امام جماعت مسجد قلعه خواجه بخش جوادآباد به مناسبت عید قربان:
عید سعید قربان موسم قبولی امتحان الهی در برابر دستور پروردگار است
جوادآباد (پانا) - امام جماعت مسجد قلعه خواجه بخش جوادآباد عید سعید قربان را موسم قبولی امتحان الهی در برابر دستور پروردگار خواند.
محمدرضا تاجیک امام جماعت مسجد قلعه خواجه بخش جوادآباد به مناسبت عید قربان به پانا بیان کرد: «عید قربان یکی از عید های بزرگ ما مسلمانان است، که درمورد امتحان الهی از حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است. حضرت ابراهیم که یکی از انبیاء اولوالعزم بودند و ماموریتی داشتند. در این ماموریت که در واقع امتحان الهی بود باید فرزندشان را قربانی میکردند. این دستور الهی در رویا و عالم خواب به حضرت ابراهیم (ع) وحی شد.»
تاجیک در ادامه اذعان کرد:«حضرت ابراهیم هم خواب الهی بر او حجت بود به دنبال این دستور الهی و این وحی الهی این ماجرا را با فرزند خود حضرت اسماعیل درمیان گذاشت، حضرت اسماعیل هم که فرزند پیامبر بودند این دستور خداوند را قبول داشتند. چون مانند پدر خود مطیع دستورات خداوند بودند، قبول کردند و هیچ مقاومتی در برابر کلام پدر نداشتند و فرمودند پدر، من تسلیم امر الهی هستم؛ حضرت ابراهیم فرزند خود اسماعیل را بردند به محل قربانگاه و چاقو را درگلوی اسماعیل گذاشت؛ به مجرد این که حضرت ابراهیم از این امتحان سربلند بیرون می آیند، خداوند متعال دستور را برای حضرت بر می گرداند.»
امام جماعت مسجد قلعه خواجه بخش جوادآباد افزود:« چون حضرت ابراهیم در امتحان الهی قبول شدند و از دستور خدا پیروی کردند، خداوند گوسفندی را فرستاد تا ابراهیم آن را قربانی کند؛ از همان زمان این روز را عید قربان نامیدند و مسلمانانان این روز را گرامی می دارند و حاجیان باید در عید قربانی کنند، یعنی حجاجی که در این روز در مکه هستند بجز اعمال دیگر یکی از اعمال انها گوسفند قربانی کردن است؛ بسیاری از مردم در ایران این امر الهی را گرامی می دارند واین عمل را انجام و بین فقرا تقسیم می کنند.»
تاجیک ادامه داد:« در دین اسلام در عید قربان حجاج باید گوسفند یا بز یک ساله گاو دو ساله و شتر پنج ساله ذبح کنند، وقت قربانی در جایی که نماز واجب است اگر کسی قبل از نماز عید قربانی اش را ذبح کند صحیح نیست و در جایی که نماز عید برگزار می شود هم زمان با طلوع صبح روز عید می توان حیوان قربانی را ذبح کرد.»
وی در پایان عنوان کرد:«مردم اهل تسنن این عید را مانند عید نوروز جشن باشکوهی می گیرند و اطعام می دهند، به خانه یکدیگر می روند، چشمان خود و گوسفند را سرمه می کشند و دست پای خود را حنا می گذارند، همه مردم گوسفند ذبح می کنند و در داخل مجمع می گذارد و هر کس به خانه آنها آمد از گوشت قربانی به افراد می دهند، وتا سه روز عید می گیرند.»
دانش آموز خبرنگار ، مائده اربابی
ارسال دیدگاه