خدابخش: معماری ،ترکیب علم و هنر و مهندسی است

استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از دانشکده معماری گفت: معماری ،ترکیب علم و هنر و مهندسی است. ماندگاری و قدمت و انتقال به نسل جدید نشان می دهد که میراث ما چقدر قوی بوده است.

کد مطلب: ۸۶۷۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
خدابخش: معماری ،ترکیب علم و هنر و مهندسی است

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی در گفت‌گو با پانا درباره بازدید از دانشکده معماری اظهار کرد: تبریز از شهرهای محدودی است که دارای تعداد چشم‌گیری از خانه‌های تاریخی از دوره‌های مختلفی است.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی توانسته است تعدادی از این خانه‌ها را خریداری کند تا از آنها چه اداری و چه فرهنگی استفاده کند. خوشبختانه دانشگاه هنر‌های اسلامی این دانشکده معماری را تاسیس کرده است وکار پر ارزشی انجام داده است. اگر دانشگاه هنر اسلامی نبود شاید تا کنون از این مکان استفاده‌ای نمی‌شد.

استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: من معتقدم یک کار ارزشمند و ماندگاری انجام شده است. دانشکده معماری تبریز مجموعه‌ای از هنرهای سنتی و اسلامی شهر تبریز رابه وجود آورده است.

مجید خدابخش گفت: دانشجو در درفضای کاملا معماری اسلامی درس می‌خواند.متاسفانه فعلا فقط دانشگاه‌های پزشکی دارای شرایط کارآفرینی هستند که با تلاش بیشتر می‌توان این زمینه را در این دانشکده نیز برقرار کرد.


وی ادامه داد : این کار از دو جهت ارزش دارد. یکی نگهداری و مرمت میراث فرهنگی این شهر و کشور است که در آن جهت قدم برداشتیم و این قدم های ارزشمندی است.دوم آموزش معماری اسلامی با محیط اسلامی، ایرانی و تاریخی و توسط اساتیدی که در اینجا با دانش آموزان کار انجام می دهند.


استاندار آذربایجان شرقی گفت: معماری، هنر و مهندسی باید با هم توام باشد. که خوشبختانه از هر جهت، از در و دیوار، حوض و...این ساختمان، حتی زمینش هنر می بارد.


وی اذعان کرد: این چهار دیواری درست نشده است که صرفاً در آن سکونت کنند. بلکه همزمان به زندگی و آرامش نیاز داشتند . می خواستند همراه زندگی آرامش را هم به دست آورند .مطمئنم فارغ التحصیلان این دانشکده معماری در اقصی نقاط کشور منشا خدمات و گسترش این چنین معماری هایی خواهند بود.


خدابخش افزود: در شهر تبریز تعداد خانه های تاریخی قابل توجه است.از 3 کانال میتوان این خانه های تاریخی را تملک کرد.یکی خود دولت است. از طریق میراث فرهنگی که تعدادی از آنها تملک شده است. ولی با این وضعیت دولت زیاد بودجه برای این کار ندارند. دوم شهرداری استیک تعدادی را قبلا شهرداری تملک کرده بود برای کارهای فرهنگی.اکنون بیشتر از این دو مورد دانشگاه هنر اسلامی تملک می‌کند.

وی افزود:باید کمک کنیم تا تاریخ شهر حفظ شود زیرا که تمدن شهر را با این خانه‌ها و این موارد می‌توان نشان دادو اینکه تبریز در ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری اسلامی بود یکی از دلایلش وجود این خانه‌های تاریخی بود.


استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: از اقصی نقاط دنیا و ایران این خانه ها را زیارت می کنند. چند صد سال پیش انسان های بودند که هم زیبا فکر می‌کردند و هم مهندسی فکر می کردند و هر دو را با هم انجام می دادند.اکنون می بینیم که خانه های جدید بعد از ۱۰ سال تبدیل
به خانه های فرسوده .می شوند ولی اکنون می بینیم که این خانه ها باقدمت صد سال یا بیشتر بسیار خوب ساخته شده‌اند.


وی خاطر نشان کرد:باید نشان داده شود که قصد و نیت ها و اراده ها چقدر خیر بوده است و در عین حال با یک هنر، علم و مهندسی ساخته شده اند، ماندگاری و قدمت و انتقال به نسل جدید نشان می دهد که میراث ما چقدر قوی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار