کارشناس مشاوره ناحیه یک بهارستان:
صداقت در پاسخگویی به آزمونهای مشاورهای از اهمیت بسزایی برخوردار است
بهارستان یک (پانا) - کارشناس مشاوره ناحیه یک بهارستان، صداقت در پاسخگویی به آزمونهای مشاورهای و پاسخهای دانشآموزان را دارای اهمیت بسزایی دانست.
هادی اسدی، کارشناس مشاوره ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا بیان کرد: «آزمونهای مشاورهای انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها آزمون غربالگری تشخیصی، به معنای غربال کردن دانشآموزان است؛ این آزمون با این هدف شکل گرفته است که دانشآموزانی که دارای مشکلاتی هستند و در معرض خطر و پرخطر هستند شناسایی شوند، پس از شناسایی این دانشآموزان برای جلوگیری از بروز مشکلات جدیتر که در آینده آنها موثر است، لازم است اقداماتی توسط مشاورین صورت گیرد.»
وی در ادامه تشریح کرد: «مشاورین در مدارس وظایف مهمی را برعهده دارند و یکی از وظایف آنها کمکرسانی به چنین دانشآموزانی است که در معرض خطر و یا پرخطر هستند، برخی کمکها درون سازمانی هستند و در آموزش و پرورش شکل میگیرد و در واقع مربوطه به خدمات مشاورهای است، در این موقعیت به آنها مهارتهای خودآگاهی و مهارتهای زندگی آموزش داده میشود تا مسیر درست زندگی خود را دریابند.»
اسدی، ضمن اشاره به علت برگزاری آزمون غربالگری عنوان کرد: «علل و علت برگزاری آزمون غربالگری در واقع بهبود وضعیت روحی و روانی دانشآموزان است چرا که سلامت آنها برای آموزش و پرورش بسیار مهم است؛ آزمونهای غربالگری در دورههای ابتدایی نیز وجود دارد و در دو پایه دوم و پنجم ابتدایی توسط معلمان صورت میگیرد، اما در مقطع متوسط اول در پایههای هفتم و هشتم و در مقطع متوسطه دوم در پایه دهم توسط خود دانشآموزان انجام میپذیرد.»
وی در ادامه افزود: «پس از انجام آزمونها توسط دانشآموزان، در صفحه آزمون نتیجه به شکل سه رنگ قرمز، زرد و سبز نشان داده میشود که هر کدام معنای خاص خود را دارا هستند، قرمز نشان دهنده این است که آن دانشآموز به نسبت دیگر دانشآموزان نیازمند توجه بیشتری است و درواقع پرخطر هستند؛ در چنین موقعیتی با آنها مصاحبه تشخیصی و در حقیقت صحت سنجی انجام میگیرد که مشاور از صداقت دانشآموز در انجام آزمون مطمعن شود.»
کارشناس مشاوره ناحیه یک بهارستان، درخصوص نوع کمکرسانی به دانشآموزان گفت: «پس از انجام صحت سنجی توسط مشاورین، میبایست به آن دانشآموزان بر اساس میزان مشکلاتی که دارند، برای مثال میزان افسردگی یا اضطرابی که دارند به آنها یاری داده شود؛ در نتیجه تشخیص اقدامات مداخلهای صورت میگیرد که میتواند به صورت مشاورهای، خدمات دارویی و یا یاری گرفتن از سایر ارگانها مانند بهزیستی و نیروی انتظامی باشد.»
اسدی، درخصوص آزمونهای رغبت و توانایی نیز اذعان کرد: «آزمون هدایت تحصیلی تنها برای دانشآموزان پایه نهم جهت هدایت و راهنمایی آنها در انتخاب رشته و در حقیقت کمک در انتخاب مسیر مناسب تحصیلی آنها است؛ این آزمون از اهمیت ویژهای برخوردار است و عدم صداقت در پاسخگویی چنین آزمونی تنها مسیر تحصیلی دانشآموزان را ناهموار میسازد، بنابراین دانشآموزان میبایست با صداقت و به شکل کاملا صحیح و با دقت تمام به سوالات این آزمون پاسخ دهند.»
وی در ادامه تشریح کرد: «علاقهمندیها و میزان علاقه دانشآموزان نسبت به برخی مسائل در این آزمون مشخص خواهد شد، بعلاوه دانشآموزان با میزان تواناییهای خود در زمینههای مختلف آشنا میشوند که همین باعث میشود آنها متوجه شوند که کدام رشته و حتی کدام شغل را اگر مورد انتخاب قرار دهند بهترین گزینه و بسیار در کسب موفقیت موثر است، بنابراین آزمون رغبت و توانایی تاثیر غیر مستقیمی در آینده دانشآموزان دارد.»
کارشناس مشاوره ناحیه یک بهارستان در پایان خاطرنشان کرد: «البته یه بخش اعظم و مهم نیز مربوط به نمرات پایانی دانشآموزان در هر سه سال متوسطه اول میباشد که میانگین آنها نشاندهنده تبحر دانشآموز در برخی از دروس است و این نیز در هدایت تحصیلی بسیار مهم و کمک کننده است، البته نمرات پایانی پایه نهم از اهمیت ویژهای برخوردار است و ضریب بالایی دارد به نسبت پایههای هفتم و هشتم؛ اما دانشآموزان باید در نظر داشته باشند که تنها نمرات معیار مناسبی برای انتخاب رشته تحصیلی نیستند و به همین سبب میبایست در آزمونهای مشاورهای شرکت کنند و به نتایج آنها دقت بسیاری داشته باشند.»
خبرنگار دانشآموز: پریا مرادی
ارسال دیدگاه