آموزگار پایه سوم دبستان شهید قدوسی اصفهان:
قصهگویی باعث تثبیت یادگیری فارسی و ریاضی میشود
اصفهان (پانا) - آموزگار پایه سوم دبستان شهید قدوسی ناحیه ۵ اصفهان گفت: قصهگویی باعث تثبیت یادگیری دروس فارسی و ریاضی، افزایش فن بیان، اعتماد به نفس و درمان اضطراب دانشآموزان میشود.
مرجان جلالیان در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «از همان سال اول خدمتم، تصمیم گرفتم که کودکان را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فرهنگ و دانشمندان و فرهیختگان کشورم آشنا کرده و به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تشویق کنم. در سال ۱۳۹۸ دانشآموزی به نام «نازنینزهرا» داشتم که در شنوایی، مشکل داشت و کلمات را درست ادا نمیکرد و دچار لکنت زبان بود که تصمیم گرفتم او را به استفاده از قصهگویی و مطالعه کتابهای غیردرسی آشنا کنم و هر روز برایم داستان بخواند.»
آموزگار پایه سوم دبستان شهید قدوسی بیان کرد: «مهارت فن بیان و اعتماد به نفس آن دانشآموز هر روز بیشتر میشد و کلمات را خیلی درست و صحیح تلفظ میکرد و مشکلش هم در درک مفاهیم ریاضی، کمتر شده بود و نه تنها نازنینزهرا بلکه بقیه دانشآموزان هم به خواندن کتاب داستان، بسیار علاقهمند شده بودند و تقریبا روزانه ۲۰ دقیقه را به این موضوع اختصاص میدادیم.»
جلالیان تاکید کرد: «قصهگویی باعث تثبیت و تعمیق یادگیری بیشتر درک ریاضی و دیگر درسها میشود و باعث میشود که دانشآموزان با فهم بیشتر به درک مسالههای ریاضی و حل مسائل زندگیشان بپردازند و من با همین ترفند به حل مسائل آموزشی و درمان اضطرابها و تقویت اعتماد به نفس دانشآموزانم میپردازم.»
وی تصریح کرد: «همه دانشآموزان کلاس من، عضو گروه قصهگویی «هر شب یک داستان» شدند و در دوران کرونا با یاری خداوند و همکاری والدین، دانشآموزان به مطالعه تشویق شده و از فضاهای مجازی که آسیب به دانشآموزان میرساند، دور شدند.»
آموزگار پایه سوم دبستان شهید قدوسی ادامه داد: «گروه قصهگویی هر شب یک داستان در سال ۱۳۹۹ به همت قلمکاریان (رئیس کانون پرورش فکری کودکان) و مرتضی شکری (رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان) و لیلاسادات ابطحی (مسئول وقتِ آموزش ابتدایی) و امیر حبیبی و... برپا شد.»
وی با بیان اینکه مدیر ۳ کانال قصهگویی در شبکه شاد شدم، ادامه داد: «تصمیم گرفتم نه تنها دانشآموزان کلاسم بلکه تمام دانشآموزان استان اصفهان و سایر شهرهای ایران به این پویش قصهگویی ملحق شوند تا کمتر در فضای مجازی سرگرم باشند و به مطالعه کتاب و کتابخوانی بپردازند.»
جلالیان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰۰ دانشآموز از استان اصفهان و دیگر شهرهای ایران عضو این کانال هستند و به قصهگویی میپردازند، گفت: «هر روز حدود یکونیم تا ۲ ساعت و شاید هم بیشتر، وقتم را به شنیدن قصههای بچهها اختصاص میدهم و در کنار بنده، همکاران دیگر شامل ملیحه نظری، محبوبه خوشکام و زیبا هاشمی ساداتپرور و همکاران فرهنگی استان اصفهان در حدود ۴.۵ سال است که فعالیت میکنیم و چراغ کتاب و کتابخوانی را در شهر بافرهنگ اصفهان روشن نگه داشتهایم.
قصهگویی برای درمان اضطراب و افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان مفید است
آموزگار دبستان شهید قدوسی ناحیه ۵ اصفهان در مورد اهمیت قصهگویی برای دانشآموزان گفت: «سوگند، دانشآموز خندان و بانشاط کلاسم بود که واقعا از خندههای شاد این دانشآموز، شاد میشدیم. از اواخر آبان بود که با مراجعه مادر سوگند به مدرسه و اعلام حالت بیقراری سوگند و با اعلام اینکه دائم در منزل گریه میکند و دچار اضطراب جدایی از مادر شده است، مواجه شدم.»
وی با بیان اینکه با این وجود باورم نمی شد که واقعا این حرف مادر، صحت داشته باشد، افزود: «بعد از گذشت چند روز به حقیقت حرف مادر پی بردم و واقعا سوگند دچار اضطراب جدایی از مادر شده بود و دائم گریه میکرد و تحمل کلاس برایش غیر قابل قبول شده بود. به سوگند مسئولیت دادیم و معلمیار شد ولی کارساز نبود و دائم گریه میکرد به او توصیه کردم که هر شب برایم داستانهایی در مورد حال و هوای خودش بگوید و حال این دانشآموز با قصهگویی و فقط یک بار مراجعه به مشاوره کاملا خوب شد.»
جلالیان با بیان اینکه وقتی دانشآموزان به قصهگویی میپردازند در واقع باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و قدرت فن بیان آنان میشود، خاطرنشان کرد: «در این میان، الینا از دیگر دانشآموزانم از ۲ سال پیش به علت بیماری سخت پدر دچار اضطراب جدایی شد و ناخودآگاه این دانشآموز به کندن مژههای خود میپرداخت و با پیگیریهای پدر و مادر سعی کردیم که به درمان این دانشآموز بپردازیم.
وی اظهار کرد: «بنده با استفاده از مهارت قصهگویی و کاهش اضطراب دانشآموزم در درمان این دانشآموز، گام موثری برداشتم، اظهار کرد: «شکر خدا این دانشآموز موفق شد و بعد از مدتها مژههای او رویش جدید پیدا کرد و بسیار خوشحال هستیم که مشکل دانشآموز برطرف شده است.»
جلالیان تصریح کرد: «ضمن تشکر از زحمات معلمان عزیز توصیه میکنم که با دانشآموزان خود دوست باشند و به جای دادن تکالیف زیاد و غیر کاربردی از تکالیف مهارتمحور و مهارت قصهگویی در کلاسهای درسشان استفاده کنند تا در زمینه مهارتهای هشتگانه موفق عمل کنند.»
دانشآموزخبرنگار: ستایش کیقبادی
ارسال دیدگاه