افزایش 4 برابری اعتبارات 2400 هکتار محدوده بازآفرینی شهر

همدان (پانا) - کارگاه تخصصی- آموزشی بازآفرینی شهر با محوریت بازآفرینی محله با رویکرد اجتماع محور دیروز در تالار قرآن همدان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۶۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 4 برابری اعتبارات 2400 هکتار محدوده بازآفرینی شهر

شهردار همدان در این کارگاه تخصصی با بیان اینکه محدوده بازآفرینی شهر همدان 2 هزار و 400 هکتار است گفت: به زودی دفاتر خدمات شهری به صورت الکترونیک به منظور تسهیل کار شهروندان راه‌اندازی می‌شود.

عباس صوفی افزود:‌ توجه به بافت‌‌های فرسوده و رفع ناپایداری آن موضوع جدی و محوری است و دولت روی این موضوع بسیار حساس شده و در حال نهادینه شدن است.

صوفی ادامه داد: رشد جمعیت شهری در ایران بیش از استانداردهای جهانی است به طوری که در ایران بالای 70 درصد و در جهان حدود 60 درصد است و از سویی وقتی جمعیت زیاد می‌شود فرسودگی روز به روز شهر توجه به بازآفرینی را پررنگ می‌کند.

صوفی افزود: با توجه به قدمت بسیار بالا و بافت‌های چندگونه در شهر، وجود بافت‌های تاریخی سکونتگاه‌های غیر رسمی و فضاهای روستایی که به شهر الحاق شده محدوده طرح بازآفرینی همدان 2هزار و 400 هکتار است و توجه به بالا بردن کیفیت و کمیت زندگی جزو اولویت‌های مدریت شهری‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مدیریت‌های دولت مبنی بر ارتقاء کیفیت و کمیت زندگی در حوزه‌های بازآفرینی مدیریت شهری هم وظیفه دارد این موضوع را پیگیری کند و نخستین کاری که باید صورت بگیرد مطالعه، شناسایی و تصویب محدوده بازآفرینی بودکه 2 هزار و 400 هکتار محدوده بازآفرینی شهر به تصویب رسیده و در کنار آن برای تسهیل کار در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های مختلفی آغاز شده است.

وی تأکید کرد: باید معنای دقیق و واقعی از بازآفرینی داشته باشیم و نقش و مشارکت مردم در این زمینه بسیار ملموس است و اگر نتوانیم مشارکت مردم را داشته باشیم همه طرح‌ها بر روی کاغذ باقی می‌ماند.

صوفی با بیان اینکه یکی از نیازها برای مشارکت شهروندان شناخت نیازهای آن‌ها در بخش‌های مختلف است تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه زیرساختی کارهای خوبی صورت گرفته و مردم باید ببینند که حداقل‌های زندگی برای شهروندان ایجاد شده است و در مجموعه این 2هزار و 400 هکتار اقدامات خوبی از جمله ایجاد زیرساخت ها، پارک و فضای سبز، ساخت فرهنگسرا و... آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

شهردار همدان افزود: امسال بودجه بازآفرینی به 30 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به دو سال قبل 4 برابر افزایش داشته و در کنار اقدامات عمرانی فعالیت‌های دیگری نیز مانند صدور پروانه ساخت و ساز در املاک عادی برابر املاک سنددار، تشکیل کمیته تشخیص برای تسهیل کار شهروندان و... انجام شده است.

شهردار همدان گفت: ‌برای محدوده‌های حاشیه و محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر، در بخش تاریخی بافت‌های واجد ارزش شناسایی می‌شود و به تصویب می‌رسد و اقدامات خوبی برای بافت‌های ارزشی و تاریخی انجام شده به عنوان نمونه بازسازی کاروان‌سراها مثل کاروانسرای میرزا نصرالله صورت گرفته و شهروندان را ترغیب می‌کنیم تا در حفظ این بافت‌ها تلاش کنند و به صورت تک پلاک امتیازات خوبی در حوزه صدور پروانه ساخت و ساز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

صوفی با اشاره به اینکه به دنبال بالا بردن کیفیت و کمیت حوزه‌های بازآفرینی هستیم ادامه داد:‌ نگاه ویژه‌ای به تمام نقاط شهر که در حوزه بازآفرینی هستند داریم و اعتقاد داریم مجموعه مدیریت شهری و مدیریت استان خیلی جدی به موضوع بازآفرینی شهری نگاه می‌کنند.

صوفی افزود:‌ امیدواریم روزی شاهد ارتقاء بافت‌های دارای ارزش شویم و بافت‌های تاریخی شهر حفظ شود.

شهردار همدان گفت:‌دفاتر تسهیل گری جزو حوزه مدیریت شهری با نگاه جدیدتری مورد توجه قرار گرفته است و در آینده نزدیک صدور پروانه و خدمات کار در قالب الکترونیک طراحی می‌گردد و دفاتر خدمات شهری به زودی به منظور تسهیل کار شهروندان راه‌اندازی می‌شود.

در کارگاه تخصصی- آموزشی بازآفرینی با محوریت بازآفرینی با رویکرد اجتماع محور در بخش اول مروری بر مفاهیم، اصول، ابعاد، ویژگی‌های بازآفرینی شهری با سخنرانی محمد مهدی نوروزیان، مدیرکل دفتر هدایت و راهبری طرح‌های بازآفرینی انجام شد و در بخش دوم نیز مروری بر چارچوب‌های رویکرد اجتماع محور در بازآفرینی محلات هدف توسط آمنه منصوری صورت گرفت و در بخش سوم این کارگاه نیز بازآفرینی مشارکتی در محله با سخنرانی سعید نوری نشاط، مشاورعالی در مدیریت دانش و راه‌اندازی نهادهای توسعه محور انجام شد.

*محمد امید قانع: انتخاب10 محله همدان برای تشکیل دفاتر تسهیل‌گری

معاون بازآفرینی فضاهای شهری شهردار همدان هم در گفتگو با خبرنگار هگمتانه هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را تشکیل دفاتر تسهیل‌گری عنوان کرد و گفت: این دفاتر یکسری شرح خدمات و فعالیت دارد که ماحصل این کارگاه آموزشی به عنوان شرح خدمات این دفاتر اعلام می‌شود.

محمد امید قانع ادامه داد:‌ حدود 10 محله در شهر همدان شناسایی شده که محله خضر به صورت آزمونه این طرح از چند ماه پیش آغاز به کار کرده است.

فعالیت و مشارکت مردم و ساماندهی محلات و بررسی مشکلات در حوزه حاشیه شهر صورت می‌گیرد و مبحث صدور پروانه و سرمایه‌گذاری در آن راحت‌تر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در شهرهای شیراز، رشت اصفهان و تهران انجام شده افزود: این طرح در همدان با گستره بیشتر نسبت به بقیه شهرها در حال انجام است.

وی همکاری و همیاری همه دستگا‌ه‌های اجرایی را در اجرای این طرح ضروری دانست و تصریح کرد: ‌امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها محلات بتوانند با مشارکت مردم مشکلات و مسائل را برطرف کنند.

*نوروزیان: بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن، توسعه و تجهیز امکانات و خدمات روبنایی و زیرساخت‌های شهری و محله‌ای از ارکان طرح بازآفرینی محلات است

در بخش نخست این کارگاه مدیرکل دفتر هدایت و راهبری طرح‌های باز‌آفرینی با بیان عوامل ظهور رویکرد بازآفرینی گفت: این رویکرد در بخش بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌‌های تاریخی با رویکرد و برنامه‌ریزی انجام می‌شود که در بخش بافت‌های فرسوده، طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به عنوان رویکرد برنامه‌ریزی مورد توجه است و در بخش سکونتگاه‌های غیر رسمی برنامه ساماندهی این مکان‌ها و اقدامات نوسازی اجتماع‌ها و طرح حفاظت جامع باز زنده سازی بافت تاریخی شهر مورد توجه است.

محمد مهدی نوروزیان با بیان این مطلب افزود: عوامل ظهور رویکرد باز آفرینی معایب و مزایایی دارد که در طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری می‌توان توجه به بافت‌های فرسوده و پرکردن خلاء طرح‌های بالا دست را به عنوان مزایا و انتفاع و پروژه محور بودن، غیرمشارکتی و از بالا به پایین بودن نظرات و نیز مبتنی بر کسب و کار و سوداگری را از جمله معایب آن عنوان کرد.

وی ادامه داد: برنامه ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی و اقدامات نوسازی اجتماعات آن‌ها، مشارکت جویانه و دارای فرایند محوری و نگاه فرابخشی است و در بخش طرح حفاظت جامع از بافت تاریخی شهر شاهد جلوگیری از تخریب بافت‌های مورد تأکید و توجه به ارزش‌های تاریخی ملموس است.

نوروزیان همچنین اظهار کرد: ‌در مجموع روندهای گذشته تهیه و تدوین طرح‌های موضعی نه تنها نتوانستند روند ناکارآمدی و فقر شهری را کاهش دهند بلکه باعث افزایش سطح آن‌ها و گاه گسترش دامنه مسائل آن‌ها به سایر نقاط شهر شدند.

وی در ادامه در خصوص عوامل ظهور بازآفرینی گفت: در واکنش به ضعف‌های اساسی گرایشات گذشته، که هیچ چارچوب راهبردی و یکپارچه برای توسعه مناسب ارائه نمی‌دادند پاسخگویی به فراخوان اندیشیدن در خصوص رفع مشکلات از طریق راه‌های هماهنگ موجب ظهور بازآفرینی شد.

نوروزیان در بخش دیگری از سخنان خود سیاست بازآفرینی شهری را در برگیرنده نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد شهرها به گونه‌ای پایدار عنوان و خاطرنشان کرد:‌ در نهایت ضمن پیشگیری و درمان مشکلات شهری این طرح منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و قابلیت زیست پذیری شهرها شده است.

وی ارکان و محورهای بازآفرینی شهری را بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن، توسعه و تجهیز امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای و توسعه فضاهای عمومی و نیز ارتقای توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و نهادی بیان کرد.

در بخش دوم این کارگاه آموزشی نیز رویکرد اجتماع محور مبتنی بر ظرفیت‌سازی در اجتماعات محله‌ در چارچوب تمرکززدایی از نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و مشارکت واقعی و استفاده از ظرفیت کلیه دخیلان در عرصه تصمیم سازی و اقدام مورد بررسی قرار گرفت و در بخش سوم نیز بازآفرینی مشارکتی در محله با سخنرانی سعید نوری نشاط مشاورعالی در مدیریت دانش و راه‌اندازی نهادهای توسعه محور با مشارکت شرکت کنندگان انجام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار