سرپرست پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴؛
استمرار و بقای هر جامعه مستلزم انتقال مجموعه باورها و ارزش آن به نسل جدید است
تهران (پانا) - سرپرست پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ استمرار و بقای هر جامعه را مستلزم انتقال مجموعه باورها و ارزش آن به نسلهای جدید به ویژه دانش آموزان دانست که مهمترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است.
زهرا بهرامی؛ سرپرست پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با بیان اینکه آموزش و پرورش مهم ترین وسیله انتقال ارزش ها و باورها به دانش آموزان است، در گفت و گو با پانا گفت: «استمرار و بقای هر جامعه مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانشها و مهارتهای آن به نسلهای جدید به ویژه دانش آموزان است که مهمترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است. بر همین اساس در دوره شهید رجایی و شهید باهنر، به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.»
وی در خصوص نحوه عملکرد نهاد تربیتی خاطرنشان کرد: «این نهاد از بدو شکل گیری تا امروز مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعدد و گوناگونی را به عهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیتهای رسمی غیر کلاسی در کنار آموزشهای کلاسی میداند. این مجموعه در طی سالهای شکل گیری خود تلاش هایی را در جهت رفع کاستیها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است که به نظر می رسد این تلاش ها باید با بازنگری در روش ها و برآورد نقاط قوت وضعف این جایگاه در سال های گذشته وبا اتخاذ تدابیر دقیق تر و با قوت وقدرت بیشتری در راستای امر مهم تربیتی کوشا شود.»
بهرامی در این راستا ادامه داد: «ارزیابی فعالیتها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد؛ فعالیتهای امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند. البته که طرح امور تربیتی همه ارکان آموزش و پرورش رابا محوریت معلمان، کتابهای درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی گیرد.»
وی ضمن اشاره بر فعالیتهای تربیتی در زیست بوم جدید، اظهار کرد: «فضای فکری و خوراک ذهنی روزانه دانشآموزان امروزی مهم ترین رسالت راهبردی آموزش و پرورش منطقه ۱۴ است که به نحوی در سال تحصیلی جاری دهها فعالیت پرورشی و فرهنگی هدفمند و با رویکرد اردوهای تفریحی، فعالیتهای گروهی، طرحهای پویشی و جنبشی در سراسر منطقه برگزار و تا پایان سال تحصیلی و ایام تابستان نیز ادامه دارد.»
بهرامی تصریح کرد: «یکی از شرایط اثرگذاری فعالیتهای فرهنگی و تربیتی توسط فرهنگیان شناخت اقتضای سنی و پیگیری مسیر خط فکری دانشآموزان و خوراک ذهنی روزانه آنها در قالب بازیهای کامپیوتری، فیلم و کتابهای محبوب نسل جدید است که مهم ترین رمزهای موفقیت در اجراهای فعالیتهای تربیتی محسوب می شود.»
سرپرست پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در پایان با بیان اینکه تربیت دانش آموزان مسلمان، متعهد و توانمند هدف اصلی آموزش و پرورش است، افزود: «تربیت دانش آموزان مسلمان، متعهد و توانمند هدف اصلی آموزش و پرورش است به گونهای که این نوجوانان وظایف و اولویتهای خویش را تشخیص داده و بدانند در آینده چه نقشی را در اجتماع دارند و چگونه باید در این نقش توانایی به دست بیاورند و ایفای نقش کنند و این هدف امری است که ما برای تحقق آن در تلاشیم.»
دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه