برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با رویکرد های جدید آموزش دوره پیش دبستانی در فیروزکوه
فیروزکوه(پانا)- کارگاه آموزشی آشنایی با رویکردهای جدید آموزش دوره پیش از دبستان در دبیرستان دخترانه هفده شهریور فیروزکوه با حضور کارشناس آموزش پیش دبستانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شد.
حمیدرضا محمد بیگی در گفتگو با خبرنگار پانا شهرستان های استان تهران هدف از برگزاری این کارگاه را ایجاد پایه های اساسی و لازم در دانش آموزان توسط دبیران برای مقابله با مشکلات جامعه در آینده دانست و تصریح کرد: زمانی که بچه ها از دوران پیش از دبستان به خوبی مورد آموزش و تربیت قرار بگیرند، در آینده هنگامی که وارد مدرسه و جامعه شدند و در انتخاب رشته تحصیلی و در زندگی شخصی خود موفق تر عمل خواهند کرد، زیرا آموزش های مناسب و با کیفیت را در سنین حساس خود یاد گرفته اند و مهارت های پایه و اساسی لازم برای اینکه در آینده بتوانند خود را با مشکلات جامعه وفق دهند در آنها ایجاد شده است.
وی در ادامه افزود:انتظار ما این است که مربیان پیش از دبستان ما با کیفیت ترین و بهترین آموزش را که حق بچه ها و انتظار خانواده ها از ما است را بگذرانند و بنابراین ما باید بتوانیم که مربیانمان را با روش ها و نظریه های جدید آشنا کنیم تا این دبیران در کلاس های درسی خود این آموزش ها را مورد استفاده قرار دهند تا کیفیت مورد نظر ما محقق شود.
مسئول پیش دبستانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در پاسخ به این پرسش که مربیان بهتر است از چه محتوایی در آموزش های خود استفاده کنند تا بهترین اثربخشی را داشته باشد، اذعان داشت: هر استانی میتواند محتوای استانی ویژه داشته باشد، وبه همین دلیل ما در شهرستان های استان تهران و از شهرستان فیروزکوه شروع به آموزش کرده ایم تا شهرستان ملارد و ۲۱ منطقه آموزشی داریم و حدود هفتاد هزار دانش آموز رانیز تحت پوشش آموزش های پیش دبستانی قرار داده ایم.
محمد بیگی ادامه داد: برای اینکه بهترین کیفیت یادگیری را ارائه دهیم ازکارشناسان و صاحب نظران استان تهران در حوزه های مختلف نظیر حوزه روانشناسی، ادبیات کودکان ، دبیران با تجربه و... در تولید محتوای باکیفیتی استفاده کردیم که این محتوا های آموزشی را را در اختیار مربیان قرار دادیم و زمانی که نتوانستیم به موقع به دبیران آموزش های لازم را ارائه دهیم و یا در منطقه ای امکانات برگزاری این دوره را نداشتیم و یا اگر دبیری در کارگاه های آموزشس نتوانست شرکت کند حداقل محتوای مناسب در اختیار دبیران قرار بگیرد و مربی بتواند با استناد از آن محتوا آموزش های خود را به بهترین نحو انجام دهد.
وی گفت: تمامی شهرستان های استان تهران و حتی بعضی از مناطق شهر تهران به دلیل کیفیت محتوای آموزشی پیش از دبستان از یک محتوای واحد استفاده میکنند و همچنین هر منطقه به تناسب محتوای آموزشی که میخواهد به دبیران خود آموزش دهد استاد مورد نظر را انتخاب میکند.
بیگی تصریح کرد: لازم به ذکر است این کارگاه آموزشی سومین کارگاهی میباشد که در سه سال متوالی در شهرستان فیروزکوه برگزار می گردد، در سال اول در حوزه مدل ها و الگوهای آموزشی و روانشناسی رشد و روانشناسی کودکی برای دبیران کارگاه آموزشی برگزار شد و در سال گذشته پیرامون مهارت های هنری و کاربرد هنر در یادگیری و در سال جاری درباره رویکردهای جدید آموزشی برای دبیران کارگاه آموزشی برگزار کردیم.
وی برای حل مشکل روستاهایی که از تراکم جمعیت پایان برخوردار هستند و برای اینکه دانش آموزان این روستاها از نعمت آموزش محروم نباشند ، تاکید کرد: عمده پیش دبستانی ها به صورت غیر دولتی اداره می شوند و برای اینکه بخش خصوصی وارد نشودً و برای اینکه در مدرسه ای در روستا کلاس برگزار شود حداقل بین پانزده الی ۲۵ نفر دانش آموز باید در آن روستا باشد که برای موسس صرفه اقتصادی داشته باشد به همین دلیل برای حل مشکل روستاهایی که تراکم جمعیت کم دارند و برای اینکه همه دانش آموزان از نعمت آموزش محروم نشوند و عدالت آموزشی برقرار باشد از مدیران مدارس ابتدایی روستاهایی که تراکم جمعیت بیشتری دارند تقاضا کردیم تا این دانش آموزان را در مدارس خود جای دهند و همچنین محتوای آموزشی رایگان در اختیارشان قرار میدهیم و زحمات دبیرانی که برای این دانش آموزان زحمت میکشیدن را به گونه ای جبران میکنیم.
محمدبیگی خاطر نشان کرد: در سال جاری در روستاهای اطراف شهرستان فیروزکوه حدود ۱۱۴ نوآموز داریم و برای اینکه این دانش آموزان از نعمت آموزش محروم نشوند در گفتگویی که با مدیر کل استان برای حل این مشکل شهرستان فیروزکوه داشته ایم قرار بر این شد که از دبیران بازنشسته به صورت قراردادی بهره مند شویم زیرا نیروی رسمی نداریم و از نظر نیروی انسانی در مضیقه هستیم و دبیرانی پیش دبستانی دبیران رسمی و یا سرباز معلم آموزش و پرورش نیستند بلکه نیروهای آزاد هستند که از طرف موسسه های آموزشی معرفی شدند که پس از گزینش اگر رشته های مناسبی داشته باشند توسط مدارس و مراکز غیردولتی به عنوان مربی پیش دبستانی به کار گرفته میوند.
/خبرنگار: فاطمه شاه حسینی/
ارسال دیدگاه