رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی : تا پایان سال در ۱۵ استان حداقل یک مدرسه عادی برای کودکان با نیازهای ویژه مناسب سازی می شود
کرج (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه دانشآموز با نیازهای ویژه به ما ثابت کردند که فضیلتآفرین، تعادلبخش و تکاملآفرین هستند، از مناسب سازی حداقل یک مدرسه در ۱۵ استان کشور برای کودکان با نیازهای ویژه تا پایان سال خبر داد.
سیدجواد حسینی در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان در کانون فرهنگی شهید فهمیده کرج گفت:«ما باید نگاهمان به جامعه، تعلیم و تربیت و دانش آموزان و به خصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه داراییمحور باشد، داراییهای انسانها را ببینیم و رشد دهیم.»
او افزود:«ما حق برچسب زدن به انسانها را نداریم، با این وجود حق داریم داراییهای آنان را ببینیم، توانمندیهایشان را بشناسیم، برجسته کنیم، رشد بدهیم و ترویج دهیم آنگاه جامعه انسانی، تعلیم و تربیت انسانی، شکوفایی، بالندگی انسان و جامعه، تعادلبخشی انسان و جامعه و تکامل آفرینی رقم خواهد خورد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«در هیچ آموزه یا آیهای از قرآن، نقص جسم و ذهن به عنوان عارضه منفی یاد نشده است و بر اساس آموزههای دینی، جهاد در راه خدا، کسب علم و تقوا عوامل برتری انسانها به یکدیگر است.»
او با بیان اینکه معلولیت، محدودیت نیست، افزود: «۳۰۰ نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در کنکور گوی رقابت را از سالمترین افراد میربایند و در بهترین رشتهها و دانشگاهها پذیرفته میشوند که در عمل نشان میدهند که معلولیت، محدودیت نیست.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت:«۱۵۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه ما ثابت کردند که فصیلتآفرین، تعادلبخش و تکاملآفرین هستند، معلول کسی است که در مسیر دانایی حرکت نمیکند، آن معلولیت خطرناک است.»
او با بیان اینکه معلمان ما تعلیم نمیدهند بلکه تعلیم میبینند، افزود:«به عبارتی معلمان به دانشآموزان هم آموزش میدهند و هم این موارد را از دانشآموزان میآموزند، روحیه معلمان ابتدایی با معلمان سایر مقاطع تحصیلی متفاوت است و از صداقت، آرامش و عطوفت و مهربانی و هیجانهای مثبتری برخوردارند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:«همچنین معلمان استثنایی، پاکی، صداقت و انگیزه و کارآمدی افزونتری دارند زیرا دانشآموزانی پاک تر و صادق تر دارند»
او ادامه داد:«تا پایان سال ۹۸ در ۱۵ استان و تا پایان سال آینده در سایر استان ها حداقل یک مدرسه عادی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه کاملا مناسب سازی می شود و شامل مناسب سازی فضا و تجهیزات، محتوا درسی ،معلمان، دانشآموزان و خانوادهها خواهد بود.»
حسینی افزود:«در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی ما حدود ۸۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحصیل می کنند و بیش از ۷۱ هزار دانش آموز در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل هستند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح زیارت اولی ها، راه اندازی پارلمان اولیا ،استفاده از روش های مدرن در فرآیند تعلیم و تربیت ، توانمندسازی نیروی انسانی ، افتتاح طرح های عمرانی را ازجمله دیگر برنامه های آموزش و پرورش استثنایی کشور برشمرد و تصریح کرد:«برای دانش آموزان با نیازهای ویژه یک اردوگاه در مشهد مقدس با ظرفیت ۴۰۰ نفر شب خواب با کمک خیرین ساخته می شود تا دانش آموزان سالی یکبار به این سفر معنوی اعزام شوند.»
حسینی افزود:«هدف راهبردی سند تحول بنیادین تمام ساحتی است تا در تعلیم و تربیت به کیفیت بخشی و عدالت دست پیدا کنیم که این مهم نیز در مدارس استثنایی دنبال می شود.»
در این آیین از ۵۰ معلم و دانش آموز مدارس استثنایی موفق و مقام آور در زمینه های ورزشی، هنری ، فرهنگی ، پژوهشی و آموزشی تجلیل شد.
ارسال دیدگاه