مسئول پژوهشسرای رازی ناحیه یک ری:
نهادینهسازی طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی باید در دستور کار پژوهشسراها قرار گیرد
شهرری (پانا) - مسئول پژوهشسرای رازی ناحیه یک شهرری، نهادینهسازی طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی را یکی از مهمترین کارهای پژوهشسراها دانست.
ابراهیم مزاری، مسئول پژوهشسرای رازی شهرری در گفتوگو با پانا، در تشریح هدف از تشکیل جلسه پیرامون اهمیت سبک زندگی ایرانی اسلامی اظهار کرد: «این جلسه با هدف برنامهریزی و پیرامون عملیاتیتر کردن تمایل و به کارگیری سبک زندگی اسلامی ایرانی توسط شهروندان به ویژه دانشآموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری، پژوهشسرای رازی و اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرری برگزار شدهاست که برنامههای عملیاتی نیز در سطوح دانشآموزی و شهروندی تدوین شد.»
وی اذعان کرد: «این طرح به دنبال کشاندن سبک زندگی اسلامی ایرانی به درون زندگی واقعی مدرسه و شهر با تأکید بر ابعاد کاربردی و عملیاتی یک سبک زندگی اسلامی ایرانی است که زیربنای آن را الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، تشکیل می دهد.»
مزاری افرود: «اگر یک دانشآموز یا یک شهروند بتواند در محیط پیرامون خود، المانهای عملیاتی و تعاریف و مصادیق عملیاتی یک سبک و هویت اسلامی ایرانی را به طور مداوم ببیند، با آن خو میگیرد، آن را انتخاب و جذب میکند؛ سبک زندگی و هویت اسلامی ایرانی، ظواهر و باطنی دارد، ارکان و اصولی دارد که در تلاشیم این ابعاد، عملیاتی، ساده و قابل فهم و کاربردی باشند.»
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: « تلاش کردهایم تا آنجا که میتوانیم این سبک را ضمن مطالعه و بررسیهای پژوهشی در پژوهشسرای رازی ناحیه یک ری، به مرحله آزمایش و پایلوت با دانشآموزان بگذاریم و از آنها نیز بخواهیم که با نظرات خودشان به توسعه این سبک در سطح دانشآموزی کمک کنند.»
مسئول پژوهشسرای رازی خاطرنشان کرد: «در پژوهشسرای رازی آموزش و پرورش ناحیه یک ری، دفتری تحت عنوان دفتر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دو کلاس ایران پژوهی و دین پژوهی داریم که اگرچه در ابتدای کار هستیم ولی در ساختار پژوهشسرا این موضوعات قابل مشاهده است. نهادینهسازی یک سبک نیازمند به درستی طراحی و اجرا شدن و درست تبلیغ و اطلاعرسانی کردن آن سبک، بستگی دارد؛ شهروندان از جمله دانشآموزان، کنشگرانی هوشمند هستند و آنچه را مطلوب، دقیق و عمیق پیدا کنند به طور طبیعی انتخاب می کنند؛ هر گونه سرمایهگذاری برای کشاندن سبک زندگی اسلامی ایرانی به درون مدارس و در سطح شهر، به شکلی درست و تاثیرگذار، احتمال جذب و اجتماعیسازی آن را بالا می برد.
وی در پایان بیان کرد: «میبایست مراقب باشیم تا با اجرای ضعیف، نتیجه عکس نگیریم و افراد را نسبت به این سبک، مردد نکنیم؛ همه چیز به علمی بودن، درست بودن، اخلاقی و متعهدانه بودن مجری و کشش اجتماعی آن بستگی دارد.»
دانشآموز خبرنگار: زهرا هاشمزاده
ارسال دیدگاه