یک دبیر درس دین و زندگی تأکید کرد:
ضرورت توجه به جنبههای روانشناختی دانشآموزان در فرایند تدریس
شهرری یک(پانا)- دبیر درس دین و زندگی در شهرری، بر در نظر گرفتن جنبههای روانشناختی دانشآموزان در فرایند تدریس تاکید کرد و تأثیر ابعاد روانشناختی بر روند کلاس را امری غیرقابل انکار دانست.
هاجر پوررحیم، دبیر درس دین و زندگی دبیرستان حجاب ناحیه یک شهرری در رابطه با نحوه صحیح ارتباط با دانشآموزان و ضرورت پاسخدهی دقیق به سوالات دانشآموزان در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «دانش آموزان اغلب سوالات و ابهاماتی دارند که در ذهن آنها پدید آمده و این یک مسئله کاملا طبیعی مخصوصا در سنین نوجوانی است؛ ممکناست به برخی از این سوالات در کتاب درسی پاسخی داده نشده باشد، یا منابع اطلاعاتی گستردهای که بتوان از آنها جواب قاطعی استخراج کرد، موجود نباشد؛ در اینجا معلم وظیفه این آگاهسازی را در چهارچوب دارد و نباید از پاسخدادن به برخی سوالهای معقول دانشآموزان طفره رفت.»
پوررحیم در رابطه با ارتباط صحیح دانشآموز و معلم تاکید کرد: «فضای کلاس علاوه بر صمیمانه بودن باید فضایی شاد داشته باشد و در خور دانشآموزان با توجه به سن آنها باشد، که وقتی دانش آموزان در کلاس هستند احساس خوبی داشته باشند و البته باید بهتناسب فضای کلاس با سن دانشآموزان هم توجه داشت؛ گاهی دانشآموزان در سنین ۱۷_۱۸ سالگی هستند و معلم با استفاده از روشهایی همچون بازی و… سعی در جذابتر کردن کلاس دارد که ممکن است برخی از بازیهای درسی برای این سنین مناسب نباشد یا بالعکس همین قضیه هم در مدارس ابتدایی نیز دیده میشود که معلم شیوهای مستبدانه و خشک دارد؛ البته که معلم هم با شادی دانش آموزان انرژی می گیرد.»
دبیر درس دین و زندگی دبیرستان حجاب ادامه داد: «اولین اقدام برای داشتن ارتباطی با موثر با دیگران شناخت آنها است؛ در وهله اول در روند آموزش و پرورش، بایستی نگاهی بر جنبههای روانشناختی دانشآموزان داشت؛ گاهی دانشآموزی با وجود تسلط بر مطالب درسی، توان شرکت در مباحث علمی را ندارد و اینجا باید بر روی جنبههای روانشناختی او کار کرد و سپس از او توقع شرکت در پرسشهای کلاسی را داشت.»
پوررحیم بیان کرد:« البته سطوح ابتدایی و قابل حل مشکلات روانشناختی بایستی در کلاس حل شود و برخی از آنها هم لازم است به مشاور ارجاع داده شوند، تا بهطور کامل پیگیری شوند؛ بعد از شناخت کلی از دانشآموز لازم است اهداف او بررسی شود؛ معلمان لازم است هدفهای دانش آموزان را بشناسند و در این راستا به آنها کمک کنند، تا در مسیر هدفشان قدم های درستی بردارند.»
همچنین وی بر طبقهبندی مطالب درسی تاکید کرد و افزود: «تدریس مطالب درسی میتواند مرحله به مرحله باشد تا دانش آموزان در حین تدریس اگر سوالی از هر بخش داشتند؛ مطرح کنند تا به سوالاتشان پاسخ داده شود که همین آموزش مرحلهای یکی از موثرترین روش یادگیری برای دانش آموزان است؛ مطالب درسی بایستی در عین منسجم بودن؛ طبقهبندی شده باشند تا بعد از جاافتادن هرمرحله؛ یاددهی مرحلهای دیگر شروع شود.»
وی در رابطه با وظایف دانشآموزان عنوان کرد: «دانشآموزان نیز باید قبل از شروع هر مبحثی از درس قبل مطالعه داشته باشند، تا وقتی معلم آن مبحث را تدریس می کند علاوه بر اینکه برای آنها، آن مطلب دو بار تکرار میشود موجب ماندگار شدن مطالب در ذهن آنها هم است؛ در رابطه با بعضی دروس هم شیوه پیشمطالعه بسیار کارساز است، چرا که برای فهم کامل برخی مباحث، لازم است پیشزمینهای وجود داشته باشد که بخش زیادی از این پیشزمینهسازی را دبیر ایجاد میکند و بخش دیگری از آن برعهده دانشآموز است.»
پورحیم در پایان تصریح کرد: «دانشآموزان بیشتر زمان خود را در مدرسه میگذرانند که در آن زمان هم درس میآموزند و هم آداب معاشرت و نحوه رفتار صحیح را میآموزند و در این راستا کادر مدرسه، معلمان و دوستان بسیار موثر هستند و دانش آموزان از معلمان الگو میگیرند و رفتار و کردار آنها بر روی دانش آموزان تاثیر می گذارد؛ از سمتی معاشرت با دوستان هم شکلدهنده شخصیت آنها است و تاثیرپذیری از دوستان بهحدی زیاد است که چندین بار امامان در این رابطه سفارشهایی داشتهاند و بخش زیادی از شخصیت فرد را در طول زمان همنشینان او شکل میدهند.»
دانشآموز خبرنگار: زهرا رحمانی
ارسال دیدگاه