روایت دانش‌آموزخبرنگار پانا از پرتاب ماهواره سنجشی پارس یک؛

پرتاب ماهواره «پارس یک» تحکیم‌کننده غرور ملی برای دانش‌آموزان

شهریار (پانا) - بازدید از پژوهشگاه فضایی ایران و پرتاب ماهواره پارس یک از نزدیک، برایم سرشار از حس غرور ملی و روزنه گشایش درهای امید بود.

کد مطلب: ۱۴۶۱۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
پرتاب ماهواره «پارس یک» تحکیم‌کننده غرور ملی برای دانش‌آموزان

ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح روز پنج‌شنبه (10 اسفند) به سمت پژوهشگاه فضایی ایران حرکت کردیم. با دیدن ساختمان باشکوه پژوهشگاه فضایی ایران بسیار متعجب شدم؛ عکس آنجا را قبلا را در اینترنت دیده بودم اما از آنچه که فکر می‌کردم زیباتر، باشکوه‌تر و بزرگتر بود.

به همراه دوستانم به سمت سالن اجتماعات حرکت کردیم و از همان ابتدا از ذوق از دست ندادن لحظه‌ها شروع به گرفتن عکس و فیلم کردیم. موضوع برنامه امروز، ماهواره پارس یک بود که تمام مراحل ساخت آن در کشور ایران انجام شده بود و امروز به فضا فرستاده می‌شد و ما این افتخار را داشتیم که به‌صورت زنده، شاهد این افتخار بزرگ و غرورآفرین ملی باشیم.

همه چیز خیلی خوب و جذاب پیش می‌رفت تا اینکه حسن سالاریه (مدیر سازمان فضایی) با سخنان امیدبخش خود در خصوص نحوه ساخت و اجزای ماهواره ملی، فضای این اردوی هیجان‌انگیز را سرشار از غرور ملی کرد.

ماهواره پارس یک توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد. شواهد موجود نشان‌دهنده تزریق موفق پارس یک در مدار ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ است. ماهواره پارس یک، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است.

این ماهواره که ۱۳۴ کیلوگرم وزن دارد به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده و قابلیت تصویربرداری از ۹۵ درصد اراضی ایران در کمتر از ۱۰۰ روز را دارد.

این ماهواره ساعت ۹:۱۳ دقیقه از روسیه پرتاب و ساعت ۲ به وقت محلی ما داده‌های آن قابل دریافت بود و همین موضوع، امکان برقراری ارتباط را فراهم می‌سازد. هر یک دوری که ماهواره به دور زمین می‌چرخد، حدود یک‌ونیم ساعت طول می‌کشد.

در روند پرسش و پاسخی که هر کدام از ما با مدیر سازمان فضایی داشتیم، فهمیدیم که از بسیاری از تلاش‌های شبانه‌روزی نخبگان کشورمان بی‌خبر هستیم و زمانی که روند روزمرگی زندگی را می‌پیماییم، آ‌ن‌ها لحظه‌به‌لحظه برای پیشرفت ایران در حال تلاش‌اند.

اینجا بود که بیش از پیش به فکر تاثیرگزار بودن در آینده در عرصه‌های مختلف و ایجاد انگیزه برای هموطنانم افتادم. به امید آن روزی که همه‌ ما نوجوانان و جوانان ایرانی بتوانیم دلیل سربلندی کشورمان باشیم.

دانش‌آموز خبرنگار: زهراسادات موسوی‌نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار