محقق و مدرس مباحث سبک زندگی و طب ایرانی - اسلامی:

استفاده از غذاهای خنک و پرهیز از قدم زدن در زیر آفتاب برای فصل تابستان توصیه می‌‌شود

اصفهان (پانا) - محقق و مدرس مباحث سبک زندگی و طب ایرانی - اسلامی گفت به‌طور کلی، استفاده از خنکی‌جات و پرهیز از هوای گرم وقدم زدن و راه رفتن در آفتاب برای فصل تابستان توصیه می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۸۷۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از غذاهای خنک و پرهیز از قدم زدن در زیر آفتاب برای فصل تابستان توصیه می‌‌شود

کمیل یوسف‌شعیبی در گفت‌وگو با پانا خاطرنشان کرد: «فصل تابستان، مزاج گرم و خشک دارد و باعث افزایش گرما و خشکی در بدن انسان و طبیعت می‌شود و این گرمی و خشکی وقتی افزایش پیدا می‌کند در مزاج گرم‌مزاجان یعنی افراد زیر ۴۰ سال، بیش‌تر اثر می‌کند.»

وی افزود: «طبیعی است که جوان‌ها و نوجوان‌ها از فصل تابستان، بیش‌تر گرما و خشکی را می‌پذیرند و این باعث افزایش حرارت در بدن آن‌ها می‌شود. مواقعی جوانان، بی قرار و پرخاشگر می‌شوند و این طبیعی است و چیز عجیبی نیست و به خاطر گرما و خشکی است که در فصل تابستان افزایش پیدا می‌کند.»

یوسف‌شعیبی بیان کرد: «وقتی گرما و خشکی افزایش پیدا می‌کند، اتفاقاتی در بدن رخ می‌دهد. مثلا؛ تمرکز کاهش پیدا می‌کند، بی‌قراری، عجولی، پرخاشگری و از کوره در رفتن به خاطر گرمای هوا افزایش پیدا می‌کند. گرما و خشکی، معادل آتش است که آتش در میان عناصر ۴ گانه خلقت باعث می‌شود افراد، زود از کوره در بروند. توصیه‌ای که باید کرد این است که افراد گرم‌مزاج به‌خصوص نوجوان‌ها و جوان‌ها به‌طور ویژه باید خوراکی‌های سرد و تَر مثل دوغ و ماست، خیار و هندوانه و میوه‌های این فصل که عموماً سرد هستند، استفاده کنند.»

محقق و مدرس مباحث سبک زندگی و طب ایرانی - اسلامی تصریح کرد: «در بهار و تابستان که از فصل‌های گرم محسوب می‌شوند از خوردن دمنوش‌ها مثل زنجبیل و آویشن و گرمی‌جات شدید استفاده نکنند. اگر این اختلاف تاریخی که بین بچه‌ها و پدر و مادرها بر سر کولر وجود دارد را به یاد بیاورید، یکی از دلایلش همین است که پدر و مادرها عمدتاً طبعشان سرد است و بچه‌ها طبعشان گرم است و بچه‌ها می‌خواهند خنک و متعادل شوند ولی پدر و مادرها اگر کولر روشن شود، سردی‌شان زیاد می‌شود و بدن‌درد می‌گیرند.»

وی اظهار کرد: «توصیه ما این است که کسانی که سن‌شان بالا است، می‌توانند از گرمی‌جات استفاده کنند و نوجوان‌ها و جوان‌ها مقداری خنکی‌جات بخورند که بدنشان از درون خنک شود یا اینکه دست و پا و صورت‌شان را آب خنک بزنند یا دوش آب خنک بگیرند. اینجا هم توصیه می‌کنیم که نوجوان‌ها و جوان‌ها به ورزش‌های هوازی، فوتبال و رزمی و مواردی از اینگونه روی نیاورند؛ چون باعث افزایش حرارت بدن آن‌ها می‌شود. بهترین ورزش در این فصل‌ها استخر است البته نباید به سونا و جکوزی رفت.»

یوسف‌شعیبی خاطرنشان کرد: «اگر کودکی در خانه دارید، می‌شود او را در یک حوضچه کوچک آب خنک قرار دهید که باعث  آرامش بیشتر می‌شود. به‌طور کلی استفاده از خنکی‌جات و پرهیز از هوای گرم و در آفتاب قدم زدن و راه رفتن را توصیه می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار