مدیر آموزشگاه آیتالله طالقانی ناحیه یک بهارستان:
تنها علل طرح تشویقی ایجاد انگیزه در دانشآموز است
بهارستان یک (پانا) - مدیر آموزشگاه آیتالله طالقانی ناحیه یک بهارستان، وجود طرحهای تشویقی در مدارس را تنها علت ایجاد انگیزه در دانشآموزان دانست.
جعفر قنبری، مدیر آموزشگاه آیتالله طالقانی بهارستان یک در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «از جمله مزایای ورود دانشآموزان خردسال به مدارس ورود همزمان آنان به اجتماع و جمع همسنوسالانشان است که در این جمع طریقه انجام کارهای گروهی، افعالی که در جمع نباید از خود بروز دهند را آموزش میبینند و به تبع علم خواندن و نوشتن را نیز تعلیم میبینند که امری بسیار حیاتی است؛ اما از اولین معایب ورود به مدرسه میتوان به دوری از خانواده و استرس اشاره کرد، اما بطور کلی حضور در مدرسه معایب چشمگیری را شامل نمیشود.»
قنبری ضمن اشاره به طرحهای تشویقی درنظر گرفته شده در طول سال تحصیلی اظهار کرد: «در طول هفته روزی را با عنوان روز جایزه تعیین کردهایم تا دانشآموزانی که در طول هفته نظم و ترتیب را در مدرسه رعایت کردهاند با دریافت جایزهای مورد تشویق قرار بگیرند، همچنین علاوه بر روز جایزه برخی طرحهای تشویقی دیگری نیز درنظر گرفته شده که در طول حضور دانشآموزان در کلاسها مسابقاتی اعم از المپیاد ریاضی، علوم و.. برگزار کنیم تا با این عمل دانشآموزان به سوی رقابت و درنهایت موفقیت سوق داده شوند.»
وی با اشاره به استعدادیابی در زمینههای مختلف اذعان کرد: «عموماً برای انجام استعدادیابی بایستی نیروی متخصص در صحنه حضور داشته باشد، بهطور مثال در بخش استعدادهای ورزشی بایستی نیروی ناظر عمل استعداد شناسی را بهعهده بگیرد و یا در قسمت استعدادهای هنری شخصی باید عهدهدار استعداد شناسی باشد که خود در زمینههای مختلف هنری دارای علم باشد؛ لیک بااین حال همچنان در اکثر مدارس این مدیران و معلمان هستند که در راس انجام چنین عملی قرار میگیرند که این نشانهی کمبود نیروی لازمه است، بااین حال شاهد پدیدار شدن نخبههای علمی، هنری و ورزشی هستیم که پس از شناسایی این اشخاص را به مراکز مربوطه ارجاع میدهیم تا استعدادشان شکوفا شود.»
مدیر آموزشگاه آیتالله طالقانی بهارستان یک، ضمن اشاره به زمینهسازیهای لازم در خصوص استعدادیابی اظهار کرد: «اولین قدم استعدادیابی صمیمیت بین دانشآموز و معلم است بطوریکه در طول سال دانشآموز دائم در لاک خود نباشد و بتواند استعدادهایی که در خود پنهان دارد را بروز دهد و عمل صمیمیت بین معلم و دانشآموز خود حرف بسیاری برای گفتن دارد که بتوانیم زمینه استعدادیابی را فراهم کنیم؛ دانشآموز را طوری به بار بیاوریم که بتواند استعداد خود را به نمایش بگذارد و ترسی از بابت دراختیار داشتن استعدادش نداشته باشد.»
قنبری در پی اشاره به دیگر زمینههای استعدادشناسی شرح داد: «از دیگر زمینههای مورد نیاز در پی استعدادیابی شناخت خانواده، روحیات و علایق دانشآموز است که فعال کردن انجمنها از جمله اقدامات صورت گرفته در خصوص بحث استعدادیابی است که ارتباط وسیع انجمن با خانوادهها موجب شناخت بهتر و جامع استعدادهای دانشآموز و ویژگیهای آن میشود و از این طریق میتوانیم اقدامات لازم برای کشف استعدادها را انجام دهیم.»
وی در خصوص المپیادهای مختلف عنوان کرد: «از جمله عملکردهای در نظر گرفته شده بحث برپایی المپیادهای رشتههای ورزشی، پرورشی و آموزشی که در بحثهای درسی دانشآموزان است همچنین چند برنامه از این قبیل را در نظر گرفتهایم که در سال آتی عملی خواهند شد، در برگزاری المپیاد علاوه بر به رقابت پرداختن دانشآموزان ما نیز شناختی از آنان خواهیم داشت و نسبت به علایق و روحیات آنان آگاهتر خواهیم بود.»
مدیر آموزشگاه آیتالله طالقانی بهارستان یک، ضمن تشریح اهداف مدنظر در سال آتی افزود: «اولین گام استعدادیابی است، پس از این عمل درنظر داریم روحیات دانشآموزان را به سوی شور و شوق سوق دهیم، بطوری که دانشآموزانی که تحویل جامعه میدهیم و یا به جمعی معرفی میکنیم فردی افسرده، گوشه گیر و خجالتی نباشند و به راحتی بتوانند درهر زمان و مکانی هنر خودشان را بروز دهند، همچنین بتوانند از حق خود نیز دفاع کنند و در نهایت انسان کاملی باشند که در جامعه به اهدافشان میرسند.»
قنبری نتیجه و بازخورد عملکردها را چنین عنوان کرد: «با توجه به سوابق سالهای گذشته که موفقیت و جایگاههای ارزندهای کسب کردهایم میتوان به جرات گفت ویژگیهای دانشآموزان حداقل در این مدرسه دستکم گرفته نمیشود، چرا که سالهای گذشته در بخشهای ورزشی و فرهنگی دانشآموزانی را به عوامل مربوطه معرفی کردهایم که حال در مکانهای بهتر و والاتر در پی اثبات و پرورش استعدادشان هستند.»
خبرنگار دانشآموز: رقیه جوادی
ارسال دیدگاه