کارشناس مسئول دوره متوسطه دوم ناحیه یک بهارستان در گفت‌وگو با پانا:

استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس از اهداف اصلی آموزش و پرورش است

بهارستان یک (پانا) - کارشناس مسئول دوره دوم متوسطه ناحیه یک بهارستان، استفاده‌ حداکثری از ظرفیت مدارس را از اهداف اصلی آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۰۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس از اهداف اصلی آموزش و پرورش است

عارف فولادی کارشناس مسئول دوره دوم متوسطه نظری در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در این منطقه، بیان کرد: «منطقه بهارستان یک در حوزه آموزشی، علی‌الخصوص مهارتی و نیز در حوزه آموزش‌های نظری طبق توسعه متوازن رشته‌ای که سند ملی است که تصویب شده، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است؛ از سال ۹۶ که پایه‌ دهم نظام جدید مستقر و دچار تحول شده است، سیاست آموزش بر این اساس بود که با مرور زمان، ۵۰ درصد از دانش‌آموزان به سوی متوسطه نظری و ۵۰ درصد باقی مانده آنان به سوی متوسطه مهارتی سوق پیدا کنند.»

فولادی در پی اعتراض به گسترش طولی این منطقه، اذعان کرد: «این منطقه به لحاظ آموزشی و فضای آموزشی، جزء مناطق محروم است؛ در کنار برخورداری از نیروی انسانی پرشور، از لحاظ فضا، محروم محسوب می‌شود؛ از علت‌های این محرومیت نیز می‌توان به گسترش طولی منطقه اشاره کرد؛ اگر ناحیه یک بهارستان را دایره‌ای در نظر بگیریم، شعاع این دایره ۵ تا ۱۰ کیلومتر بیش نیست؛ بنابراین منطقه بسیار کوچک و بسیار متراکمی داریم که به‌ جای گسترش عرضی، به صورت طولی، افزایش داشته است.»

در ادامه کارشناس مسئول دوره دوم متوسطه نظری در راستای مدرسه‌سازی‌های این منطقه، بیان کرد: «در این سال‌ها نیز فضای آموزشی در ناحیه گلستان به علت آپارتمان سازی‌های پی‌در‌پی بسیار محدود است و تا پارسال به هدف مدرسه‌سازی در این ناحیه نرسیده بودیم که امسال با حمایت‌های ریاست محترم منطقه، پیگیری‌های معاون آموزشی متوسطه، معاونت پشتیبانی و تمامی همکاران اداری ناحیه یک بهارستان، اکنون به هدف خود، رسیده‌ایم و موفق شدیم تا ۲ هنرستانی که از ۱۲ یا ۱۳ سال پیش اقدام به ساخت و ساز کرده بودند را امسال به اتمام برسانیم تا آنان فعالیت‌های خود را آغاز کنند.»

فولادی در پی این گفت‌و‌گو، در رابطه با افزایش تراکم رشته فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد:«در این ۲ هنرستان موفق شدیم تا ۳ رشته‌ متفاوت، برپا کنیم که این رشته‌ها، مکانیک خودرو، صنایع چوب و مبلمان و ماشین‌های مکانیکی هستند و قبل از این اقدام، دانش‌آموزان بهارستانی مجبور به رفت‌و‌آمد میان مناطق بهارستان و رباط‌کریم بودند؛ به لطف خدا موفق شدیم ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان را به تراکم دانش‌آموزی فنی‌و‌حرفه‌ای نیز بیافزاییم.»

وی در راستای تشریح اقداماتی که برای دانش‌آموزان در سال اخیر صورت گرفته، اظهار کرد: «در کنار تمام اقدامات، یک مدرسه‌ دخترانه کار و دانش در گلستان نیز برپا کرده‌ایم که تمامی این مسائل موجب شد تا دانش‌آموزانی که واقعا قصد شرکت در رشته‌های مهارتی را دارند، بتوانند از امکانات این مدارس، استفاده‌ لازمه را ببرند؛ این کار، از اولین اقداماتی بود که توانستیم به نفع دانش‌آموزان در منطقه، انجام دهیم.»

فولادی همچنین به درنظر گرفتن علایق دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش منطقه نیز اشاره کرد و گفت: «تلاش ما بر این است که دانش‌آموزان را به سمت علایق خود سوق دهیم؛ برخی از دانش‌آموزان در دروس تئوری ضعیف هستند؛ اما در اقدامات عملی بسیار مسلط و بلد کار نیز هستند؛ بنابراین این دانش‌آموزان می‌توانند از ظرفیت مدارس استفاده کرده و اقدام به یادگیری هرچه بهتر کار‌های مهارتی کنند و سرانجام وارد بازار کار شوند.»

کارشناس مسئول دوره دوم متوسطه نظری ضمن تشویق دانش‌آموزان به قدم برداشتن در رشته‌های مهارتی، افزود: «امسال موفق شدیم تا دانش‌آموزانی که علاقه‌ای به رشته‌های نظری ندارند را به سمت گام‌برداری در رشته‌های مهارتی سوق داده و کمی از مقدار تراکم در متوسطه نظری، کاهش دهیم.»

عارف فولادی در ادامه ضمن تشریح سیاست‌های اصلی توسعه، عنوان کرد: «فرایند تفکیک آموزش‌های مهارتی و آموزش‌های نظری، رفتن به سمت توسعه متوازن رشته‌ای، جزء سیاست‌های اصلی توسعه متوازن که ابلاغیه وزارت‌خانه و شورای عالی آموزش و پرورش است.»

دانش‌آموز خبرنگار: رقیه جوادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار