مشارکت مدرسه، خانواده و محله، راهکار اصولی مراقبت اجتماعی دانشآموزاست
بوشهر (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت مراقبت اجتماعی دانشآموزان با مشارکت و هماهنگی مدرسه، خانواده و معلم از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، امکانپذیر است.
محمود حقدوست در سی و هفتمین اجلاس سالیانه مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی که دشمن با جنگ ترکیبی به دنبال ایجاد تشکیک در باورهای مذهبی و ملی نسل نوجوان به ویژه در فرهنگ حجاب و عفاف است، تمرکز و توجه ویژه نظام تعلیم و تربیت در تعمیق و تبیین نقش حجاب و عفاف در سلامتی جامعه و فرد، مهم و ضروری است،
وی با اشاره به شرکت بیش از یکهزار دانشآموز بوشهری در پیادهروی اربعین حسینی افزود: این رویداد عظیم فرهنگی، فرصت ارزشمندی برای تحقق این رویکرد و ارتقا دانش نوجوانان از مبانی باورهای مذهبی آنها است،
حقدوست مراقبت اجتماعی دانشآموزان را رسالت مهم آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعهای نظام یافته از خدمات و برنامهها شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایتهای روانی اجتماعی با هدف مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر آسیبهای اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و موثر است.
وی یادآور شد: از سال۹۴ طرح نماد با این رویکرد و با مشارکت دستگاههای اجرایی شروع شده و در سال تحصیلی جدید نیز ادامه دارد.
حقدوست به تشریح مهمترین ماموریت تربیتی مدارس در سال تحصیلی پیشرو پرداخت و ادامه داد: تمهید اقامه نماز جماعت اول وقت برای همه دانشآموزان، شرکت دانش آموزان در حداقل ۲ روز سفر تربیتی شامل راهیان نور، اردوی درون مدرسهای، راهیان پیشرفت، زیارت اولی، نقش آفرینی و مشارکت فعال دانش آموزان با عضویت حداقل یک تشکل شامل بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی، سازمان دانش آموزی، شورای دانش آموزی، هیئتهای مذهبی و هلال احمر و فدراسیون ورزشی و گروههای علمی از رویکردهای اصلی تربیتی در مدارس است.
وی بیان کرد: برگزاری مسابقات، جشنوارهها، بازیها و مهارتها با عنوان "هر دانشآموز، حداقل یک مسابقه یا جشنواره یا کارگاه مهارتی" شامل مسابقات قرآن، عترت و نماز، فرهنگی، هنری پرسش مهر، ورزشی، علمی و فناوری با هدف کشف و پرورش استعدادهای دانشآموزان اجرا میشود.
حقدوست با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی اضافه کرد: برای تحقق این منویات، طرح گفتگو و پرسش و پاسخ با عنوان "هر دانش آموز حداقل یک موقعیت گفتگو و پرسش و پاسخ" شامل جلسات گفتمان دینی، مشاوره فردی یا گروهی، کرسیهای آزاد اندیشی، پرسش و پاسخ مجازی برگزار میشود.
خبرنگار : امیر محمد گنخکی
ارسال دیدگاه