مدیر مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی مدارس فیروزکوه:

سلامت روان، اولویت اصلی زندگی است

فیروزکوه( پانا)- مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی مدارس شهرستان فیروزکوه، سلامت روان را یکی از اولویت‌های مهم زندگی دانست و گفت، سلامت روان ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسم دارد که هر دو بر جنبه‌هایی از زندگی تأثیر می‌گذارند.

کد مطلب: ۱۴۱۳۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
سلامت روان، اولویت اصلی زندگی است

ثریا سهرابی، مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی مدارس شهرستان فیروزکوه در کارگاه ارتقای سلامت بیان کرد: شعار هفته سلامت‌ روان ۱۴۰۲، «سلامت‌ روان حق همه کودکان ونوجوانان» است که بهداشت‌ روانی یا سلامت‌ روان به معنی وجود بهزیستی روانشناختی یا عدم وجود بیماری روانی می‌باشد. وضعیت سلامت‌ روان به کسی اطلاق می‌شود که عملکردش در سطح قابل قبولی از تنظیم عاطفی و رفتاری باشد لذا از دیدگاه روان‌شناسی مثبت‌گرا یا کل‌نگر، سلامت روان شامل توانایی فرد در لذت بردن از زندگی، ایجاد تعادل بین فعالیت‌های آن و تلاش برای دستیابی به تاب‌آوری روانشناختی است.

وی افزود: طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، سلامت روان شامل بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی ادراک شده، خودمختاری، توانمندی، وابستگی بین نسلی و خودشکوفایی توانایی‌های فکری و عاطفی فرد و همچنین موارد دیگر است؛ در واقع بهزیستی فرد در تحقق بخشیدن به توانایی‌های خود، مقابله با فشارهای عادی زندگی، کار مولد و ایفای نقش در اجتماع کمک می‌کند.

سهرابی تصریح کرد: عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند روی سلامت روان فرد تأثیر بگذارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به عوامل بیولوژیکی مانند ژن‌ها یا شیمی مغز ‌یعنی انواع موادشیمیایی موجود در مغز که بر عملکردهای مختلف آن تأثیر دارند، تجربه‌های تلخ زندگی و آسیب‌های شدید جسمی و روحی مانند آسیب‌های فیزیکی شدید یا تجاوز، سابقه خانوادگی و مشکلات سلامت روان اشاره کرد.

این مدیر مرکز مشاوره و روانشناختی مدارس شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه الگوی مناسب خواب و تغذیه نیز در بهبود سلامت روان افراد در زندگی بسیار مؤثر است، افزود: مواد خوراکی که روزانه وارد بدن انسان می‌شوند، نوشیدن کافی آب، مصرف سبزیجات و فیبر، پرهیز از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، مورادی هستند که به افراد در داشتن سبک زندگی سالم‌تر، دوری از افسردگی و بهبود سلامت روان آنها کمک زیادی می‌کند.

وی در خصوص تأثیر ورزش در بهبود سلامت روان افراد در زندگی اظهار کرد: امروزه مطالعات نشان داده‌ است که ورزش می‌تواند کار داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب را برای افراد انجام دهد؛ متخصصان تاکید دارند که مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر نه تنها مشکلی را از افراد رفع نمی‌کنند، بلکه به مرور زمان مشکلات را دوچندان می‌کنند؛ به دلیل اینکه مصرف دخانیات و الکل باعث ایجاد اعتیاد جسمانی و روانی برای افراد می‌شود.

سهرابی در پایان خاطر نشان کرد: سلامت روان ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمی دارد. این دو نه ‌تنها تأثیر زیادی روی یکدیگر دارند، بلکه هر دو بر بسیاری از جنبه‌های زندگی نیز تأثیر می‌گذارند لذا سعی کنید همیشه و تحت هر شرایطی سلامت ذهن و روان خود را اولویت اصلی زندگی خود قرار دهید، نسبت به احساس و رفتار خود آگاه باشید و چنانچه متوجه چیزی شدید که به‌نظر غیر عادی است، به فکر راه‌حل باشید، همیشه قبل از تلاش برای یافتن هرگونه اختلال روانی احتمالی در خودتان باید ابتدا برای افزایش شادی بکوشید و آسایش و تندرستی خود را حفظ کنید؛ زیرا توجه به سلامت روان به ‌اندازه داشتن رژیم غذایی مناسب برای زنده ماندن اهمیت دارد.

دانش‌آموز خبرنگار: فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار