رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش آموزش و پرورش خبر داد:

اجرای سنجش ملی در دوره‌های اول و دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه

جداول هدف، محتوا و ارزشیابی تبیین‌کننده نحوه سؤالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان است

اصفهان (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش آموزش و پرورش گفت سنجش ملی در هر دوره تحصیلی باید صورت پذیرد تا بازخورد مناسب از سنجش تحصیلی و فرآیند آموزشی دریافت شود و به دنبال آن مشکلات آموزشی برطرف شود که در دوره‌های اول و دوم ابتدایی و متوسطه دوره اول اجرایی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۷۰۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سنجش ملی در دوره‌های اول و دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان؛ محسن زارعی در همایش آزمون‌های نهایی استان اصفهان اظهار کرد: امروز این افتخار نصیب ما است که در کشوری زندگی می‌کنیم که هیچ کشوری نگاه چپ به این مَرز و بوم نمی‌تواند داشته باشد. ایران عزیز اسلامی امروز برترین کشور منطقه به اعتراف دشمنان است و این عظمت به راحتی حاصل نشده و این امر باید به نسل جدید منتقل شود که تقویت هویت ملی را برای نسل آینده به دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم شاهد اضمحلال رژیم منحوس صهیونیستی باشیم و این رژیم کوک‌کُش که دل هر انسان‌دوست و نوع‌دوستی را خارج از عقیده به درد آورده است، امروزه در مقابل دیدگان جهانیان، منفورتر از هر زمان دیگری هستند و امیدواریم نابودی این رژیم را هرچه زودتر ببینیم.

زارعی گفت: نتیجه برگزاری آزمون نهایی، معیاری برای سنجش عملکرد نظام آموزش و پرورش است و آنچه در جامعه به عنوان میانگین معدل‌های کتبی مطرح شد بر اساس اصل شفافیت بوده و در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش است که باید در گام اول، وضع موجود نظام تعلیم و تربیت را به درستی بررسی کرد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: هیچگاه سطح کیفی آموزش و پرورش با آزمون نهایی سنجیده نشده بود و همیشه این امر با آزمون‌های بین‌المللی تیم و پرلز صورت پذیرفته است و واکنش عمومی نسبت به امتحانات نهایی، خود به نشانه یک دستاورد مطرح است که این آزمون معیاری برای کیفیت‌سنجی است.

وی ابراز کرد: هدف آزمون‌ها این بوده که طراحی سؤالات در چهارچوب‌های اهداف برنامه درسی قرار گیرد و همه اهداف ترسیم‌شده در کتب درسی را پوشش دهد و نشان دهد دانش‌آموزان در چه درسی و چه مبحثی مشکل دارند و این مشکل ناشی از چیست.

زارعی خاطرنشان کرد: تغییر فرآیند آزمون، نشان داد که دانش‌آموزان باید مبتنی بر یادگیری مطالعه کنند و تلاش آنان نباید مبتنی بر دانش و صرفاً حفظ مطالب باشد. با برگزاری آزمون‌های شبه‌نهایی، چالش‌های دانش‌آموزان در این امتحانات مشخص می‌شود که دبیران می‌توانند آن را برطرف کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: سنجش ملی در هر دوره تحصیلی باید صورت پذیرد تا بازخورد مناسب از سنجش تحصیلی و فرآیند آموزشی دریافت شود و به دنبال آن مشکلات آموزشی برطرف شود که در دوره‌های اول و دوم ابتدایی و متوسطه دوره اول اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: سنجش ملی، تغییری در نظام ارزشیابی دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند و کماکان ارزش توصیفی و کیفی موجود با حضور معلم وجود دارد و مقرر است دریافت و بازخوردی از نظام آموزشی و پرورشی دریافت شود.

زارعی ادامه داد: برای انجام این مهم برخی از دروس نظیر علوم و ریاضی پایه ششم به‌صورت هماهنگ کشوری طراحی می‌شود که هدف از آن رقم خوردن سنجش ملی است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: فلسفه تالیف ارزشیابی توصیفی مبتنی بر شایستگی است نه مبتنی بر دانش و با ابزارهای مختلف سنجش و ارزشیابی نظیر مشاهده رفتار، ثبت عملکرد و آزمون عملکردی صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار