسائل و مشکلات را حل کنند، بچهها در مسیر المپیاد یاد نگرفتهاند که صرفاََ تست بزنند و یکسری مباحث را در ذهنشان به خاطر بسپارند و مغزشان توام بر این آماده شده که به جای خودش در لحظه، فکر کند و با تفکر، یکسری مسائل و مشکلات را حل کند.»
وی اضافه کرد: «بنابراین مسئولان با افرادی مواجه هستند که میتوانند خیلی از مشکلات را رفع کنند و در واقع المپیاد، نوعی سنجش است برای این که افراد لایق برای حل مشکلات را پیدا کند. پس شایسته است که دانشآموزان را بعد از المپیاد رها نکنند و از آنها استفاده مورد نیاز و مطلوب را داشته باشند.»
یزدخواستی گفت: «صحبت پایانی هم که دوست دارم داشته باشم، قطعا برای تحمل کردن چنین مسیری وادامه دادن و سپری کردن این راه، نیاز به حمایتهای مادی و معنوی بسیاری است و به همین خاطر باز هم مثل همیشه از والدین، اساتید و هر کسی که از ابتدای شروع تحصیل من، ذرهای حتی کمککننده بوده، تشکر میکنم.»
ارسال دیدگاه