عید سعید قربان گرامی باد

اسلامشهر (پانا) - عید قربان یاعید الاضحی به روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه گفته می‌شود که از گرامی‌ترین عیدهای مسلمانان است.

کد مطلب: ۸۴۷۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
عید سعید قربان گرامی باد

در روایات مختلف دین اسلام آمده‌ که حضرت ابراهیم (ع)در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود.

اما مدت‌ها بعد ،هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود ، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.

او پس از کشمکشهای فراوان درونی ، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش ، به محل مورد نظر می‌روند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود.

ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند .

خداوند قربانی او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود واین سنت قربانی روز عید قربان در سرزمین منا یادبود رخداد ذبح اسماعیل می‌باشد.

برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی نمودن در این عید بر همه افرادی که براساس فقه اسلامی اعمال حج را به جا می‌آورند واجب و الزامی است.

حکمت قربانی قرب و نزدیک شدن به خداوند است که اگر عمل بر پایه تقوا باشد نزدیک شدن به خداوندحاصل می‌شود و این ایثار و عشق پیامبر به انجام فرمان خدا ، فریضه‌ای برای حجاج می‌گردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم سازند و.

شایان ذکر است ،در روز عید قربان اعمالی مانند نماز عید قربان ، قربانی کردن ، غسل، زیارت امام حسین(ع) ، دعای ندبه ، دعای چهل و شش و چهل و هشت صحیفه سجادیه مستحب است.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار